BloodSkull Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 hvor blir det av 5dmk?. snakket med noen butikker og ingen vet hvorfor det er så vanskelig og få tak i, det er ikke akkurat et så nytt kamera lengere. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Canon sliter med å produsere nok til å glede massene. QED. Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Canon sliter med å produsere nok til å glede massene. QED. Den kjøper jeg ikke uten videre. Det er tross alt snakk om et kamerahus til ganske forgruselig masse penger her, og de har først hatt månedsvis fra lansering til salgsstart til å dekke ventelister, og så ytterligere månedsvis på å få hus på lager. Klart at huset er populært og rives vekk i begynnelsen, men jeg har vondt for å tro at en gigant som Canon ikke klarer å dekke etterspørselen etter et så dyrt hus i noe marked på et halvt år. Når jeg leser sånt som dette på Luminous Landscape, der det fortelles om at 25% av 5DII husene på en ekspedisjon feiler under ikke veldig dårlige forhold, begynner jeg å mistenke produksjonsproblemer. Jeg klarer rett og slett ikke å fri meg fra tanken på at selveste Canon må skrote hauger med hus på fabrikken for å ikke ødelegge sitt gode rykte. Dersom jeg har rett vil de ikke være de første som har lansert geniale produkter som ikke egner seg for masseproduksjon, og de blir nok heller ikke de siste. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Når jeg leser sånt som dette på Luminous Landscape, der det fortelles om at 25% av 5DII husene på en ekspedisjon feiler under ikke veldig dårlige forhold, begynner jeg å mistenke produksjonsproblemer. Jeg klarer rett og slett ikke å fri meg fra tanken på at selveste Canon må skrote hauger med hus på fabrikken for å ikke ødelegge sitt gode rykte.Tja, det har vært andre solide hus som har takket for seg på slike ekspedisjoner. Var en annen Antarktis-ekspedisjon der over halvparten av 1D/1Ds Mk II-kameraene tok kvelden også (av 12-15 stykker, hvis jeg ikke husker feil). Var også en 1Ds og en 1D Mk III som tok kvelden på denne... Festlig er det jo likevel at ingen Nikon-hus kveldet. Kristine Nyborg bodde også noen år i Alaska - D200en overlevde ned til minus 40-50 grader, mens selv det helmanuelle Leica-kameraet (M3 tror jeg) hennes tok kvelden - og kom seg aldri igjen... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Har ikke noe tro på at 5D mkII er et dårligere produkt enn Nikon D700, men virker som ting går litt raskt i svingene under kvalitetskontrollen (minner om bingo-kvaliteten på Nikon 17-35mm f/2.8 under lanseringen i 1999). Dette kan enten være svikt i rutinene hos Canon eller en/flere av deres underleverandører. Skjer fra tid til annen for alle. Har da vært noe røsk i maskineriet hos Nikon ved flytting av produksjonen av D700 fra Japan til Thailand også, enkelte av de første modellene ikke produsert i Japan hadde antydninger av å ha vært skrudd sammen av noen med høy promille eller ren udugelighet. Komponentene var det forøvrig ingenting å si på. Endret 19. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Vanskelig å få tak i? gikk inn i første og beste japan foto og kjøpte jeg Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 QED = Quad erat demonstrandum? Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Har ikke noe tro på at 5D mkII er et dårligere produkt enn Nikon D700, men virker som ting går litt raskt i svingene under kvalitetskontrollen (minner om bingo-kvaliteten på Nikon 17-35mm f/2.8 under lanseringen i 1999). Dette kan enten være svikt i rutinene hos Canon eller en/flere av deres underleverandører. Skjer fra tid til annen for alle. Vel, hele poenget mitt var vel egentlig at 5DII ikke er et spesielt dårligere produkt enn f.eks. D700 nettopp fordi det ikke går fort i svingene i kvalitetskontrollen til Canon. I følge min teori står det nok en "head regional market manager" på kontoret til en "lead quality assessment engineer" og river seg i håret fordi det ikke kommer nok hus ut av fabrikken, mens samme kvalitetsansvarlige kjefter og smeller fordi han må skrote mange hus for å sikre kvaliteten. Resultatet er nok at en "vice president of budgets and money making" bestemmer at kvalitetsavdelingen må begynne å slippe de husene som sannsynligvis vil levere varene ut, mens markedsansvarlige må godta at han får færre hus enn han helst ville. Enden på visa blir dermed at de lemper litt av problemet på lokale servicepartnere. Så ler vice presidten en ond latter og klapper katten sin (jeg er rimelig sikker på at en vice president i Canon har både dunkelt kontor og katt på armen) "Mua-ha-ha!" Lenke til kommentar
Strokkur Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 hvor blir det av 5dmk?. snakket med noen butikker og ingen vet hvorfor det er så vanskelig og få tak i, det er ikke akkurat et så nytt kamera lengere. Strokkur Ja det er noen som sliter med å levere 5D mk2, men har dere forsøkt Ur og Foto Bergen? urogfotobergen.no Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Litt OT, jeg vet, men er det noen som vet om det er mulig å oppdrive et i en butikk i Oslo-området for tiden? Nettbutikkene ser ut til å være tomme... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg tror de fleste har ventelister nå, men de er relativt korte. Det har hvert fall ikke vært noe problem å få tak i de siden desember, da jeg kjøpte mitt. Litt ventetid kanskje, men ikke lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå