Gå til innhold

En spennende idéologi

Anbefalte innlegg

ceburger ikke vri min mening over til å måtte pugge minister navn.

Jeg har gjort det ganske klart at jeg mener man burde skille mellom de som holder seg oppdatert på samfunnet og de som ikke ønsker å være delaktige. Jeg ønsker at de som stemmer, stemmer fordi de bryr seg. At de faktisk har en mening..

Greit beklager at jeg hengte meg oppi det med navn, satt det litt på spissen for å gjøre poenget klinkende klart. Har ikke sagt at du er veldig opphengt i navn, har bare brukt eksempelet ditt der du faktisk brukte det som eksempel, videre i tråden har jeg brukt "pugge navn" som et generelt eksempel fra en kunskapsprøve. Var ikke meningen å få det til å se ut som akkurat du mente at navn var kjempe viktig

Bottom line er at jeg vekter positivt bidrag mens du vekter kunskap. Om kunskapen er minister navn eller mer relevant kunskap om samfunn og politikk er ikke så viktig i mine øyne da dette er en rent prinsipmessig diskusjon fra min side om hva som teoretisk kan definere stemmeret ved eventuell begrensning

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg ikke noe tilhenger av demokrati. For lite handlingseffektivitet, men forsåvidt det tryggeste styresettet.

Forslaget til trådstarter suger, synes da jeg. Er det fordi alle de smarte stemmer på parti A, og alle de dumme på parti B?

La oss si at de smarte og dumme er likt fordelt mellom partiene, hvilken forskjell vil dette avgjøre?

Dessuten er valgdeltagelsen i Norge veldig lav. Av erfaring så virker det som om kun de interesserte som stemmer.

Lenke til kommentar
Jeg ser derimot ikke det stor behovet for å luke ut folk fra stemmelokalene. Hvis de er så dumme, som dere skal ha det til, så er det da ikke store kunsten om å overbevise de til å stemme korrekt? ;)

Det er jo nettopp det som er farlig. Dersom vg lager følgende overskrift "SV VIL FJERNE ALLE SKATTER OG AVGIFTER" idiotene tenker YESSS og stemmer uten å tenke gjennom ting. Systemet slik vi har det i dag gir mediene enorm makt. Alle som ikke gidder å engasjere seg, svelger rått forsidene til tablioidene..

...

Dessuten er valgdeltagelsen i Norge veldig lav. Av erfaring så virker det som om kun de interesserte som stemmer.

og det er egentlig bra. La de som gidder å sette seg inn i ting bestemme :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ser derimot ikke det stor behovet for å luke ut folk fra stemmelokalene. Hvis de er så dumme, som dere skal ha det til, så er det da ikke store kunsten om å overbevise de til å stemme korrekt? ;)

Det er jo nettopp det som er farlig. Dersom vg lager følgende overskrift "SV VIL FJERNE ALLE SKATTER OG AVGIFTER" idiotene tenker YESSS og stemmer uten å tenke gjennom ting. Systemet slik vi har det i dag gir mediene enorm makt. Alle som ikke gidder å engasjere seg, svelger rått forsidene til tablioidene..

Mener du virkeligheten seriøst er slik? Jeg tror du undervurderer nordmenns kunnskaper om norsk politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...