Gå til innhold

Problem med .NET-programmerings-kategorien

Anbefalte innlegg

EDIT: Tittelen er jo totalt gal, det gikk ikke å lage tråd med tittelen jeg prøvde 'Treeview-problem', lagde da følgende tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1077261

prøvde bare med samme tittel her, det funka jo faktisk..

-- Opprinnelig tråd --

Hey guys,

svært usikker på tittelen her, kanskje misvisende, men håper følgende forklaring hjelper;

Jeg sitter med et prosjekt hvor jeg har en god del objekter som hører til under andre objekter. Altså, et prosjekt kan ha flere investeringer, kostnader, inntekter osv..

Dette har jeg løst ved å ha et vindu som endrer på et prosjekt med tabs som viser informasjon om de forskjellige investeringene osv. Dette fungerer bra, men det ser ut til at jeg må legge til et nivå ekstra mellom prosjektet og investeringene osv.

Da blir det fort litt uoversiktlig med tabs som har flere undertabs, og ser da for meg at måten et treeview er oppbygd på kan virke forlokkende. Så idèen var kanskje å gjøre om så et prosjekt er hovednoden i treeviewet, som har flere byggetrinn, som inneholder hver sine investeringer/kostnader osv.

Da er det ønskelig å dele formen i to, en del med treeviewet, den andre delen har da tekstbokser, datagrids og ting som er avhengig av om du skal redigere en investering, et lån og liknende, omtrent som på bildet under:

Image1.jpg

Forskjellen er jo da at jeg ønsker å ha forskjellige controls på høyresiden, avhengig av hva slags type objekt jeg jobber med (investering, lån osv). Jeg ser for meg at jeg må dynamisk lage controls, det virker tungvindt. En annen mulighet er kanskje å bruke en tabcontrol som ikke viser tabsa, men programmet endrer til den aktuelle taben som inneholder de controlsa jeg skal bruke..

Håper jeg klarte å forklare situasjonen bra nok.

Så spørsmålet er da, hvordan kan jeg lage det slik at høyresiden forandrer seg når jeg trykker på forskjellige objekter i treeviewet?

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette er tatt opp for ca. en uke siden.

Det finnes hovedsaklig to enkle løsninger.

Hvis du vil at kontrollen skal genereres hver gang du trykker på en node, lagrer du en Type i .Tag egenskapen til hver node.

Hvis du bruker denne løsningen, må du bruke Activator.CreateInstance på typen for å få en kontroll ut av det, som du legger til som en child (Controls.Add) på panelet eller hva bruker på høyre side.

Hvis du vil at kontrollene skal beholdes, lagrer du en instans i hver node.

Da trenger du ikke activator på dette stadiet, men du legger bare til .Tag objektet som en ny child (Controls.Add) på panelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...