Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har seriøse problem med oppblåst mage!

NeW_PrO

Anbefalte innlegg

Vær så snill - for din egen del - å ta skadevirkningene av kunstige søtningsstoffer seriøst.

Det er en overveldende bevismengde på at Aspartam fungerer som nervegift som virker degenerativt på kroppen over tid, det er bare det at du ikke finner slikt stoff i massemedia. Leser du bøker, ser dokumentarer og går igjennom i nevrojournaler så får du virkelig uttømmende detaljer om hva som faktisk skjer i kroppen når du får dette stoffet og MSG i deg daglig over tid.

Selv så skadelig som sukker er tar jeg gladelig det istedet for kunstige søtningsmiddel, men generelt holder jeg meg unna slikt søppel-mat og drikke i utgangspunktet.

Da har du vel seriøse kilder å vise til også da, tenker jeg.

Her er iallefall en fra meg, som forteller litt om stoffet, og eventuelle skadevirkninger.

Du skal virkelig stå på for å få i deg skadelige doser av aspartam, men du kan lett som en plett få i deg skadelige doser av sukker.

Hmmm hvilket stoff er å foretrekke da mon tro?? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sukkermengden jeg får i meg er stort sett fra frukt og grønnsaker, noe som kan regnes for å være naturlige kilder. Da får man også mye næringsstoffer med på kjøpet.

Når det gjelder dem som ukritisk heller i seg lettbrus og juice i store mengder og får i seg mye kaker, is og godterier etc. så får det bli deres problem. De _vet_ godt at dette ikke er mat.

For meg var det også en lang prosess over flere år før jeg så baksiden av "vidundermiddelet" Aspartam. Jeg var selv en storforbruker av dette stoffet og har fått merke på kroppen hva det er i stand til å gjøre. Det var også derfor jeg begynte å samle kunnskap og forskningsresultater om det for å spore tilbake årsakssammenhenger jeg hadde problemer med å forstå.

Visste du forresten at Aspartam er det stoffet som har den desidert lengste listen over innmeldte bieffekter hos den amerikanske motparten til det norske legemiddelverket og mattilsynet (FDA - Food and Drug Administration) ?

Burde ikke det i det minste gjøre at man setter seg litt inn i den dokumenterte materien rundt stoffet før man ukritisk putter det i seg ?

Hvis stoffer var så farlig så ville jeg vel merket det rimelig fort, eller hva ?

Nå har kroppen en rimelig stor organreserve, noe som betyr at for mange kroppsorganer og systemer så merker du ikke særlige symptomer før rundt 80% av kapasiteten er forsvunnet. Dette gjør at ting tilsynelatende ser greit ut lenge før bomben plutselig går av og man merker at det er påført, i mange tilfeller, ubotelig skade. Jeg ønsker at flest mulig skal unngå dette og oppfordrer derfor folk til å unngå unødvendige kjemikalier i søppelmat og leskedrikker. Jeg håper de som fremdeles stiller seg positive til Aspartam og MSG velger å bruke litt tid på å sette seg inn i materien før de fortsetter å bruke det.

Nå skal jeg selvfølgelg ikke gi Aspartam/MSG skylden for alt, men du trenger ikke å framskynde mange lidelser med å få i deg katalysatoren Aspartam/MSG som gjør at du utvikler latente problemer vesentlig raskere enn uten. MSG som du stort sett finner i det meste av ferdigmat og snacks er en fantastisk måte å sette fart i kreftspredning. Stoffet fungerer rett og slett bokstavelig talt som kreftgjødsel.

Jeg forventer ikke at noen skal ta noe av det jeg sier som god fisk, men oppforder deg til å gå igjennom, i alle fall noe, av det som finnes av forskningsresultater fra *begge* leirene og gjøre opp din egen mening.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Juice? Det er jo akkurat som å helle i seg vanlig Cola, det påvirker kroppen akkurat likt, og er like usunt.

Hvis man tilsetter vitamin-C i Cola, blir Cola akkurat like sundt som juice.

Aspartam brytes ned i tarmkanalen til ganske ufarlige og naturlige stoffer som alt finnes i mat.

Fra linken min: Aspartam brytes ned i magesekken til metanol, fenylalanin och asparaginsyre.

Disse stoffene finnes normal mat, og er ikke noe hokus pokus.

Hvis noe aspartam skulle snike seg forbi uten å bli nedbrutt, er det for det snakk om store mengder før det er påviselig skadelig. Men slik er det med alt her i verden.

Jeg aner et mønster blandt de som sier de reagerer på aspartam, de jeg har lest om spiser "normal" mat, men drikker lettbrus, og noen spiser mye lettprodukter generelt.

Lettprodukter pleier feilaktig å være fokusert på å redusere fett, men fettet må erstattes av noe, og da kommer f.eks stivelse inn i bildet. Stivelse omdannes i kroppen til sukker, og karusellen er i gang.

Jeg personlig tror mesteparten av problemet ligger i det andre folk propper i seg.

Mc Donalds ekstra stor meny med ekstra potetsticks og eplepai, men med lettbrus? Her ser i allefall jeg noen mye større feil enn selve lettbrusen ;)

Lenke til kommentar

Sukrin som du nevner er det aller minste sukkeralkoholet og oppfører seg derfor litt spesielt i kroppen i forhold til de større og vanligere sukkeralkoholene i drops og pastiller. Sukrin skiller seg ut i.o.m at det stort sett p.g.a at det er så lite av størrelse blir tatt opp i blodet og blir filtrert ut i urinen av nyrene.

Aspartam aktiverer funksjonsstyrende glutamatreseptorer som regulerer tarmsystemet og kan derfor irritere tarmen. Det samme gjelder MSG.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, føler meg en del "lettere" da jeg reduserer gluten og laktose det jeg kan, kutter ikke helt ut, men kutter NED enormt.

Jeg har googla litt her og ser at havregrøt kan gi mye gass... Kan den fortsatt det viss jeg lager den på laktoseredusert melk og glutenfrie havregryn? Jeg er litt.. "Grøt addicted" ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det finnes noen piller som har ekstrakt fra hvite bønner i seg som visstnok skal hindre kroppen i å ta til seg stivelse.

Jeg har aldri fått noen effekt av disse selv, men det kan hende de har en viss effekt på andre.

Hittil har jeg selv bare funnet en metode for å unngå ubehag/oppblåst mage, det er å kutte stivelse og egentlig det meste av karbohydrater, og da helst de raske slik som i hvetemel, ris osv.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...