NeW_PrO Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hei, jeg er en gutt på 14 år som sliter med oppblåst mage. Jeg har hatt veldig mye svinginger med magen. For et halvt år siden begynnte problemene. Jeg har prøvd iløpet av disse 6 månedene: Idoform, silicea gel og mini foam. For det meste av tiden har magen vært oppblåst, men for ca. 3 uker siden fikk jeg rotavirus og hadde ekstrem diarè og kastet opp. en av disse dagene jeg hadde det våknet jeg opp med normal mage igjen og var sjeleglad over at jeg kanskje hadde fått skylt ut bakterien eller hva det er som gjør det, men etter frokosten blåste magen seg opp og ble slik. Jeg hadde problemer med stoffskiftet i sommer og gikk kritisk mye ned i vekt men er på vei opp igjen nå. Veier akkurat nå 49 Kg og er 168 cm. Kostholdet mitt er vel både og, jeg spiser BARE grovt, dette vil si: Extrem polarbrød (100% grovt) Villmarksbrød (60%) osv. Drikker mye melk og. Jeg spiser mørk sjokolade 4-5 ganger i uken, jeg velger mørk sjokolade på grunn av antioksidantene jeg har hørt det skal være i den. Til frokost er det grovt polarbrød, til middag er det veldig variert, men spiser for det meste norske produkter og rent kjøtt. Spiser ALDRI erter, bønner eller linser. Tar sana-sol og omega 3 som tilskudd, og har gjort det en god stund nå. Når jeg føler meg oppblåst: Hele tiden. Rett over blæren der navlen er, er magen oppblåst hele tiden, morgen, kveld og midt på dagen, men resten av magen (rett under brystet) sveller opp først da jeg har spist frokost. Dette fortsetter utover dagen og viss jeg ikke spiser før jeg legger meg, er det kanskje litt bedre på morgenen. Men dette er ikke ofte. Jeg er for å si det mildt DRITT LEI hele greia og vil bare være en normal ungdom med et normalt liv og en normal mage. Jeg går nesten konstant med dårlig humør på grunn av dette og ønsker hjelp! Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Har sett mange skrive at mye fiber (grovt brø, havregryn osv.) kan føre til oppblåst mage. Hadde selv litt av dette problemet, da jeg spiste havregrynsgrøt hver morgen, men etter at jeg gikk over til vanlig grovbrød, forsvant problemet. Mulig noen er ekstra følsomme for dette, så mitt tips, uten at jeg er noen ekspert, vil være å prøve å spise litt mindre grove ting i en liten periode. Det kan jo være det hjelper Vil du ha mer info, søk etter "oppblåst mage +fiber" eller noe på google. Mange Lege-sider og slikt som har skrevet om det. Håper det hjelper Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Tusen tak for tipset Grunnen at jeg faktisk spiser havregryn og grovt er at jeg trodde det virket motsatt men nå vet jeg hva jeg skal gjøre for å i det minste dempe det Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Du får ha lykke til, hverfall. Det fungerte for meg. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg kan hvertfall informere deg om at Polarbrød er svindel i stor skala. Bare sjekk alle giftige e-stoffer de putter i brødet . Stappet med konserveringsmiddler og annen dritt. Du kan kjøpe en pakke polarbrød i Januar og brødet er like fint i desember. blæh Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Oj :O jeg var akkurat på legevakta og legen annbefalte akkurat det samme som deg. Mer væske og mindre fiber sa han. Kneipp og villmarksbrød er halvgrovt, så det blir vel litt mer midt imellom? PS: skal slutte med de polarbrødene visst det du sier er sannt. For viss brødet holder seg så lenge er det sikkert proppet med konserveringsmiddel, e-stoffer, etc. Legen annbefalte også litt lakris og peppermynte. ingefær var også bra og jeg skulle passe meg for salt. Det viste seg at jeg har irritabel tykktarm og må stresse ned litt. Brus skulle vist funke nøytraliserende :O Men jeg takker for svarene jeg har fått og gir mer tilbakemelding når jeg har prøvd rådet til legen Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 For meg tok det ikke mer en 1-2 døgn før jeg merket at jeg var mer "normal" i magen igjen. Det er lurt å spise sunt, men blir det må ikke bli for mye av det gode Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Der er jeg enig jeg fikk også vite at lakris og peppermynte er "thumbs up" nå for tiden, det sto til og med i et legeblad her! Men er det noen her som vet om havregrynsgrøt er veldig fiberrikt? Jeg syns det er så godt så jeg spiser det litt ofte kanskje Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det er veldig fiberrikt, ja. Jeg spiste dette hver morgen i en lang periode (6-7 måneder), og etter at jeg sluttet med det, forsvant også den oppblåste magen. Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Oj oj : / Skal slutte med havregryn og da men kneipp har 26% grovt i seg.. dette er vell sånn passe? Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg spiser fremdeles grovt brø. Det holdt for meg å bare kutte ut havregryn. Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Hehe.. heldig du da Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Tråden er feilpostet og flyttes til Helseforumet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Vel, du nevner 3 vanlige allergener da i form av melk, hvete (gluten) og sjokolade. Prøv å unngå dette en periode på noen uker og se hva som skjer. Sukker er også noe du burde være veldig forsiktig med. Sjokolade er langt fra det eneste som inneholder antioksydanter, så du kan finne andre gode kilder hvis du leter litt. Husk at kroppen også produserer antioksydanter. Du får også en god dose i sanasolen, siden mange av vitaminene er effektive antioksidanter som backer hverandre opp. Endret 24. februar 2009 av vidor Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Yes, jeg holder på med dette nå i morgen har jeg hatt 1 uke uten laktose, men jeg kjenner ikke særlig forskjell så jeg skal prøve på gluten neste. Men jeg hadde ingen aning at sjokolade var en allergi? Og... Hvorfor skal jeg holde meg unna sukker egentlig? xD unnskyld at jeg spør men jeg vil bare vite det Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Bare 1. spørsmål til: Hva er det som gir mest oppbåsthet? Sukker eller kunstig søtning? (jeg vet at noen kuntstige søtningstoffer gir mer gass enn andre og ville gjerne visst hvilke som gir minst) Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Tar sana-sol og omega 3 som tilskudd, og har gjort det en god stund nå. Det kan være her problemet ditt ligger. I tran og i sana-sol er det A, D og E-vitamin, og går du på begge (noe som faktisk er veldig unødvendig) vil du nok få et overskudd av disse vitaminene, noe som kan ha mindre gunstig effekt for magekulturen din. I tillegg inneholder Sana-Sol et stoff som heter Xylitol eller noe slikt, som virker avførende i store mengder. Dette står det informert om på flasken. Tar du mer enn du skal? Om du tar andre produkter som også har dette stoffet vil det jo bli for store mengder. Jeg slet selv en periode med dårlig mage, sluttet med Sana-Sol, det hjalp vel egentlig ikke nevneverdig, men jeg tror det kan ha effekt, og det er verdt å prøve. Men jeg begynte med Idoform Balance, som har hjulpet en hel del. Ser du skriver i førstepost at du har prøvd Idoform, men er dette Balance? Idoform har flere produkter, som f.eks. Idoform Classic eller Idoform Balance. Balance er det kraftigste de har, så om du har prøvd Classic kan du jo prøve Balance. Melkesyrebakterienivåene er 50 ganger høyere i Balance enn Classic, så Balance er altså 50 ganger kraftigere enn Classic. Det er også litt dyrere, men om det fungerer er det så absolutt verdt det. Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Jeg tror jeg skal slutte med sana-sol da tar en spiseskje per dag og 2 omega 3 tabeletter. Jeg har hørt om xylitol ja, at xylitol og sorbitol kan skape oppblåst mage... Men det kan vel alle sukkeralkoholene som slutter med -ol? Det var idoform classic jeg brukte ja, men tror du det har like stor effekt på alle som har problemer med magen? Lurer fortsatt på det der med søtstoffene. PS: noen av dere hørt om "Vacuum exercise" ? Den skal visst hjelpe for magemusklene på innsiden av magen som holder ting på plass og kan også hinde oppblåst mage! Har prøvd den i tre dager nå og det blir bare lettere og lettere å dra inn magen men jeg vil jo såklart slippe å dra den inn og da, og at den skal være naturlig flat : Link til øvelsen: http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm - Ja, jeg har gjort mye research på dette området i håp om å låse problemet mitt Endret 25. februar 2009 av NeW_PrO Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 PS: noen av dere hørt om "Vacuum exercise" ? Den skal visst hjelpe for magemusklene på innsiden av magen som holder ting på plass og kan også hinde oppblåst mage! Har prøvd den i tre dager nå og det blir bare lettere og lettere å dra inn magen men jeg vil jo såklart slippe å dra den inn og da, og at den skal være naturlig flat :Link til øvelsen: http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm - Ja, jeg har gjort mye research på dette området i håp om å låse problemet mitt Seriøst? Går det an å få magemuskler av å trekke inn magen? Var såvidt innom linken din. Isåfall skal jeg begynne med det, sånt kan jo gjøres mens jeg sitter her på diskusjon eller leser til prøve Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Yes, jeg ble ganske så overrasket da jeg så det selv men jeg merker faktisk at dette hjelper, ja og det er mye vanskeligere å gjøre situpsene rett PS: Takker admin for at han flytta denne tråden til den rette kategorien. Hadde problem med å finne ut hvor jeg skulle legge den ut Endret 25. februar 2009 av NeW_PrO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå