Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enkel sannsynlighetsregning, anyone? Haster! :(

Anbefalte innlegg

Har noen oppgaver som det haster litt med. På en av oppgavene er det snakk om noen kraner som er i bruk eller ikke, og sannsynligheten for at de er i bruk er 0,20 (20 % av tiden). Hvis jeg skal finne sannsynligheten for at én er i bruk skal jeg da regne (0,2 * 0,8 * 0,8) * 3? Pga antall kombinasjoner.

Hvordan blir det med tre kraner i bruk? Har flere oppgaver som jeg sliter med, som sikkert kommer etter hvert.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer at sannsynligheten for at én kran er i bruk er 0.2 * 0.8 * 0.8 * 3 siden det er tre mulige kraner som kan være i bruk. Sannsynligheten for at alle tre kranene er i bruk er 0.2 * 0.2 * 0.2. Her ganger du ikke med noe antall, siden dette bare kan skje på én måte.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Stemmer at sannsynligheten for at én kran er i bruk er 0.2 * 0.8 * 0.8 * 3 siden det er tre mulige kraner som kan være i bruk. Sannsynligheten for at alle tre kranene er i bruk er 0.2 * 0.2 * 0.2. Her ganger du ikke med noe antall, siden dette bare kan skje på én måte.

Takk skal du ha. Er litt krise her nå, er tre oppgaver igjen som jeg MÅ få ferdig i løpet av snaut 45 min. Hva er sannsynligheten for at minst to er i bruk når vi vet at minst én er i bruk?

Har også denne: Link. Den ser vel enkel ut, men jeg får den likevel ikke til. Setter veldig stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt god på sannsynlighet, så dette kan være totalt feil ...

a) Begynn med å finne P(ikke-A snitt B). Hvis 35% av alle er under 65 og blir sendt videre så må 68% - 35% = 33% av alle være over 65 og bli sendt videre. Så P(ikke-A snitt B) = 33%. Da kan du jo bare bruke setninga for betinget sannsynlighet til å finne P(B | ikke-A).

b) Bruk Bayes setning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...