danilovic Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Hva er det som skjer når vi sovner? Kopler hjernen ut elns? Hvorfor har vi behov for å sove? Hvorfor har vi øynene lukket når vi sover? Hvorfor drømmer vi? Hvorfor våkner vi? Bare noen undringer.. Lenke til kommentar
ponke Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Ulike skriverier om søvn og menneskers behov for det; 1 2 Interessant lesing...! Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 hvorfor vi har behov for å sove kan jeg fortelle deg i kveld, for da er jeg TRØTT! får ikke sove så da er det bare å døgne! Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 søvn, periodisk hviletilstand med sterkt nedsatt kontakt mellom bevissthet og omverden. Under s. reduseres puls, stoffskifte og kroppstemperatur, skjelettmusklene avslappes, blodårene utvides, og øynene lukkes. S. er en absolutt livsnødvendighet; dens nøyaktige funksjon er ukjent, men muligens fjernes under s. en rekke skadelige stoffskifteprodukter fra hjernen. S. omfatter to forskj. bevissthetstilstander, den s.k. drømmeløse s., samt REM-s. som inntreffer med regelmessige intervaller på ca. 90 min. Under REM-s. (drømmebevisstheten) forekommer raske øyenbevegelser (eng. Rapid Eye Movements) og et EEG-mønster som minner om våken tilstand. Men samtidig er søvnen dypest, i den forstand at musklene er fullstendig avslappet. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hva er det som skjer når vi sovner? Kopler hjernen ut elns? Den jobber bare på lav gir i sort hvitt da Hvorfor har vi behov for å sove? Fordi de vi lever et stresset liv. Hvorfor har vi øynene lukket når vi sover? For da slipper vi å blunke hele tiden og det er bortkastet energi å ha øyene åpne når vi sover. Man skal jo hvile når man sover. Hvorfor drømmer vi? Jeg tror det er pga, hvis vi ikke gjør det så kobler hjernen seg ut og da dør vi. Noe aktivitet må vi ha. Hvorfor våkner vi? Ellers ville vi jo være død? Neida, vi våkner pga vi høre lyder, eller blir vekket, eller at vi rett og slett er uthvilt. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 For da slipper vi å blunke hele tiden og det er bortkastet energi å ha øyene åpne når vi sover. Man skal jo hvile når man sover. det er teknisk sett umulig å sovne med øynene oppe da. du får ikke slappet av nok til at kroppen skal koble av elns... Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det er folk som faktisk sover med øyene oppe, ikke mange, men var om ei dame fra norge på tv for en stuuund siden. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Jeg sover av og til med de halvveis åpne. Sier folk da, jeg kan ikke bekrefte dette. Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hvorfor drømmer vi? drømmer, forestillinger og opplevelser under søvn, kjennetegnet ved at den fulle bevissthetskontroll er opphevet. Har fra de eldste tider vært oppfattet som uttrykk for skjult mening og er blitt gjort til gjenstand for fortolkning. Sigmund Freud oppfattet drømmer som symbolske uttrykk for skjulte ("fortrengte") ønsker og behov. Disse fremtrer i forkledt skikkelse pga. personlighetens moralske sensur, som er redusert, men ikke opphevet under søvnen. Nyere forskning har vist at drømmer opptrer i faser kjennetegnet ved hurtige øyebevegelser (eng. rapid eye movements), derav uttrykket REM-søvn. Avbrudd i drømmeaktivitet og REM-søvn virker sterkt forstyrrende for personen, og det synes som aktiv drømmesøvn har en viktig funksjon. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det er folk som faktisk sover med øyene oppe, ikke mange, men var om ei dame fra norge på tv for en stuuund siden. jaja.. da lærte jeg noe nytt i dag.. orker ikke redigre bort "fysisk umulig" så drit i å svar på det fjorten ganger.... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 http://science.howstuffworks.com/sleep.htm Er det nåke du lurer på så sjekk på How Stuff Works! Lenke til kommentar
Odden Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 søvn er greitt å ha. du skal visstnok analysere det som har hendt den dagen. men dette gjør meg urolig. hvorfor skal jeg drømme så sykt da. og ja det finnest noe som kalles powersleep. det er å sove 5-10 minutter, ja du får tilbake styrke på den korte tiden. men det er for kort til at du begynner å drømme Lenke til kommentar
SoW Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Hva er det som skjer når vi sovner? Kopler hjernen ut elns? Nei, den kobler ikke ut, leste om dette i Illustrert Vitenskap! Leste også om hvordan en kan styre drømmene sine..! Ganske rått.. Har ikke prøvd ennå da men... Lenke til kommentar
Thanatos Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 når vi sover, settes vi i hvilemodus for å lade batteriene til neste økt... :wink: Lenke til kommentar
Shipwreck Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) søvn er greitt å ha. du skal visstnok analysere det som har hendt den dagen. men dette gjør meg urolig. hvorfor skal jeg drømme så sykt da. og ja det finnest noe som kalles powersleep. det er å sove 5-10 minutter, ja du får tilbake styrke på den korte tiden. men det er for kort til at du begynner å drømme Powersleeping, ja. Jeg har ikke hørt at det går under det navnet, men jeg gjør dette 15 minutter hver dag, ofte mer. Jeg hører på instruksjoner fra en avspennings-cd mens jeg gjør det. Ligger vanlig, som om jeg skal sove, bortsett fra at jeg ikke drømmer. Det jeg gjør er at jeg følger instruksjonene, og kjenner at hele kroppen sover (hender og føtter blir tunge, og kjennes ut som de synker ned i madrassen.) Hjernen sover fortsatt ikke. Når jeg står opp føles som om jeg har hatt en lang og deilig søvn. Det tømmer hodet mitt, og gjør at jeg etterpå kan legge meg til å sove på normalt vis, uten å bli forstyrret av tanker om ting jeg skulle ha gjort som jeg ikke gjorde den dagen. Avspenningen gjør også at jeg får slappet av når jeg er stresset, f.eks når jeg har mange oppgaver/innleveringer jeg må få gjort. PS: Ser det er lenge siden noen har vært innom denne tråden. Men jeg drister meg til å la den bli aktiv igjen. Endret 26. november 2008 av Shipwreck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå