JohnHenrik Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hei I går fikk jeg parade(møte på skolen 07.15) for å kaste snøball utenfor "snøballkastingsområdet". Noe som i seg selv er ganske merkelig. Jeg har ingen planer om å møte opp, men kan skolen kreve at jeg skal møte en time tidligere? Og hvilke konsekvenser syns dere snøballkasting skal ha?(Hvis det skal være konsekvenser i det hele tatt ) Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Måtte selv sitte igjen 1 time en gang pga snøballkasting. Fikk en anmerkning også, såvidt jeg husker. Personlig synes jeg ikke at skolen skulle ha rett til å kreve mer tid av din fritid, utenom de satte tidspunkt. Jeg ville nok ikke ha møtt opp selv heller. Snøballkasting skulle heller blitt straffet med anmerkning og eventuelt en moral-preken fra lærer, ikke med "frihetsberøvelse", som jeg vil gå så langt å kalle det, når skolen forlanger at elever skal sitte igjen eller møte tidligere. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 OI! Finnes parade ennå?? Kan ikke huske å ha hørt begrepet siden barneskolen, type 96. Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg har selv jobbet som lærer på flere skoler, og ser ulike reaksjoner på snøballkasting. Skolen kan pålegge parade eller gjensitting dersom denne refsen er skrevet i ordensreglementet. Dersom det ikke står der, kan de ikke gi parade. Personlig, sett fra en lærers synspunkt, er "snøballsesongen" en frustrerende tid. Å kaste snøball virker uskyldig, men det kan fort utvikle seg, og man har folk som pælmer på alt og alle, og man kan f.eks. få det i øyet, slik at man kan bli skadet. Derfor velger skolene å forby all snøballkasting, bortsett fra på bestemte steder eller blinker. Frustrasjonen går på at elever stadig bryter dette, da i det minste "løse snøballer" virker helt ufarlig og uskyldig, og elevene ser kanskje ikke poenget i regelen. Det blir som bukken og havresekken. Snøen ligger der klar til bruk, og så skal man tulle litt. Så hvis man dermed blir refset såpass "strengt" som parade for dette, ser ikke elevene helt at man skal få en såpass alvorlig reaksjon på en sånn "bagatell". Bedre blir det ikke at en del lærere ser litt gjennom fingrene på snøballkasting, slik at regelen ikke blir håndhevet skikkelig. Da er det ekstra surt å bli tatt. På en annen side er en regel en regel. Man kan like den eller ikke, men vi lærere er satt til å håndheve den, og dere er satt til å adlyde. Så enkelt er det. De fleste klarer å la være å hive, og dere har anviste områder dere kan hive på, så da kan dere takke dere selv dersom dere blir tatt og får pålagt parade. Personlig er jeg lei av å ta elever som gir blanke i regelen og stadig prøver seg, og gleder meg til snøen forsvinner fra skoleplassen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 For all del, jeg har vel knapt kastet sneballer i hele mitt liv, men så tror jeg jeg mangler det gutte-gutt-genet også, og jeg forstår at det bør slås ned på - og ville helt sikkert slått hardt ned på det som lærer selv. Min kommentar var egentlig mest rettet til at parade fortsatt er i bruk, jeg trodde dette var en foreldet straffereaksjon sammen med gjensitting. Jeg er vel egentlig litt usikker på om skolen har hjemmel til slikt, men det er en annen sak.. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Synes det er greit at det skal være regler for snøballkasting på skolen, for i et ekstremt tilfelle kan noen få stygge skader. Men vi har på min skole hatt tilfeller hvor noen får anmerkning og gjensitting for bare å plukke opp snø fra bakke, og dette finner jeg vel ekstremt. Synes det heller burde vurderes i hvert tilfelle om eleven faktisk utsatte seg selv eller andre for fare. Det kan da ikke være verdens undergang om noen hiver en snøball på veggen, uten at andre er i fare for å bli truffet. Regler for alles sikkerhet er greit, men la nå barn være barn. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Veien er kort fra å kaste sneball på veggen til å kaste på noen andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå