Gå til innhold

IE6-kampanjen ruller videre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært interessant å få en skikkelig begrunnelse av fargoth, GCardinal og eventuelt andre motstandere om hvorfor man skal fortsette å støtte IE6!

F.eks: Kjører dere fortsatt Win Me?

Hvis ja: Hvorfor?

Hvis nei: Hvorfor?

Når det er sagt, så er det påfallende hvordan M$ selv har håndtert denne situasjonen på mtp. oppdatering av nettleser.

Som fargoth nevnte, og som jeg er enig i, er hvordan M$ selv kunne ha integrert en form for versjonsjekk ved oppstart av nettleser, så som Opera og Fx gjør(vet ikke hva andre nettlesere gjør).

Iom. at M$ har utviklet dritten, og hvis M$, mot all formodning, skjønte at de kunne få noen nye venner, burde de rett og slett lagt til en bitteliten oppdatering av IE6 via Windows Update som sier at det finnes en nyere versjon tilgjengelig og deretter prompte sletter IE6 og installerer nyeste versjon av IE.

i.e.(?): Selv om M$-Norge stiller seg positiv til denne kampanjen, så tror jeg det er er værre å påvirke Redmond-djevelen :ermm:

Sceptic

Lenke til kommentar

@GCardinal: Som andre har skrevet, det er ingen som blir møtt med en svart skjerm. Og dersom du mener at en melding som lyder som følger.

Tips fra oss: Du har en eldre versjon av nettleseren Internet Explorer.

For å få en best mulig opplevelse av å bruke våre nettsider, kan du gratis hente en nyere versjon av Internet Explorer. Bruker du en jobb-PC bør du kontakte IT-ansvarlig.

På FINN labs kan du lese mer om hvorfor vi anbefaler denne oppgraderingen.

eller

Tips fra oss: Du har en eldre versjon av nettleseren Internet Explorer.

For å få en best mulig opplevelse av å bruke våre nettsider, kan du gratis hente en nyere versjon av Internet Explorer. Eller ved å laste ned en alternativ nettleser som Firefox, Opera, Safari eller Google Chrome.

Bruker du en jobb-PC bør du kontakte IT-ansvarlig.

er tvang, synes jeg din oppfattelse av tvang er særdeles avvikende fra generell oppfatning av begrepet tvang.

At det er knyttet utfordringer til bedrifters bruk av IE6 er både de som startet kampanjen, og de av oss som har hengt oss på særdeles godt kjent med. Men faktisk indikerer tall at ca halvparten av IE6 brukerne faktisk ikke er knyttet til bedrifter. Og er det verre at man diskriminerer IE6 brukere litt, enn den diskrimineringa svært mange nettsteder har hatt av Opera, Firefox med flere.

Lenke til kommentar
bla bla bla M$ bla bla bla M$ bla bla bla M$ bla bla bla M$ bla bla bla M$-Norge bla bla bla

Jeg må bare spørre. Tror du virkelig at Microsoft forkortes M$, eller tror du at du er morsom og/eller original ved å gjøre det? Vel, det er ikke morsomt, originalt, tøft, kult, eller noe annet som kan beskrives med positive ord. Og når du gjør det fem ganger i løpet av noe få setninger, da blir det vanskelig å ta posten din seriøst.

Lenke til kommentar

om det hadde vært teoretisk mulig å bruke nyere versjoner av IE på eldre versjoner av Windows så spørs det om den win versjon hadde vær i stand til å kjøre den nye versjonen.

IE kom vel med Windows 95/98 sånn ca. da spørs det om det det hadde vær mulig for maskiner fra den tiden å kjøre IE 7 eller 8. da er jo alternativet en tvungen hardware oppgradering.

firefox eller opera har jo også minste krav til hardwaren.

noen liker jo forsatt lp plata bedre en cden.

Lenke til kommentar
Det hadde vært interessant å få en skikkelig begrunnelse av fargoth, GCardinal og eventuelt andre motstandere om hvorfor man skal fortsette å støtte IE6!
Det er ganske enkelt: fordi IE6 er en av de mest brukte browserne per i dag. Ikke før den er faset ut kan man seriøst begynne å vurdere å kutte ut støtte.

Årsakene til hvorfor noen bruke IE6 er sikkert uendelig mange, men jeg ser for meg brukere som sitter på eldre maskiner med eldre OS hvor muligheten til å skifte til nyere versjoner av IE ikke er til stede. Ellers har vi sikkert en del som holder på "if it aint broke"-prinsippet og en del som er direkte tvunget til IE6 i forbindelse med skreddersydde applikasjoner i jobbsammenheng. Det er sikkert uhorvelig mange bedriftsmaskiner som sitter med IE6 også, hvor kostnadene med å bytte til en annen browser på samtlige maskiner ikke er noe bedriften ønsker å ta. Det interessante er ikke hvorfor folk fortsatt sitter på IE6, for jeg tror en stor andel av dem som faktisk gjør det i 2009 er folk som ikke har et valg eller som ikke har tilstrekkelig kompetanse til å bytte (og dermed ikke vil ha noen gevinst av kampanjen uansett). Skal man tro statistikken vil det ta noen år til før andelen IE6-brukere er neglisjerbar, men innen den tid tror jeg ikke en norsk kampanje slik som denne vil ha noen merkbar effekt ut over irritasjonen og hodebryet det sikkert skaper for noen.

Ironien i det hele er at om et par år vil noen sitte å spørre seg om hvorfor man som web-utvikler skal måtte sitte å tafse med støtte for IE7 eller Firefox, når "browser x" og "browser y" er de mest brukte og de eneste som støtter de nyeste funksjonen i websammenheng. Da som nå er det det svakeste leddet som setter farten for alle andre dersom man utvikler med kompatibilitetshensyn og sånn vil det også forbli helt til man får en standard eller et monopol.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Flott at flere nettsider har begynt med dette. Det er på denne måten man fort får bort slik dritt.. :p

At flere nettsider støtter denne kampanjen gjør også at det blir mer mas for de som bruker IE6, og dermed også større grunn til å bytte! :yes:

Et lite problem er vel for de som ikke har genuin Windows, for de får ikke lastet ned IE7 uten videre..

Lenke til kommentar
Det er ganske enkelt: fordi IE6 er en av de mest brukte browserne per i dag. Ikke før den er faset ut kan man seriøst begynne å vurdere å kutte ut støtte.

Så hvordan mener du at man skal få faset ut IE6 da?

Lenke til kommentar
om det hadde vært teoretisk mulig å bruke nyere versjoner av IE på eldre versjoner av Windows så spørs det om den win versjon hadde vær i stand til å kjøre den nye versjonen.

Det er selvfølgelig mulig dersom Microsoft hadde ønsket det. Eller hvordan forklarer du at mer avanserte browsere med langt mindre utviklingsressurser og kjenskap til platformen bak seg som Opera og Firefox klarer å kjøre på feks win2000?

Ikke NT-baserte OS er selvfølgelig litt verre å støtte.

Lenke til kommentar

Så hvordan mener du at man skal få faset ut IE6 da?

Med å vente. All statistikk viser at IE6 mister oppslutning måned for måned, og dette skylles nok i stor grad naturlige utskiftninger av hardware, OS og ulike IE6-avhengige software-løsninger fremfor at web-utviklere kutter ut støtte av primærfunksjoner ovenfor browseren. Opplysningskampanjer har jeg troen på, jeg tror blant annet at Firefox har høstet stort på grunn av dette, men jeg tror at i dette tilfellet er det annerledes. Jeg tror at majoriteten av de som sitter med IE6 i dag gjør det av grunner som vanskeliggjør et direkte skifte av browser, og jeg antar at konsentrasjonen av brukere av IE6 som dette er tilfellet for øker etterhvert som den totale brukerstatistikken for IE6 fortsetter å synke. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
fargoth: Du glemmer 1 ting da, IE6 blir byttet ut med IE7/8. Problemet er at heller ingen av disse er noe bedre.
Det har jeg nevnt opptil flere ganger tidligere, og jeg mener fortsatt at å skyve brukere over fra IE6 til 7/8 bare er å forskyve de problemene man har lagt til grunn for kampanjen i utgangspunktet. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...