Gå til innhold

IE6-kampanjen ruller videre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det aldri vært poenget, XanderZ. Poenget er å få så mange som mulig vekk fra IE6, og da er det mest taktisk å tilby disse brukerne noe de kan kjenne seg igjen med og føle seg trygg på (uansett hvor dumt det høres ut for folk som har peiling). At nettleseren har samme navn, bare et høyere nummer, er nok trygghet i bøtter i spann for mange i forhold til det å bytte til en helt annen nettleser.

Jeg tror også at folk som nå oppgraderer til IE7, vil være mer villige til å bli med over på IE8, eller kanskje er interessert i å prøve helt andre nettlesere, i neste omgang.

Lenke til kommentar
Ingen skal få komme å fortelle meg hvilken nettleser i hvilken versjon jeg skal bruke, og dersom det er sant at denne meldingen vil komme igjen og igjen hver dag helt til man bytter nettleser synes jeg de ter en forkastelig metode! Jeg bruker forøvrig firefox 3.0.6.

Ingen forteller deg hvilken nettleser du skal bruke. Det er en oppfordring, ikke en ordre å bytte nettleser. Det er heller ikke sånn at man oppfordres til å bruke en bestemt nettleser i en bestemt versjon. Man oppfordres til å styre unna en av svært mange nettlesere og versjoner, med god begrunnelse. Du har både fritt valg om du vil følge oppfordringen eller ikke. Hvis du velger å følge oppfordringen så har du fritt valg blant et utall nettlesere og versjoner.

"Vennligst bytt" ser jeg på som en ordre, ikke en oppfordring. Jeg har heller ikke mulighet til å velge bort å få denne beskjeden dyttet mot meg hver eneste dag. Kunne jeg valgt den bort hadde jeg ikke hatt noen problem med utførelsen av kampanjen. Å bytte fra IE6 til IE7 er samtidig bare å utsette hele problemet som man her prøver å unngå, da den etterhvert begynner å bli like rammet som IE6.
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevnt før, men saken har nådd Wired, dette er nok gjennombruddet internasjonalt. :)

Nesten 500 Diggs og på forsiden. Noen legg inn en Slashdot story!

Jeg er veldig spent på hva slags konsekvenser denne kampanjen får, både umiddelbart og ikke minst hvordan man følger opp. Håper at dette kan være en pådriver til å få inn IE8, som faktisk vil løse problemene i langt større grad.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende de kunne formulert det annerledes enn "Vennligst bytt", men jeg synes ikke det klinger som noen klar ordre. Mer som en anbefaling/oppfordring. Men jeg skal la den ballen ligge.

Å bytte fra IE6 til IE7 er samtidig bare å utsette hele problemet som man her prøver å unngå, da den etterhvert begynner å bli like rammet som IE6.

Enig i det, men jeg synes det er alt for tidlig å ha noen tilsvarende kampanje mot IE7, selv om IE8 har vært ute nesten et år allerede. Derimot vil IE6-kampanjen øke forståelsen og forventningene til at det kommer en tilsvarende IE7-kampanje om et par år. Webutviklere kan allerede nå begynne å forberede seg på det.

Lenke til kommentar
Som web-utvikler er jeg gla at IE6 blir faset ut. Men så lenge det holder seg over 20-30% blir vi nødt til å støtte IE6 brukere. Så den kampanje vil mest sannsynlig bare irritere brukere. Tek er ikke så unikt at du ikke får akkurat den samme stoffet andre steder.

Det å tvinge folk til noe som helst er ganske elendig i seg selv. Bare se på Norsk tipping og pålagt spille kort. yey! få deg et BuyPass med på kjøpet og gjør live enklere for ID tyver! jippii....

Du er klar over at det er svært mange av de mest besøkte nettsidene som gjør det samme. Vg.no, Aftenposten.no, yr.no, aftenbladet.no, finn.no osb.

Nå er det heller ingen som blir tvunget, de får en anbefaling (tips), i stor grad med begrunnelse.

Det at blir møt med svart skjerm og et varsel er så godt som tvang til å skifte nettleser. Det som å bli møt av dørvakt som stopper deg og sier ifra at du har for gamle sko. Men dersom du vil gå inn med de gamle stygge skoene - så kan du gjøre det. Bare du får med deg at du har gamle sko.

Brukere må oppdage andre nettlesere selv. De må få et forholdt til nettleseren, hva den gjør, hva det betyr og ikke minst på hvorfor de trenger å holde den oppdatert.

Realiteten er at veldig mange store selskaper som kjører Citrix eller tynnklienter vil aldri oppgradere til IE 7.0. kanskje dersom de går over på Vista, men ikke manuelt.

Jeg føler bare at den debatten er så fjern fra virkeligheten at det blir bare til irritasjon hos brukere. Det er folk som kjøper annonser på nettaviser og ber om et utskrift av nettside for å se hvordan annonser ser ut. De har ikke Flash. Også kommer den idiotiske IE 6.0 meldingen som gjør ikke mer enn å irritere folk.

Lenke til kommentar
Det at blir møt med svart skjerm og et varsel er så godt som tvang til å skifte nettleser. Det som å bli møt av dørvakt som stopper deg og sier ifra at du har for gamle sko. Men dersom du vil gå inn med de gamle stygge skoene - så kan du gjøre det. Bare du får med deg at du har gamle sko.

Den sammenligningen traff heller dårlig, dette blir bedre;

Det er som å bli møtt av en dørvakt som stopper deg og sier ifra at du har møkkete sko fulle av dritt, og anbefaler deg å vaske dem før du går inn ellers får vaskehjelpen så mye ekstraarbeid som vil gjøre at hun/han ikke får ryddet opp andre steder hvor det også trengs. Alt dritten kan også føre til spredning av bakterier. Men dersom du vil gå inn med de skittene skoene - så kan du gjøre det. Bare du får med deg at du har skittene sko.

Hvorvidt nettleseren din er gammel eller ikke er helt irrelevant, poenget er i hvilke grad den støtter de standarder som finnes.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

GCardinal: Ikke glem at IE6-brukere er til irritasjon og skade for resten av internettbrukerne på grunn av alle sikkerhetsproblemene, spam, ormer, virus og annet tullball som finnes i kjølvannet av dem.

Så kan man jo diskutere hvem som sprer mest plage av disse nettsidene eller IE6-brukerne.

Bare til info. Her har Hitslink målt markedsandeler for nettlesere i januar 09:

1. Microsoft Internet Explorer 7.0 47.32%

2. Microsoft Internet Explorer 6.0 19.21%

3. Firefox 3.0 18.30%

4. Safari 3.2 4.16%

5. Safari 3.1 2.89%

6. Firefox 2.0 2.84%

7. Chrome 1.0 1.08%

8. Microsoft Internet Explorer 8.0 0.92%

9. Opera 9.x 0.67%

10. Safari 3.0 0.55%

osv.

En interessant observasjon er at IE-brukere er langt tregere til å oppdatere til siste versjon enn andre brukere. En oppfordring om oppdatering/bytte av nettleser er altså på sin plass.

Lenke til kommentar
Det at blir møt med svart skjerm og et varsel er så godt som tvang til å skifte nettleser.

Men det er vel ikke noen som er blitt møtt av svart skjerm i denne kampanjen? Alle screen-shotene jeg har sett har har vist sidene med alt sitt innhold, og en grønn firkant i tillegg som oppfordrer til å bytte nettleser. Og gir linker som gjør det lett å bytte.

Lenke til kommentar
Godt tiltak! Min mening er at folk som ikke bruker en ordentlig browser, heller ikke ønsker en god kjøreopplevelse. Litt som å kjøre en bil med punkterte dekk. Det er sikker hysterisk artig for noen, men jeg bygger ikke en vei som er basert på at det skal være komfortabelt og effektivt for denne marginale gruppen. Har bestemt meg for å ikke ta noen videre hensyn til IE overhodet når jeg webdesigner. Ikke engang teste sidene i den browseren, faktisk. Det er sløsing av min tid.

1) Tja, mange bytter ikke bort fra IE fordi de ikke vet bedre.. "Det fulgte jo en nettleser med windows - hvorfor stresse med å skaffe en annen?" er holdninger jeg innimellom møter på. Ja, det gjelder forøvrig også medieavspillere og andre standardprogrammer, hvor folkemassene ikke kjenner til alternativer.

2) Lykke til med arbeidet fremover. Virker dessverre som at å benytte dine tjenester, er sløsing med ting og penger.. Å eksludere 67% av besøkende, høres ut som en dårlig idé. (Men det kan jo kanskje være du overdrev/var småironisk?)

1) Naturligvis. Men jeg, personlig, syns ikke at det er en "rettighet" å ha en datamaskin; det er et privilegie (og ofte en nødvendighet, men det er igjen en litt annen sak). Om de ikke vil bruke et minimum av energi på å sette seg inn i ting, så vil de naturligvis få både problemer og en mindreverdig opplevelse. Og det er igjen deres ansvar som forbrukere.

2) Vel, nå klarer jo IE å krøste ut sånn høvelig sømmelige resultater om man koder CSS'en sin rent og greit, så det er ikke noe å gråte over. Tekst vil fortsatt vises, grunnleggende sideflyt er der, etc., men designet kan bli sterkt forvrengt/ødelagt. Og ja, litt aggressivt var nok mitt utsagn. Jeg kommer såklart til å flekke sida opp i IE og se at det ikke ser helt på trynet ut, men å kaste bort mer enn totalt ti minutter i den retninga i løpet av en utviklingsprosess kommer neppe til å skje fra min side. Som sagt; om folk bruker IE er det noe de må ordne opp i, ikke jeg som benytter standardene fra W3C.

Lenke til kommentar
En interessant observasjon er at IE-brukere er langt tregere til å oppdatere til siste versjon enn andre brukere. En oppfordring om oppdatering/bytte av nettleser er altså på sin plass.

Jeg lagde et lite diagram over dette:

post-3851-1235145678_thumb.png

PS.

- Det er tydelig hvilken brukergruppe som har det største behovet for et spark bak.

- Chrome finnes bare i versjon 1.0

- Safari viser et noe kunstig resultat pga at det skilles på 3.2 3.1 og 3.0.

- Opera viser et noe kunstig resultat pga at alle 9.x-versjonene er slått sammen.

Lenke til kommentar

Nå oppdaterer jo Firefox "seg selv" i den forstand at den laster ned oppdateringer og installerer dem ved omstart av prosessen. Så vidt jeg vet gjør ikke IE dette, og dermed er terskelen for å oppgradere noe større for IE. Dersom fremtidige versjoner av IE vil oppdaterte seg selv på samme måte som Firefox, eller nyere utgaver ble lagt til som oppdateringer i Windows Update ville man i stor grad startet en utfasing som i løpet av noen år ville tvunget igjennom nyere utgaver av IE. Jeg er ikke i tvil om at dette kommer, men det vil kanskje ta et par år til før Microsoft implementerer det i full skala. Software som holder seg selv oppdatert er fremtiden, og selv om denne kampanjen sikkert vil få tusenvis av norske brukere til å ringe å irritere data-entusiasten i familien, tror jeg den reelle gevinsten vil la vente på seg.

Som nevnt tidligere mener jeg at det å bytte fra IE6 til IE7 er bortkastet energi tatt i betraktning de argumentene for har blitt fremmet som grunner for å oppgradere/bytte. Derfor virker det heller som en irriterende vervekampanje for alternative browsere, maskert under argumentasjon om at det er til alles beste både med henhold til sikkerhet, web-standarder og opplysning rundt oppdatering av software.

Lenke til kommentar
Nå oppdaterer jo Firefox "seg selv" i den forstand at den laster ned oppdateringer og installerer dem ved omstart av prosessen. Så vidt jeg vet gjør ikke IE dette, og dermed er terskelen for å oppgradere noe større for IE.

Windows kan oppdatere IE uten at man engang bruker IE. Men dette er sannsynligvis avhengig av Windowsversjon og oppsett. I min Vista Home etellerannet ser jeg i loggen til Windows Update:

Akkumulert sikkerhetsoppdatering for Internet Explorer 7 for Windows Vista (KB961260)

Installasjonsdato: ‎11.‎02.‎2009 03:02

Installasjonsstatus: Vellykket

Oppdateringstype: Viktig

Det er funnet sikkerhetsproblemer som gjør at en inntrenger kan redusere sikkerheten på en datamaskin som kjører Microsoft Internet Explorer, og få kontroll over den. Du kan bidra til å beskytte datamaskinen ved å installere denne oppdateringen fra Microsoft. Når du har installert dette elementet, kan det hende at du må starte datamaskinen på nytt. Denne oppdateringen er levert og lisensiert under lisensvilkårene i Windows Vista.

Mer informasjon:

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=139814

Hjelp og støtte:

http://support.microsoft.com

Windows oppdaterte tydeligvis min IE7 for ni dager siden, og jeg har ikke engang brukt IE denne måneden, bare Firefox. Men defor endel proffinstallasjoner av Windows i bedrifter der oppdateringer styres sentralt fra IT-avdelingen kan det nok fungere helt annerledes.

Lenke til kommentar

Den sammenligningen traff heller dårlig, dette blir bedre;

Det er som å bli møtt av en dørvakt som stopper deg og sier ifra at du har møkkete sko fulle av dritt, og anbefaler deg å vaske dem før du går inn ellers får vaskehjelpen så mye ekstraarbeid som vil gjøre at hun/han ikke får ryddet opp andre steder hvor det også trengs. Alt dritten kan også føre til spredning av bakterier. Men dersom du vil gå inn med de skittene skoene - så kan du gjøre det. Bare du får med deg at du har skittene sko.

Hvorvidt nettleseren din er gammel eller ikke er helt irrelevant, poenget er i hvilke grad den støtter de standarder som finnes.

Og slik finner deskriminering veien til Norske nettsteder. Det tros alt 20% det gjelder.

Lenke til kommentar
Men det koster penger å utvikle en layout for 1 browser. Når du må forholde deg til 2 så tripples utgiften. Fordi man ofte kommer over elementer man ikke kan gjøre på samme måte i begge nettlesere og må begynne forfra.

Idag så må du forholde deg til IE, Opera, FF, Chrome, og Safari som minimum. Da må du også ta med siste versjon, forrige versjon og kanskje et par versjoner til som brukes endel.

Kanskje er det forskjell på samme browser men på forskjellig OS?

Du hvet...................... Det utvikles bare til 1 browser i dag, den som ikke støtter standarene. Hadde vi alle vært smart nok til å gå over til html 4 standarden og xhtml og det der hadde vi sluppet det problemet.

IE er det utviklet til i dag, den støtter INGEN/Lite av standardene. Hadde vi tatt utganspunkt i WC3 og det der hadde problemt du nevner ikke eksitster. Men IE er markeds dominerende, og den er imot standardene. Så?

Hva med å være fornuftig i stede og informere IE brukerne om t de kjører en utdatert lettleser. Mye bedre for selve nette.

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere mener jeg at det å bytte fra IE6 til IE7 er bortkastet energi tatt i betraktning de argumentene for har blitt fremmet som grunner for å oppgradere/bytte. Derfor virker det heller som en irriterende vervekampanje for alternative browsere, maskert under argumentasjon om at det er til alles beste både med henhold til sikkerhet, web-standarder og opplysning rundt oppdatering av software.
Er det ikke til alles beste?
Lenke til kommentar
Og slik finner deskriminering veien til Norske nettsteder. Det tros alt 20% det gjelder.

Å nei, diskriminering av denne sorten har eksistert siden den tiden Internet Explorer og Netscape Navigator konkurrerte om nettlesermarkedet i forrige århundre. Begge hadde sine "extensions" til HTML-standarden, ting som virket i den ene nettleseren men ikke den andre. Dels grunnet bundlingen av IE med Windows vant IE konkurransen, fikk kraftig markedsdominans, og det ble rikelig med nettsteder som kun fungerte skikkelig med nyeste IE. Dette er fortsatt et problem med endel nettsteder. Mange nektet til og med adgang til nettstedet med andre nettlesere dersom man ikke hacket nettleseren til å utgi seg for å være IE. Dette var grov diskriminering av brukere av ikke bare andre nettlesere, men også andre operativsystemer, som f.eks. MacOS og Linux.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...