Gå til innhold

Hvorfor blir det dybdeskarpt?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest opp og ned om blenderåpninger og dybdeskarphet på nett og bøker men fortsatt kommer jeg ikke i mål.

Det eneste alle er enige om, og som er et mer eller mindre ubestridt faktum, er at stor blenderåpning (eks f/1,4) gir lite dybdeskarphet og knøttliten blenderåpning (f/22) gir stor.

Det jeg ikke skjønner er at det blir mer dybdeskaphet med lite lys over lang tid enn mye over kort. Man stiller tross alt fokuspunktet/planet i objektivet, men dette blir på en måte 'overprøvd' når man leker med blenderåpningen.

Kan noen forklare hvorfor dette skjer? Får ikke slått meg til ro med: "sånn er det bare" ;)

Bill.mrk. Nysgjerrig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysbrytning. Enkelt forklart så har det med hvorvidt lyset fra et punkt som kommer gjennom objektivet treffer filmplanet eller ikke. Liten blenderåpning gjør at lys fra punkter lenger vekk fra fokuspunktet treffer filmplanet, mens stor blenderåpning har motsatt effekt.

Her en en god forklaring.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Tenk deg at lyset som kommer inn gjennom blenderen er en kjegle.

Det som er i fokus, et nesten uendelig tynt plan, er helt på spissen av keglen. Ettersom man kommer lenger og lenger vekk fra dette planet - foran eller bak - beveger man seg lenger og lenger utover på kjeglen, slik at lyssirkelen (Airy-disk på fint) som avtegner ett enkelt punkt blir større og større, og etter hvert dekker mere enn én piksel.

Jo mindre blenderåpningen er, jo spissere blir lyskeglen - dermed vokser diameteren på lyssirkelen saktere ettersom man beveger seg bort fra fokusplanet, og vips, så blir dybdeskarpheten større.

Man blir ofte lurt av figurer som overforenkler fremstillingen av hvordan lyset beveger seg gjennom en linse/et objektiv ved å trekke én linje fra punkt til punkt. Det er ikke slik lyset opptrer. Lyset fra alle punkter i bildet (sånn ca. uendelig mange) treffer alle deler av frontelementet, og styres innover som nær uendelig mange slike lyskegler, som alle er foksuert på ulike fokusplan. Det er muligens ikke kjempelett å forstå, men ganske logisk når man først har fått hjernen sin rundt det... :roll:

Edit: og som vanlig kan det meste forklares bedre og enklere ved å vise til Cambridge in Colour... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...

Det jeg ikke skjønner er at det blir mer dybdeskaphet med lite lys over lang tid enn mye over kort.

Hvis jeg forstår deg rett:

Ikke så rart at du ikke skjønner akkurat den biten. For dette stemmer rett og slett ikke ;) Eksponeringstiden har ingen betydning for dybdeskarphet.

Øker du blenderåpningen så må du korte eksponeringstida, for å oppnå samme mengde lys. Så eksponeringstida vil ofte samvarierere med blenderåpning. Men selve lukkertida avgjør ikke hvor mye som blir skarpt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Enig i det du sier, jeg ordla meg litt slurvete. Under samme lysforhold blir lukkertiden nødvendigvis lenger med liten blenderåpning i motsetning til med stor blenderåpning for å få samme mengde lys inn på sensor.

Tilsvarerer ikke ett knepp ned på blender to knepp opp på lukkertid for samme eksponering? Mener å huske det var noe sånt.

Lenke til kommentar
Tilsvarerer ikke ett knepp ned på blender to knepp opp på lukkertid for samme eksponering? Mener å huske det var noe sånt.

Nei. Ett "knepp" er ett "knepp". Ett steg ("knepp", "trinn" - kjært barn osv...) på blenderen, må kompenseres med ett steg enten på lukker eller iso for å få samme eksponering.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at det blir mindre "dof/depth of field/området som er skarpt" på en større sensor/bildebrikke, 1.6x vs fullformat f.eks. Fullformat skaper mindre dybdeskarphet enn 1.6x, akkurat som kompaktkameraer og mobiltelefonkamera har større dybdeskarphet, er skarpt hele veien, disse har knøttsensorer.

Det stemmer kanskje ikke det helt at man må ha lenger lukkertid for å få skarpt bilde, fullformat vs kompakt, men det stemmer også. f/2 vil jo alltid sluke mer lys enn f/22, men det kreves ikke så liten blenderåpning på kompakt som på fullformat for å få større dybdeskarphet.

Dette gikk i surr tror jeg ^_^

Lenke til kommentar
Vi kan forenkle dette ved å si at DOF minker sammen med billedvinkelen[/i].

Mindre sensor gir altså mindre billedvinkel (mer televirkning), som igjen gir mindre DOF-område. DOF minker altså også når du øker brennvidden (mer televirkning).

Dermed har vi fanga opp to faktorer som påvirker DOF, nemlig blenderåpning og billedvinkel (som altså bestemmes av brennvidde og sensorstørrelse).

Den tredje faktoren blir avstanden til motivet.

Artig å leke med slike begreper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...