Aetius Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ricoh er ikke de vi oftest hører fra, men når vi gjør det har de nesten alltid noe spennende på lager. Les mer Lenke til kommentar
steeler Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 "Ricoh skuffer ikke" - en slik overskrift burde dere spare til dere har testet kameraet... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 "Ricoh skuffer ikke" henviser til Ricohs tendens til å slippe kameraer som er interessante. Om det så ikke skulle innfri når vi tester det får vi heller vurdere overskriften "Ricoh skuffer!". Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Så fristende ut dette! Men jeg må si at designet skuffer! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 I tillegg kan det i følge Ricoh også ta syv bilder av samme motiv, med ulik fokus, slik at man er nesten sikker på at ett bilde er fokusert slik man ønsker det. Fantastisk! Focus bracketing er noe jeg har ønsket meg på speilrefleks i lang tid. Det og mye annet virker veldig interessant. Håper det er bra gjennomført og gir Ricoh et godt salg. Som igjen inspirerer konkurrentene til å tenke like innovativt. Lenke til kommentar
JadedGamer Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det er jo ironisk det med hvitbalanse - det er jo det min Ricoh R8 sliter mest med... (Gode bilder ellers dog.) Dette ser ut som en god etterfølger - R10 ble øyensynlig ikke det, der de prøvde å presse akkuerat for mange megapiksler inn der... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Focus bracketing er noe jeg har ønsket meg på speilrefleks i lang tid. Det kunne vært interessant spesielt i makroområdet. Problemet er imidlertid at disse ekle 1:1 makro-objektivene endrer brennvidde når du endrer fokus, og da blir det straks problemer. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Problemet er imidlertid at disse ekle 1:1 makro-objektivene endrer brennvidde når du endrer fokus, og da blir det straks problemer. Nettopp grunnen til at jeg har kjøpt meg en Manfrotto M454 å fokusere med i stedet. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Nettopp grunnen til at jeg har kjøpt meg en Manfrotto M454 å fokusere med i stedet. Smart trekk, jeg har store og stygge planer om noe tilsvarende selv. Men "fokusbracketing" hjelper den jo ikke for, siden utsnittet uansett vil endres littegrann. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 fokusbrakettering er også interessant med tanke på den nye funksjonen i CS4 som kan merge flere eksponeringer med samme utsnitt/motiv med forskjellig fokuspunkt slik at hele bildet blir sylskarpt. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Spennende kamera. Noen tanker: - ER 12 EV i dynamisk omfang et resultat av en levels eller curves algoritme i JPEG konverteringen eller støtter sensoren det dynamiske omfanget? - Plasseringen av blits er uheldig. Fingrene kan lett komme i veien når man plasserer blitsen rett over grepet. - Med en så liten sensor og blender, skulle det egentlig ikke være nødvendig med AF bracketing på annet enn makro Det minimalistiske designet på baksiden liker jeg, men har mine tvil det er bra nok til å konkurrere med Canon, Fuji og Panasonic sine mellomklassemodeller, prisen tatt i betraktning. Håper de gjør det bra, men de har kommet med ett kamera som konkurrerer i et segment som er ganske mettet allerede. 9Mp er fornuftig for å kapre entusiaster, men da kan de ikke utelate RAW opptak eller bruke en så liten sensor. Tror kameraet vil falle midt i mellom consumer og entusiastfotografen, og vil tape på å ikke ha lagt seg klart i et av de 2 leirene. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 En ting jeg lurer på. Hvis man tar bilde av noe i rask bevegelse med den HDR-liknende funksjonen med to bilder tatt i rask rekkefølge, vil man da kunne risikere å få doblet motivet i bevegelse? Eller vil kameraet bare beholde dataene fra det ene bildet på motiver i bevegelse? I så fall vil man jo miste det dynamiske omfanget på motiver i rask bevegelse... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg regner med det er et betydelig opphold mellom de to eksponeringene. Hvis seriebildehastigheten er f.eks 8 bilder per sekund så regner jeg med at oppholdet mellom eksponeringene er 1/8 sekund. Med andre ord at funksjonen kun vil fungere bra på stillestående og sakte bevegelige motiver. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 I så fall kan det være at jeg heller satser på Fujifilm F200 EXR. Som jeg i utgangspunktet også hadde bestemt meg for. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 I så fall kan det være at jeg heller satser på Fujifilm F200 EXR. Som jeg i utgangspunktet også hadde bestemt meg for. Ja det ligner da en klar opgradering af min R6 i hvert fald... Trods ekstra vægt, +5mm tykkelse, og 6% mindre pixelafstand (og derfor formentligt mindre pixels). (Om F200 så skal afløse F60 vil jeg lade afvente nogle test) Desværre er det fortsat svært at få fordele fra begge i ét kamera, så jeg må nok fortsat 'slæbe' rundt på to. Men hvis de får lidt større overlap i funktionsområder, vil det da være rart. Tænk hvis de kunne arbejde sammen eller 'låne' nogle ideer fra hinanden... R6 var jo MEGET hurtigt i forhold til andre kameraer, så hvis de har forbedret det yderligere, så er det vel det de udnytter i deres multi-eksponering? Afhængigt af hvor 'dybt' teknologien ligger er det jo ikke sikkert del-eksponeringer behøver at blive læst helt ud, og derfor kan vi godt håbe på rimelige tider mellem del-eksponeringer. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 .. - Plasseringen av blits er uheldig. Fingrene kan lett komme i veien når man plasserer blitsen rett over grepet. . . Har kigget lidt nøjere på billedet. De har faktisk været så 'snedige' at det af blitzen der går ind i 'håndgrebet' er nedsænket. det vil sige at man let vil føle at man har fat i en 'kant' med fingeren, og derved blive 'mekanisk' advaret. - medmindre man prøver at betjene det med vanter på forstås. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 "Vi har naturlig nok ikke testet kameraet" Det er det samme som å si "nei vi har selvsagt ikke orket å teste kameraet...slikt driver ikke vi med på akam.no" Unødvendig. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Naturlig nok, siden det ikke er å få tak i ennå, kanskje? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Enig med Snirfle. Fikk ikke samme assosiasjon som b-real. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 "Vi har naturlig nok ikke testet kameraet" Det er det samme som å si "nei vi har selvsagt ikke orket å teste kameraet...slikt driver ikke vi med på akam.no" Unødvendig. Det var da en underlig halvfjollet kommentar, og så fra en brugermoderator??? Hvis man nu læser (og citerer!) sætningen i sin helhed: "Vi har naturlig nok ikke testet kameraet, men så spennende som dette ser ut basert på spesifikasjonslisten, så vil vi definitivt sette oss på venteliste for et testeksemplar av dette!" Så fremgår det jo at de netop vældig GERNE vil teste det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg