Windoge Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Når jeg fyller motoren med olje går det ca 3-5 måneder før motoren er helt tom. I starten peilet jeg ikke olje så ofte, men hørte på motorlyden at noe var galt. Det vil si at dersom jeg fyller olje opp til riktig nivå, så tømmes altså hele peilepinnen på 3-5 måneder. Det er snakk om en 1996 KIA modell. Hvor normalt er dette? Edit: bilen har snart gått 180.000, og jeg kjører relativt mye. Rundt overkant av én time per dag. Endret 19. februar 2009 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det er normalt at biler bruker litt olje, og jeg har faktisk hørt fra flere at 0,5 til 1 liter pr. 10.000 kilometer i noen tilfeller kan være normalt. Hvor mye etterfyller du? Er det noen tegn til lekkasjer på motoren? Mye svetting? Mye eksos? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Når jeg hadde bilen på EU-kontroll i sommer sa NAF at bilen hadde oljelekasje, og at den derfor ikke ble godkjent. Jeg fikk en kamerat av meg til å se på problemet, og fant ut at lekasjen kom av et løst oljefilter. Bilen ble godkjent, men ser ikke ut som bilen bruker mindre olje av den grunn. Ingen spesielle tegn til svetting og mye eksos, nei. Lenke til kommentar
Kjellcorp Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 kan trøste deg med det at jeg fyller ca 1-2 liter vær 3 uke. men så er min noe mer slitt en din bil da. Men man må allikevel regne med at den skal bruke litt, men etter du har kjørt litt så kan du jo ta en titt, som bør det mest sannsyneligvis ha lekket\sprutet litt på noen slanger o.l viss du ikke er 110% sikker på at det ikke er noe lekkasje da. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Ok, men da er det kanskje ikke så unormalt. Jeg fryktet mest for at motoren kan ha lekasje, men siden den bestod EU-kontrollen i sommer tror jeg ikke den har det. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 jeg kjører relativt mye. Rundt overkant av én time per dag. Det går vel ikke akkurat under betegnelsen "mye"... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 jeg kjører relativt mye. Rundt overkant av én time per dag. Det går vel ikke akkurat under betegnelsen "mye"... Tror dette varierer veldig. Før jeg fikk dame var det rundt 20 minutter hver dag, nå er det en time. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Det er klart at motoren kan ha tatt skade (siden du sier at du hørte det på motorlyden) etter å ha hatt lavt oljenivå pga. lekkasjen, som fører til forbrenning av oljen. Fikk du ikke varsellys for oljetrykk? Hvor mye olje fylte du på første gangen etter lekkasjen? Du kan jo prøve å ta en kompresjonstest på den, men uansett er det vel ikke noen grunn til å gjøre noe med motoren før den eventuelt takker for seg. Noen liter motorolje er billigere enn full motoroverhaling. Endret 20. februar 2009 av Patz Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Men det kommer ingen merkelige lyder fra motoren etter at jeg har fylt på med olje. Det er kun når motoren nærmer seg tom at den lager lyd. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Å kjøre med "lyd" er skadelig for motoren. Etterfyll heller litt hver dag. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Noen som har prøvd å blande en boks med tetningsmiddel i motoroljen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå