tibbi Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 ..og bremsene virker ikke skikkelig før jeg har kjørt noen hundre meter.. (kia rio 2004, kjørt nesten 72000 km.) hver gang bilen har stått en stund.. 8/9 timer, over natten eller slikt, så er bakhjulene "låst" når jeg starter bilen og vil kjøre. gir en del gass, bilen bare står. slipper gass, gir gass igjen og plutselig løsner det med et brak, og jeg kan kjøre. om det er bremsene/håndbrekket som ikke slipper taket med en gang, eller noe annet som holder igjen, det vet jeg ikke. OG, de neste 100-200 meterene virker omtrent ikke bremsene.. må kjøre litt før de begynner å "ta" igjen. peiling på hva slikt kan skyldes? kan det være noe så enkelt som salt og slaps som legger seg et sted og "låser" eller noe med bremsevæske eller skyldes det noe mer alvorlig, som bør tas tak i umiddelbart. bremser og hjul virker jo å være ok når jeg først er kommet i gang. (litt risting i bremsene men det er kanskje av helt andre grunner?) jeg vet mindre enn null om bil, derfor fint om jeg får et ekstremt enkelt svar, ca slik du ville forklart det til en tiåring.. mvh jan Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Skjer det kun når det er kaldt? ? Lenke til kommentar
tibbi Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Skjer det kun når det er kaldt? ? ..skjedd oftere og oftere nå i det siste, og nå er det jo for det meste sånn passe kaldt. Dermed litt usikker, men inntrykk av at det kanskje skjer oftere/sterkere de dagene det har vært kaldest. Og mest snø/slaps.. JM Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det kan være at de frosser fast kanskje? Skivebremser eller trommel? Lenke til kommentar
tibbi Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Det kan være at de frosser fast kanskje? Skivebremser eller trommel? skiver, mener jeg. J Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Høres ut som de kan ha frosset sammen. Prøv og pumpebrems litt før du kjører.. Lenke til kommentar
tibbi Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Høres ut som de kan ha frosset sammen. Prøv og pumpebrems litt før du kjører.. tester det.. så får vi se.. takk takk! J Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvis ikke, BØR du kanskje stikke innom ett verksted for og få diagnosert Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Klossene/båndene har nok trekt seg fulle av fuktighet og fryser fast over natten. Når du begynner å kjøre er bremsene som isklumper og virker dårlig frem til du får opp varmen i dem, men ved vanlig bykjøring blir de ikke så varme at de tørker skikkelig, spesielt ikke hvis det er skivebremser. Du kan prøve å "hvile foten" på bremsen i et par hundre meter mens du kjører og se om det hjelper - hvis det gjør det er det nesten helt sikkert fuktighet, og hvis det i tillegg kommer damp fra bremsene etterpå er jo det bare enda en bekreftelse. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Bruker du håndbrekk? Da kan det være rust/dritt/oppflisning/frost i vaiere her som låser det. Det kan også være at stempelet som har rusta om det er calipere bak (skiver). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå