Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tjenesten "renter beregnet, ikke bokført" treneres av Terra-Gruppen

fbruk

Anbefalte innlegg

Siden Torsdag den 12.februar.2009 har Nettbanker tilknyttet Terra-Gruppen AS sine nettbank tjenester hatt ingen mulighet for sine kunder til å se "renter beregnet, ikke bokført" på sine spare og plasseringskontoer.

Pga. av dette kan ikke kundene få sjekket hvor mye renter de har opparbeidet på sine sparebeløp.

Tusenvis av kunder har vert i kontakt med sine banker i Terra-Gruppen og selve Terra Gruppens nettbank support som ikke vil si hvor lenge feilen skal vare nå etter snart en uke med venting.

De eneste som har lagt ut informasjon om dette er "Bank 2" som skriver følgende under nettbank loggin tjenesten, sitat:

"Pga en midlertidig feil i nettbanken, vises desverre ikke opptjente renter. Det arbeides med å få utbedret feilen."

Se:

http://www.bank2.no

Andre banker som Terra-Gruppen AS drifter er f.eks BankNorwegian, Bien Sparebank og en mengde andre

banker.

Måten tjenesten ble fjernet på og måten den nå uthales og treneres på tyder imidlertid på Ugler i mosen.

Opplysningstjenesten "renter, beregnet, ikke bokført" ble næmelig fjernet kunn fra Sparekontoer og plasseringskontoer og tyder derfor på at dette var en planlagt handling.

Kunder som har ringt Terra-Gruppen AS eller sin lokale Bank i over en uke nå får ikke opplysninger eller informasjon om hvor lenge det tar å rette feilen eller hvor lenge dette skal vare.

Kan dette vere et forsøk å fjerne en tjeneste som gir viktige opplysninger om opptjente renter for dermed å kunne lure kundene lettere. Jeg ber derfor om at Norske Forbrukere er fokusert på dette og klager dette inn for banken sin og Terra gruppen slik at viktige prinsipper og opplysningstjenester er sikret en fremtid. Det er også viktig at man klager på banker som ikke gir brukere opplysninger om hittil opptjente renter i banken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Måten tjenesten ble fjernet på og måten den nå uthales og treneres på tyder imidlertid på Ugler i mosen.

Opplysningstjenesten "renter, beregnet, ikke bokført" ble næmelig fjernet kunn fra Sparekontoer og plasseringskontoer og tyder derfor på at dette var en planlagt handling.

Kunder som har ringt Terra-Gruppen AS eller sin lokale Bank i over en uke nå får ikke opplysninger eller informasjon om hvor lenge det tar å rette feilen eller hvor lenge dette skal vare.

Kan dette vere et forsøk å fjerne en tjeneste som gir viktige opplysninger om opptjente renter for dermed å kunne lure kundene lettere. Jeg ber derfor om at Norske Forbrukere er fokusert på dette og klager dette inn for banken sin og Terra gruppen slik at viktige prinsipper og opplysningstjenester er sikret en fremtid. Det er også viktig at man klager på banker som ikke gir brukere opplysninger om hittil opptjente renter i banken

Dette er en morsom konspirasjonsteori, men jeg tviler på at den har noen som helst rot i virkelighet. Dette høres veldig ut som dataproblemer. Hvis man virkelig vil svindle kundene sine så finnes det langt mer effektive måter å gjøre det på!

Lenke til kommentar
Dette er en morsom konspirasjonsteori, men jeg tviler på at den har noen som helst rot i virkelighet. Dette høres veldig ut som dataproblemer. Hvis man virkelig vil svindle kundene sine så finnes det langt mer effektive måter å gjøre det på!

Overhodet ikke. Jeg er en meget bevisst forbruker og data utvikler. Har tatt i bruk eget selvutvklet program for å sjekke at opptjente renter på innskudd stemmer. Fikk mistanke til at det har foregått triksing med innskudds renter en rekke ganger tidligere. Etter at jeg begynnte å sjekke har jeg allerede tatt en bank i å kapitalisere for lite innskuddsrenter. Dette kan gjøres på en rekke måter. Ved å flytte varslet renteendringer en eller flere dager, ved å sette rentesatsen lavere enn oppgitt i prislisten. På samme måte som kassabetjeningen på supern trikser med kassa lappene er det enda lettere å manipulere nettbank tjenester. Derfor vil jeg og flere med meg kjøre paralelle programmer med banker slik at man evt. kan bevise og anmelde disse.

Du kan selv tenke deg at bare noen få kroner eller en liten endring i rentesatsen på mange tusen spare kunder vil få store inntjeninger for banken. Det er for tidlig å si hva som er årsaken i denne saken, men som utvikler seg jeg utviklingstrekk som ikke stemmer med virkeligheten også fordi dette gjelder en så viktig å spesifkk tjeneste som dette. Det er dessverre alt for mange naive forbrukere også i forhold til dette på samme måte som det er det for

en rekke andre tjenester som f. eks SMS belastning av telefonregning osv.

Lenke til kommentar

Bra Spartan :-) Stå på du også. Jeg har også ringt til banken min hver eneste dag. Jeg har også nå tipset aviser og media. Forbrukerrådet og Forbrukerombudet er også tipset. Jeg forslår at flere gjør det samme, jo flere som protesterer jo bedre er det. :-)

Lenke til kommentar

Tviler på at det er noen av de bankene som mottar feilen sin skyld men at det er Terra gruppen direkte som har ansvaret. Har hørt at bankene som bruker Terra sitt nettbanksystem er ganske forbannet på driftingen av nettbanksystemet.

Tipper Terra sitter med 2-3 IT folk som prøver å fikse problemet mens resten er på kaffepause. Anklagene om at bankene utnytter dette til manipulere rentene er totalt ubegrunnet.

Lenke til kommentar

Ja, i dette tilfellet tror ikke jeg heller det er den enkelt bank som står bak. Viss det ikke skjer noe snart vil jeg mer tro at det er en ny strategi fra Terra gruppen, men som sagt det er for tidlig å si. Uanset så er det viktig å informere kundene sine. Det burde Terra gruppen allerede skjønt. En sun debatt og bevisstgjøring av tingene rundt dette er også viktig.

Lenke til kommentar
Har tatt i bruk eget selvutvklet program for å sjekke at opptjente renter på innskudd stemmer. Fikk mistanke til at det har foregått triksing med innskudds renter en rekke ganger tidligere. Etter at jeg begynnte å sjekke har jeg allerede tatt en bank i å kapitalisere for lite innskuddsrenter. Dette kan gjøres på en rekke måter. Ved å flytte varslet renteendringer en eller flere dager, ved å sette rentesatsen lavere enn oppgitt i prislisten. På samme måte som kassabetjeningen på supern trikser med kassa lappene er det enda lettere å manipulere nettbank tjenester. Derfor vil jeg og flere med meg kjøre paralelle programmer med banker slik at man evt. kan bevise og anmelde disse.

Du kan selv tenke deg at bare noen få kroner eller en liten endring i rentesatsen på mange tusen spare kunder vil få store inntjeninger for banken. Det er for tidlig å si hva som er årsaken i denne saken, men som utvikler seg jeg utviklingstrekk som ikke stemmer med virkeligheten også fordi dette gjelder en så viktig å spesifkk tjeneste som dette.

Hey! Nå snakker vi! Dette er det jeg mener med at det finnes enklere måter for bankene å svindle kundene på enn å ikke vise kapitaliserte renter! Har faktisk vurdert å sjekke om jeg faktisk får de rentene jeg har krav på, men jeg er for lat. Dessuten tviler jeg på at bankene tør å svindle meg ;)

Lenke til kommentar

Overhodet ikke. Jeg er en meget bevisst forbruker og data utvikler. Har tatt i bruk eget selvutvklet program for å sjekke at opptjente renter på innskudd stemmer. Fikk mistanke til at det har foregått triksing med innskudds renter en rekke ganger tidligere. Etter at jeg begynnte å sjekke har jeg allerede tatt en bank i å kapitalisere for lite innskuddsrenter. Dette kan gjøres på en rekke måter. Ved å flytte varslet renteendringer en eller flere dager, ved å sette rentesatsen lavere enn oppgitt i prislisten. På samme måte som kassabetjeningen på supern trikser med kassa lappene er det enda lettere å manipulere nettbank tjenester. Derfor vil jeg og flere med meg kjøre paralelle programmer med banker slik at man evt. kan bevise og anmelde disse.

Du kan selv tenke deg at bare noen få kroner eller en liten endring i rentesatsen på mange tusen spare kunder vil få store inntjeninger for banken. Det er for tidlig å si hva som er årsaken i denne saken, men som utvikler seg jeg utviklingstrekk som ikke stemmer med virkeligheten også fordi dette gjelder en så viktig å spesifkk tjeneste som dette. Det er dessverre alt for mange naive forbrukere også i forhold til dette på samme måte som det er det for

en rekke andre tjenester som f. eks SMS belastning av telefonregning osv.

Ikke rart det er lange køer på kundeservice med kunder som deg! Dette er galskap.

Lenke til kommentar

Hva er galt med litt informasjon ? og hva er Terra-gruppen redde for ?

Terra-gruppen drifter 78 banker og så gidder de ikke engang legge ut viktig informasjon om viktige tjenester om dette til forbrukerne. Enten så har de store problemer eller så er de noen utrolig latsabber.

Personlig bruker jeg denne tjenesten aktivt og ofte for å kunne følge med hvor mye renter jeg har fått opparbeidet meg og er en selfølge som jeg ikke kan klare meg uten.

Så se å få gitt informasjon til alle de tusenvis av brukere der ute som venter på et svar!

Lenke til kommentar
Terra-gruppen drifter 78 banker og så gidder de ikke engang legge ut viktig informasjon om viktige tjenester om dette til forbrukerne. Enten så har de store problemer eller så er de noen utrolig latsabber.

De har antakelig store problemer, og dette sier faktisk endel om kvaliteten på nettbank-tjenesten deres!

Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg denne tjenesten aktivt og ofte for å kunne følge med hvor mye renter jeg har fått opparbeidet meg og er en selfølge som jeg ikke kan klare meg uten.

Så se å få gitt informasjon til alle de tusenvis av brukere der ute som venter på et svar!

Hvis du er så interessert i hvor mye renter du har opparbeidet deg kan du vel regne det ut selv? Banken hemmeligholder vel ikke den effektive renten eller tidspunktene for renteendringer? Du kan til og med beregne framtidige renter (renteendringer offentliggjøres som regel noen uker i forveien), så slipper du å tenke på dette hver eneste dag. Da får du frigitt masse tid som du kan bruke til mer konstruktive gjøremål...

Lenke til kommentar
Hvis du er så interessert i hvor mye renter du har opparbeidet deg kan du vel regne det ut selv? Banken hemmeligholder vel ikke den effektive renten eller tidspunktene for renteendringer? Du kan til og med beregne framtidige renter (renteendringer offentliggjøres som regel noen uker i forveien), så slipper du å tenke på dette hver eneste dag. Da får du frigitt masse tid som du kan bruke til mer konstruktive gjøremål...

Selv om jeg er istand til å beregne innskudds rentene selv så føler jeg meg i liket med tusenvis av andre brukere ikke trygg før jeg ser at det samme rentebeløpet er oppført i banken. Det burde ikke du heller gjøre viss du hadde visst hvor mange svindlere og kjæltringer det også er innen bl.a banknæringen. Det finnst det utallige avis artikler om dett i liket svindel i f.eks forsikringsbransjen.

Et firma som Terra-gruppen med tusenvis av brukerer burde skjønne at informasjon om hvor lenge feilen skal vare nå etter snart 2-uker med ignorering,trenering og informasjonssvikt burde legges ut.

http://www.dinside.no/805555/feil-i-nettba...er-mange-kunder

Ikke engang har de giddet å oppdatere sine nettsider om hvilke banker de drifter. Se oversikt her:

http://www.terra.no/finnbank/Sider/FinnBanken.aspx

I oversikten over finnes ikke Banker de drifter som Ya-bank,Norwegian,Bank2 og mange flere.

Nå må folk snart reagere mot et system som ødlegger tilliten til flittige småsparere og andre som

fortjener bedre kundeservice enn dette.

Lenke til kommentar
Ikke engang har de giddet å oppdatere sine nettsider om hvilke banker de drifter. Se oversikt her:

http://www.terra.no/finnbank/Sider/FinnBanken.aspx

I oversikten over finnes ikke Banker de drifter som Ya-bank,Norwegian,Bank2 og mange flere.

Slik jeg forstår den linken din så linker de til Terra-banker, ikke til banker de leverer nettbanker for. Altså er det helt korrekt å ikke linke til Norwegian og yaBank osv.

Nå må folk snart reagere mot et system som ødlegger tilliten til flittige småsparere og andre som

fortjener bedre kundeservice enn dette.

Hva med å bytte bank hvis dette er så ødeleggende for ditt forhold til Terra? Eller tving deg selv til å ikke tenke på opptjente renter i 10 måneder (ja, det er mulig!) og unn deg selv gleden over å bli overrasket over det store beløpet som dukker opp på konto 1. januar 2010. Evt kan du fortsette å bable om dette filleproblemet.

Lenke til kommentar

Jo flere argumenter som legges frem jo mer svekkes saken.

"så gidder de ikke engang legge ut viktig informasjon om viktige tjenester om dette til forbrukern"

- Jeg vil påstå at denne funksjonaliteten ikke er viktig. Typisk i katagorien nice-to-have.

"Personlig bruker jeg denne tjenesten aktivt og ofte for å kunne følge med hvor mye renter jeg har fått opparbeidet meg og er en selfølge som jeg ikke kan klare meg uten"

- Du klarer deg ikke uten? Come on!! Useriøs påstand. Og du kan ringe banken og spørre hvis det er så på død og liv om å gjøre.

"Så se å få gitt informasjon til alle de tusenvis av brukere der ute som venter på et svar!"

- Du gjør deg talsmann for tusenvis, men det er bare deg og noen til er det ikke?

"ikke engang har de giddet å oppdatere sine nettsider om hvilke banker de drifter. Se oversikt her:"

- Og her gjøres det overtydelig at det bare er vås det du kommer med.

Lenke til kommentar

Saken er fortsatt at Terra prøver å nekte folk å få vite hvor lenge Nettbank feilen vil vare.

Det vil ikke verken jeg eller det Norske folk finne seg i og jeg vil derfor jobbe hardt med saken inntil dette er ordnet. :D

Endret av Alastor
Fjernet diskusjon på person.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...