Gå til innhold

Intel vs. Nvidia i rettsalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke første gang Intel ikke vil gi nvidia lisens.

Så sterk på grafikk og fysikk, flere og flere løsninger for beregninger på GPU som til tider er hundre ganger kjeppere en CPU.

Det er ikke utenkelig at nvidia om noen år står sterkere en Intel og de gir lisens for prosessorer på nvidia plattformer.

Det er vel det intel frykter, som skrevet i artikklen.

Hvor mange ganger har vi ikke hørt "ingen SLI på den neste plattformen"

Lenke til kommentar
Jeg håper nvidia vinner, og aller helst håper jeg det blir sånn i framtiden at man slipper å lisensiere slikt, at interfacet mot CPUen blir åpent dokumentert, slik at hvem som helst kan lage brikkesett.

AtW

Den situasjonen du beskriver er jo høyst ønskelig for oss alle.

Men når det gjelder denne rettsaken så regner jeg med at intel har sitt på det rette når de anmelder Nvidia for å produsere chipsett for i7 uten å ha lissens for det.

Uansett så er begge selskapene arrogante og hadde helst sett at de selv hadde sluppet å samarbeide med motstanderen.

Lenke til kommentar

Var det ikke en sak om at nvidia gjorde detn vanskelig for intel med sine chipsets for en stund siden? Da er vel intel ei bitter kjerring som nå slår tilbake grunnet (superdupermeget) god posisjon. Og sikkert fordi nvidia utvider horisontene med sine gpuer (regner med dette kan ødelegge litt for den der larrabee prossessoren) ;-)

Lenke til kommentar
Jeg håper nvidia vinner, og aller helst håper jeg det blir sånn i framtiden at man slipper å lisensiere slikt, at interfacet mot CPUen blir åpent dokumentert, slik at hvem som helst kan lage brikkesett.

Jepp, og slik er det med HyperTransport på AMD prosessorer.

nVIDIA mener på sin side at de allerede har lisens til å utvikle mot Intel sin bus.

Lenke til kommentar

Har ikke vært spesielt imponert over nVIDIA sine brikkesett til Intel plattformen generelt, men at Intel skal bli vippet ned fra monopol tilstanden sier jeg ikke nei til!

Det å få noe ala nForce8 til LGA1366 hadde vært flott, så kanskje hovedkortene får litt normal prising også!

Lenke til kommentar

Jeg håper de kan ordne opp utenfor rettsalen. Dette blir nok en rimelig stor sak, og det kan koste begge parter mye penger, tid og ressurser. Men kommer de til å ordne opp utenfor rettsalen? Hva med å inngå en ny lisensavtale? Rettens vei er ikke alltid den beste (tror da jeg)

Lenke til kommentar
Intel er ikke enig i dette fordi Core i7 har forskjellig bussgrensesnitt mot minne og dermed ikke dekkes av denne lisensavtalen.

Det er vel QPI bussen Intel mener nvidia ikke har lisens på. Jeg vil tro det er revnende likegyldig hva slags minne som brukes...

Forøvrig blir jo dette en krangel utelukkende av akademisk verdi på fremtidige Intel i7 plattformer for mainstream desktop og laptop da hele northbridge blir integrert i CPU, for LGA1366 entusiast plattformen vil det imidlertid være av betydning.

Lenke til kommentar
Intel er ikke enig i dette fordi Core i7 har forskjellig bussgrensesnitt mot minne og dermed ikke dekkes av denne lisensavtalen.

Det er vel QPI bussen Intel mener nvidia ikke har lisens på. Jeg vil tro det er revnende likegyldig hva slags minne som brukes...

Det er også DMI bussen denne diskusjonen er rundt.

Lenke til kommentar

Det er også DMI bussen denne diskusjonen er rundt.

Ok da var ikke jeg helt oppdatert. DMI er jo gammel da! Dvs. det er vel egentlig en modifisert PCIe buss, men likevel gammel i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Pengene de bruker på rettsaken kunne de heller ha kuttet i cpu-prisene og gitt nvidia full lisens og heller hostet opp sterkere produkter

om de er redd for nvidias teknologiutvikling.

Det hadde alle parter tjent på.

Ja...

Intel ser både med Ion og GeForce 9400 at de foreløpig ikke har en sjans til å konkurere med nVIDIA på IGP ytelse, noe som gjorde at de mistet bla. Apple som kunde på chipset.

Intel er ikke interessert i å ha denne konkurransen på de nye Core i5 prosessorene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Det å få noe ala nForce8 til LGA1366 hadde vært flott, så kanskje hovedkortene får litt normal prising også!
Litt sent, nVidia kommer med nForce9-serien til Amd allerede. Riktignok er det en ren rebrand( :thumbdown: ) av 780a sLi, så ikke noe nytt. Mer her.

Så OT:

NVidia kommer tydeligvis til å komme med kort til i7/i(5?)uansett.

".......(red)NVIDIA believes that our bus license with Intel clearly enables us to build chipsets for Intel CPUs with integrated memory controllers. We are aggressively developing new products for Intel’s current front side bus (MCP79 and MCP89) and for Intel’s future bus, DMI."

The world's largest GPU maker states that the suit is a clear attempt by Intel to slow the adoption of NVIDIA platforms to protect a decaying CPU business as evidenced by the rapid shift of the market to Intel's lowest priced processor, the Intel Atom.

NVIDIA can bang its drum all it likes, but the company is making a tremendous mistake if it ignores what happened to the last company to cross Intel on the subject of chipset licensing. As I previously mentioned, erstwhile chipset designer VIA Technologies once took such a tack and lost, badly.

Les her.

Får bare se om de tør å legge dem ut for salg selv om rettsaken ikke blir avgjort med en gang. Om de ikke har ertet på seg Intel nok med uttalelsene der, kommer i7 kort (uten avgjørelse i retten)til å ta kaka :).

Ok da var ikke jeg helt oppdatert. DMI er jo gammel da!

"We are aggressively developing new products for Intel’s current front side bus (MCP79 and MCP89) and for Intel’s future bus, DMI."

NVidia mener iallefall DMI er fremtiden.. Selv har jeg ikke anelse men :hmm:

Lenke til kommentar

Det er neppe noen tekniske vanskeligheter med å få til et nvidia-basert brikkesett for Intels Nehalem-generasjon. Dette er kun finting fra Intels side for få monopol på brikkesett til Intel-prosessorer framover. Lisensreglene mener jeg er direkte konkurransehemmende og dermed muligens ulovlige også.

I dag er prisen på de billigste minst dyre LGA1366-hovedkortene fra rundt 2000 kr. Jeg tviler sterkt på at det hadde vært tilfelle om det hadde vært god konkurranse på brikkesett til den sokkelen.

Lenke til kommentar

Det er kun en årsak til at Nvidia har slitt med å lever gode chipsett også tidligere til Intel plattformer, og det er at Intel har vært dårlig på informasjon og hatt dårlige løsninger på bussen etc.

Det er ingen tvil om at Intel faktisk er den store stygge ulven her, uten en eneste klisje i bakgrunnen.

Nvidia har levert knallgode chipset til AMD der hvor all informasjon har vært lett tilgjengelig.

1. Jeg håper virkelig Intel taper denne rettsaken så det suser etter.

2. At Nvidia får fart på sin ION plattform til reelle netbook produkter, jeg venter.. venter.. og er klar til å kjøpe.

3. At denne rettsaken ikke betyr at vi igjen mister SLI på Intel plattform.

Det var muligheten for både CF og SLI som var dråpen til at jeg gikk for X58 i7-920 nå vs PHII. Men Intel tyner virkelig forbruker-tålmodigheten med dette Nvidia bråket de har holdt på med i mange år. Får ikke Intel orden på dette tullet sitt så har de faktisk ikke lenger livets rett og jeg tror Nvidia og AMD vil sluke markedsandeler.

Merkverdig nok klarer ikke Intel å se at ved å åpne så vil de selge mer. Nå venter man på bedre kombinasjoner av produkter fra andre leverandører som Nvidia og AMD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...