Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av første digitale speilrefleks (lavt budsjett)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg planlegger nå kjøp av mitt første digitale speilreflekskamera, og går meg litt vill i jungelen av valgmuligheter.

De jeg har sett på er:

Nikon D40

Nikon D60

Olympus E-420

Canon 350D

Canon 400D

Jeg prøver å holde meg under 3000 i første omgang, så det utelukker vel ganske greit D60 og 400D (selv på bruktmarkedet), men hvis det er ekstrem kvalitetsforskjell med en tusenlapp ekstra så må jeg revurdere.

Akkurat nå står vel valget mest mellom e-420 med 14-42 mm til 2999 eller d40 med 18-55mm til 2795.

Brukt så ser jeg at 350D kit ligger i omtrent samme prisklasse.

Er det noen av disse kameraene som er et utpreget godt eller dårlig kjøp? Har jeg oversett noe jeg burde vurdere? Jeg har hatt speilreflekskamera før (Minolta 3xi eller 5xi - husker ikke helt da det begynner å bli noen år siden), så jeg vet at det er speilrefleks jeg vil ha, superzoom er ikke aktuelt.

Alle tips og kommentarer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det står mellom de to, er det ingen tvil om at Olympusen er ditt beste valg. Så fremt du liker hvordan den ligger i hendene.

Du får med et bra objektiv, bildestabilisering, live-view (som kan være til veldig stor hjelp), gode muligheter for mer opptikk, mer megapixel og et lite kamera.

Disse videoene kan forklare mye:

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Hei.

Hvis du har et Minolta fra før har du kanskje noe kurant optikk? Du kan i så fall kjøpe et sony A200 eller A300 hus, evt. et kit og selge objektivet ubrukt. Med A300 får du en del fordeler som bra LiveView, stabilisering i kamerahuset m.m. som du ikke får med noen av de andre alternativene du nevner. Er du heldig klarer du å karre til deg et A300 til under 4000 inkl. kit-objektiv.

Lenke til kommentar
Hvis du har noen minolta objektiver liggende fra ditt gamle kamera, så er vel kanskje disse kompatible med Sony's speilreflekser?

Solgte kamera med objektiver før bunnen falt ut av det markedet (litt flaks skal man ha), så jeg må begynne fra scratch.

Hvis det står mellom de to, er det ingen tvil om at Olympusen er ditt beste valg. Så fremt du liker hvordan den ligger i hendene.

Du får med et bra objektiv, bildestabilisering, live-view (som kan være til veldig stor hjelp), gode muligheter for mer opptikk, mer megapixel og et lite kamera.

Jeg var akkurat innom Japan Photo i Akersgata og tafset litt på E-420, tror nesten jeg kommer til å gå for det. Det virker som mye kamera for pengene. Takk for tilbakemelding, det gjør meg enda tryggere på at det ikke blir et bomkjøp.

Lenke til kommentar
Synes du E420 er bra så ville eg ha kikka på E-520 også

Bildestabilisator og bedre handgrep på kameraet

Stod mellom dei to kameraene når eg handla inn speilrefleks, og e-520 tok siste stikk i forhold til dei to punkta.

Hmmm, selgeren på japan photo sa at det var bildestabilisator i huset på E420... Ser nå at det ikke stemmer, takk for tipset.

Grepet på 420 passer meg fint - har ikke de største klypene så jeg syns det satt godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...