tha_lode Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Jeg har etter mye vurdering kommet frem til at det er på tide med en skikkelig server. Altså en sånn NAS boks. Den skal primært fungere som en filserver for hjemmenettverket mitt. Det vil si å dele film, lyd og bildefiler. Maskinene som skal hente ifra den er Windows maskiner, så den må vel støtte SMB. Jeg ser for meg at den må ha Raid 1 eller 5. Den må ha gigabit. Jeg kan godt sette inn disker selv. Den ha et godt rykte på seg for å være ekstremt stabil og innbruddssikker. Prisen er jeg ikke sikker på enda. Er ikke på verdens trangeste budsjett, så jeg har råd til å betale for kvalitet. Bonuser: Itunes server, Backupprogramvare (som kan hente fra andre maskiner). Kommer ikke på noe mer. Jeg har en aldrende shuttle pc med xp sp3 på nå som gjør jobben fint, men den har hverken raid eller sata kontakter. Føler liksom det er en blindgate å prøve å oppgradere den. (Dessuten er den eneste PCIporten opptatt med giga bit kortet.) Den kan heller pensjoneres som en backupmaskin, som henter det essensielle ifra serveren og bare ellers slappe av. Kanskje inne i en brannsikker boks eller noe. rettelse: Endret SAN til NAS Endret 20. februar 2009 av tha_lode Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg har etter mye vurdering kommet frem til at det er på tide med en skikkelig server. Altså en sånn SAN boks. Den skal primært fungere som en filserver for hjemmenettverket mitt. Det vil si å dele film, lyd og bildefiler. Maskinene som skal hente ifra den er Windows maskiner, så den må vel støtte SMB. Jeg ser for meg at den må ha Raid 1 eller 5. Den må ha gigabit. Jeg kan godt sette inn disker selv. Den ha et godt rykte på seg for å være ekstremt stabil og innbruddssikker. Prisen er jeg ikke sikker på enda. Er ikke på verdens trangeste budsjett, så jeg har råd til å betale for kvalitet. Bonuser: Itunes server, Backupprogramvare (som kan hente fra andre maskiner). Kommer ikke på noe mer. Jeg har en aldrende shuttle pc med xp sp3 på nå som gjør jobben fint, men den har hverken raid eller sata kontakter. Føler liksom det er en blindgate å prøve å oppgradere den. (Dessuten er den eneste PCIporten opptatt med giga bit kortet.) Den kan heller pensjoneres som en backupmaskin, som henter det essensielle ifra serveren og bare ellers slappe av. Kanskje inne i en brannsikker boks eller noe. Tja , vil du bygget dette selv? har du lest litt hva san innebærer? eller det nas du tenker på ? ref til link : San-box og hva legger du i innbrudsikker, fysisk? eller via "inntrengere" i nettverket ditt? Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Med innbrudd mener jeg over nettverket, ikke sånn med maske og kubein. Det er definitivt NAS jeg mener. Sorry. Gikk litt vill i TBFene der gitt. Jeg er lei av å bygge maskiner selv. Like greit med ferdigbydge fine kabinetter, og et OS som er relativt vedlikeholdsfritt og laget kun for den jobben. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Med innbrudd mener jeg over nettverket, ikke sånn med maske og kubein. Det er definitivt NAS jeg mener. Sorry. Gikk litt vill i TBFene der gitt. Jeg er lei av å bygge maskiner selv. Like greit med ferdigbydge fine kabinetter, og et OS som er relativt vedlikeholdsfritt og laget kun for den jobben. Skjønner, ville dog bygd dette selv, for og ikke betale overpris for raid kontroller evt, uannsett ser jo ikke en ferdig bygget server fra hp eks ikke veldig bra ut! Os'et må du jo nesten konfe selv uannsett pga du skal ha støttet for alt dette. Tviler på at det kommer noen "media steamer" med alt dette innebygget og mulighetene du er ute etter. Veldig mange som har kjøpt denne nas'en da. Fin liten test eller en full server du kan bruke til litt andre ting og ? et evt oppsett, evt bygge ut med en skikklig kontroller, og et nettverkskort til, litt ann på hva du stiller som krav. Greit server oppsett . Endret 22. februar 2009 av Nokia_dell Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Har kikket på den i mellomtiden, og må si den ser super ut. Er ikke sikker på om jeg trenger pro versjonen. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Fant QNAP TS 209 II hos multicom http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2036363;r:pg Mye billigere enn hos de andre... Mulig det er en feil, men jeg tror ikke det. Blir spennende å teste den. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Fant QNAP TS 209 II hos multicomhttp://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2036363;r:pg Mye billigere enn hos de andre... Mulig det er en feil, men jeg tror ikke det. Blir spennende å teste den. Kult:) kom tilbake og si hvordan den funker da? er litt keen på den selv, Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 will do. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Litt sen m tilbakemelding, men men. Jeg er veldig fornøyd med boksen. Har slengt inn to av Samsung EcoGreen F2 1,5 TB diskene i Raid 0. De har spart spenn på vifta dessverre, så den er ikke av det stilleste slaget. Ikke noe problem for meg som har kjeller, men kanskje ikke fullt så fint i en liten leilighet. Masse funksjonalitet. Torrents og printerdeling for å nevne det jeg bruker mest. Har du peil på Linux så kan man gjøre masse med den også. Uten at jeg har testet noe i den duren. OSet blir fortløpende oppdatert. Hvis printerdelingen er viktig for deg så sjekk ut kompabilitetslista deres. Min står ikke der, og jeg knota en del for å få det til å virke. (Det var Canon sin Vista driver som var vanskelig, ikke Qnapen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå