Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til firewall/gateway eller router/AP med bridge mode

Anbefalte innlegg

Har fått en liten utfordring etter at jeg fikk byttet ut NGT med Get og nyter bedre hastigheter og 4 IP-adresser.

Jeg har 3 maskiner jeg har satt "rett på nett" - har koblet Get-modemet i en switch sammen med de tre og de får nå hver sin eksterne/offisielle IP-adresse. De fjerde porten og IP-adressen tenkte jeg å bruke til en WLAN-router.

Sikkerheten er i øyeblikket ivaretatt av Windows Firewall, men dette er en løsning jeg ikke er særlig fornøyd med, og her kommer utfordringen. Skulle gjerne satt bort sikkerheten til en dedikert firewall/gateway mellom modemet og lokalnettet og har lett litt etter det. Så for meg at jeg kunne kjøpe en WLAN-router med firewall, sette denne i Bridged mode og bruke firewall på en eller annen måte, men ser at dette ikke er en selvfølge på routerene om dagen.

Så det jeg er ute etter er noe som kan bridge modemet fra Get (som igjen bridger meg med Gets nett) med mitt nettverk, med et lag av sikkerhet. Den kan godt ha en innbygget switch, men da gjerne Gigabit fordi to av maskinene er filservere. Men like gjerne bare en WAN og en LAN port..

Har sett en del produkter jeg tror kan dekke dette behov, bl.a. fra Zyxel, men de kommer med en ganske høy pris.

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modemet du har er åpent mot internett.

Hadde jeg vært deg så ville jeg satset på en Gigabitrouter og koblet maskinene opp mot den.

Selv om du har 4 ipadresser så betyr det ikke at det nødvendigvis er noen fordel å bruke de.

I routeren kan UPNP brukes slik at porter åpnes automatisk for de maskinene du kobler til.

Da har du brannmur samtidlig som du får Gigabit mellom maskinene.

Forslag til router D-link DIR-655 eller Andybox

Lenke til kommentar
Modemet du har er åpent mot internett.

Hadde jeg vært deg så ville jeg satset på en Gigabitrouter og koblet maskinene opp mot den.

Selv om du har 4 ipadresser så betyr det ikke at det nødvendigvis er noen fordel å bruke de.

I routeren kan UPNP brukes slik at porter åpnes automatisk for de maskinene du kobler til.

Da har du brannmur samtidlig som du får Gigabit mellom maskinene.

Forslag til router D-link DIR-655 eller Andybox

Ja, det er et alternativ - men det er ikke sånn jeg helst vil ha det. Noen av maskinene kommer til å stå bak en router, og det er helt greit, men tre av de vil jeg ha åpnet ut mot internett. For øyeblikket kjører jeg Windows Firwall men jeg synes ikke den er noe særlig å konfigurere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...