Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig å laste ned CD-er till spill hvis du bruker egen serial?


Dr. Chaos

Anbefalte innlegg

Jo, det er slik det fungerer. Bare at Valve selv sier at lisensen du betaler for ved kjøp av dvd, også gjelder for Steam. Det er en bonus, ikke en rettighet du har.

Har du en faktisk lov å vise til for dette eller er det bare gjetninger? Du uttaler deg ekstremt bombastisk uten å vise til noen faktisk troverdige kilder, noe som passer ganske dårlig på et jusforum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du åpner folderen på et spill du har kjøpt så ser du at det er mulig å få en ny CD tilsendt, hvis din skulle bli ødelagt mot å sende en kopi av kvitteringen og betaling for porto og en 10-20kr for en ny CD til produsenten, derav kan man vel avlede at det er produsentens mening at du har betalt for bruken av spillet første gang du kjøpte det ?

Lenke til kommentar
hva med å bare laste ned den samme cden fra nettet ?

Det går helt greit, dersom cd'n er lagt ut lovlig på nettet. Om f.eks Blizzard, eller hvem det skulle være, har en download section på hjemmesiden sin hvor du kan laste ned spillet i sin helhelt er det fult lov.

 

Det er derimot ikke lov å laste ned noe, selv om du har gyldig cd/lisens, som er lagt ut ulovlig. Eksempel kan du ikke laste ned Marit Larsens nyeste cd selv om du faktisk har kjøpt cd'n i butikken.

Lenke til kommentar

antar det varierer, men et eksempel fra min nyeste erhvervelse

 

In Europe

 

When returning merchandise for replacment please send the original disks only in protective packaging and include

 

1. A photocopy of your dates sales receipt

 

2. Your name and return adress, typed or clearly printed

 

3. A brief npte describing the defect, the poroblem(s) you encounterd and the system on which your are running the product

 

4. If you are returning the product after the 90 day warranty periode, but whitin one year after the date of purchase, please include a cheque or money order for 6.00£ sterling per CD replacment or 9.00£ sterling per DVD replacment.

 

Note Certified mail is recommendend

Lenke til kommentar
Lisensen er bundet opp mod mediet den ligger på. Om jeg kjøper CoD 5 på dvd så får jeg ikke lastet den ned på Steam, selv om jeg eier spillet på dvd.

 

Jo, det kan du! Du legger til serial på brukeren din så har du spillet tilgjengelig. Da kan du installere spillet, via steam, på hvilken som helst pc du har steam på. Hvorfor skulle det være ulovlig?

Lenke til kommentar
Lisensen er bundet opp mod mediet den ligger på.

 

Det er nettopp det den ikke er. Det var dette som var forslaget i den nye lovgivningen som det var baluba om for en tid tilbake, men dette gikk ikke gjennom. Tenk å måtte kjøpe ny Windows til to tusen spenn hver gang du skal formatere maskinen. Eller å ikke få lov til å rippe cd'er (som ville være konsekvensen av loven).

 

Slik det er nå kan man lage en kopi av en cd til hytta, en til bilen, en til bilen til kona, en til cd-spilleren til hvert av dine åtte barn, en til båten, en til yachten, en til stereoen i stua, en til anlegget i kjelleren og en til å ha som backup. Om man laster ned den samme cd'en har man oppnådd akkurat samme resultat, med en annen teknisk løsning. Ser ikke at dette skal ha noe å si.

Lenke til kommentar

Det vil si at hvis Valve er så snille at de lar deg laste ned et spill du har kjøpt i butikken fra steam, så har de retten til å dele spillet. Dersom du laster ned samme spillet fra en torrent jeg la ut, har ikke jeg rett til å laste opp spillet og du har ikke rett til å laste ned spillet. Riktig?

Lenke til kommentar
Det vil si at hvis Valve er så snille at de lar deg laste ned et spill du har kjøpt i butikken fra steam, så har de retten til å dele spillet. Dersom du laster ned samme spillet fra en torrent jeg la ut, har ikke jeg rett til å laste opp spillet og du har ikke rett til å laste ned spillet. Riktig?

Det er korrekt.

 

Om man blir tatt for å laste ned en torrent av spillet, kan man bare vifte med cd-keyen, så kan dem ikke gjøre noe uansett.

Feil! Hjelper ikke hvor mange tusen lisenser du har kjøpt til spillet så lenge du laster ned en kopi som er ulovlig ervervet i lovens forstand.

Lenke til kommentar
Jo, det er slik det fungerer. Bare at Valve selv sier at lisensen du betaler for ved kjøp av dvd, også gjelder for Steam. Det er en bonus, ikke en rettighet du har.

 

Ingen norsk domstol ville dømt deg for å laste ned et program om du har en lovlig lisens.

 

De fleste spill/program produsentene tilbyr jo allerede slike alternativ.

Lenke til kommentar

Dette var en morsom bombastisk påstand.

 

Det den påstanden påpeker er så lenge du kjøper en lisens, så er den eksekverbar koden som spillet er fritt vilt.

 

Den påstanden der vakler.

 

For det første så gir en lisens deg kun en rettighet til å bruke verket som regel, man får ikke noen rettigheter til å spre verket.

 

For det andre så vil selve den eksekverbar kode fortsatt være et åndsverk. Det at man har kjøpt en lisens, gir deg som bruker ikke noen flere rettigheter enn at man kan bruke programvaren med en gyldig lisens.

 

Så nei, man kan nok ikke laste ned en piratkopiert versjon av spillet og bruke den lovlig. Opphavsmannen har som nevnt fortsatt opphavsrett på selve koden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...