Dr. Chaos Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Kortfattet: Er det lovlig å laste ned CD-er til et spill du har fra nettet (hvis CD-ene for eksempel har blitt defekte), hvis du bruker din egen serial? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det tviler jeg på. Du betaler en lisens for å bruke disken du betalte for, du har derimot ikke betalt for å bruke andre ulovlige eksemplarer. Om du har kjøpt en musikk-cd i butikken, har du hvertfall ikke lov å laste ned de samme sangene fra pirater. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Du blir ikke straffeforfulgt skulle du gjøre det, så bry deg svært lite om eventuell lovlighet. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det tviler jeg på. Du betaler en lisens for å bruke disken du betalte for, du har derimot ikke betalt for å bruke andre ulovlige eksemplarer. Om du har kjøpt en musikk-cd i butikken, har du hvertfall ikke lov å laste ned de samme sangene fra pirater. Er du sikker? Trodde det var slik at man betalte for lisensen og ikke mediumet spillet/programvaren er lagret på? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 All den tid all sytingen om piratkopiering dreier seg om lisens og ikke fysiske kopier, er det underforstått at når du har betalt lisensen så kan du eie så mange fysiske kopier du vil. Så om du har kjøpt en CD men glemt den på hytta, er det fullt lovlig å laste ned en kopi. Det blir på lik linje med å lage en backup, altså "eksemplarfemstilling til eget bruk". Tror amerikansk industri har et annet syn på saken, men all den tid vi bor i Norge er det tross alt norsk lov som gjelder. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Så om du har kjøpt en CD men glemt den på hytta, er det fullt lovlig å laste ned en kopi. Det blir på lik linje med å lage en backup, altså "eksemplarfemstilling til eget bruk".Finnes ikke noe lisensbevis på cd'er, i motsetning til spill/programmer hvor man har en produktnøkkel Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Er du sikker? Trodde det var slik at man betalte for lisensen og ikke mediumet spillet/programvaren er lagret på? Du betalte for lisensen på mediumet. Altså du betalte for å bruke innholdet på den kopien du kjøpte, du har ikke betalt for å bruke innholdet på den kopien du lasta ned. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Så om du har kjøpt en CD men glemt den på hytta, er det fullt lovlig å laste ned en kopi. Det blir på lik linje med å lage en backup, altså "eksemplarfemstilling til eget bruk".Finnes ikke noe lisensbevis på cd'er, i motsetning til spill/programmer hvor man har en produktnøkkel Men man har fortsatt betalt for sangene, og ikke mediumet de er lagret på. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det er lovlig å laste ned spill, for deretter å benytte sin egen produktnøkkel. Du bruker jo enda din lisens, bare en annen plate/installasjon... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Er du sikker? Trodde det var slik at man betalte for lisensen og ikke mediumet spillet/programvaren er lagret på? Du betalte for lisensen på mediumet. Altså du betalte for å bruke innholdet på den kopien du kjøpte, du har ikke betalt for å bruke innholdet på den kopien du lasta ned. Man betaler lisensen for programvaren, og den er ikke bundet opp mot platen den ligger på. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe CS4 online, mener du da at jeg må kjøpe en ny lisens hvis jeg formaterer og må innstallere det på nytt igjen? Edit: rettet leif Endret 19. februar 2009 av Wipeout Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Man betaler lisensen for programvaren, og den er ikke bundet opp mot platen den ligger på. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe CS4 online, mener du da at jeg må kjøpe en ny lisens hvis jeg formaterer og må innstallere det på nytt igjen? Edit: rettet leif Lisensen er bundet opp mod mediet den ligger på. Om jeg kjøper CoD 5 på dvd så får jeg ikke lastet den ned på Steam, selv om jeg eier spillet på dvd. Hvis du kjøper CS4 online, så får du håpe at det følger med mulighet for å laste ned programmet på nytt, eller at lisensen gjelder på flere medium. Det er ikke alltid tilfelle. De som eier rettighetene til å selge produktet kan selv velge dette. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 For å se på det fra en annen vinkel så er det fullt lovlig å bruke en annens Windows innstallasjons cd sålenge denne er identisk med den man selv har lisens på. Og da mener jeg samme Windows versjon. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Er du sikker? Trodde det var slik at man betalte for lisensen og ikke mediumet spillet/programvaren er lagret på? Du betalte for lisensen på mediumet. Altså du betalte for å bruke innholdet på den kopien du kjøpte, du har ikke betalt for å bruke innholdet på den kopien du lasta ned. Du kan ikke vise til en kilde som støtter opp om dette? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Er nedlasting av program og video tillat hvis man eier originalproduktet på CD/DVD? F.eks: Jeg eier et dyrt spill, hvor man ofte må bytte CD-plater for å spille. Ved å laste ned illegalt kan jeg få samme spill, uten å måtte bytte CD-en i PCen. Svar: Hei! Nei, det er likevel ulovlig å laste ned et ekstra eksemplar av spillet. Lisensen du har kjøpt til spillet tillater vanligvis at du bruker det eksemplaret du har kjøpt og bare det. -Rune Ljostad fra advokatfirmaet Simonsen For å se på det fra en annen vinkel så er det fullt lovlig å bruke en annens Windows innstallasjons cd sålenge denne er identisk med den man selv har lisens på. Og da mener jeg samme Windows versjon. Om du har en disk og låner en annen disk som er helt lik, ja da er det umulig for deg og alle andre å se forskjell. Det er i prinsipp samme medium. Nedlastede filer er ikke det samme som filene du kjøpte på dvd. Endret 19. februar 2009 av Abigor Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg skal reformulere meg så det blir litt enklere å svare. Har du en troverdig kilde som ikke lever av å svare på vegne de som overser loven og kun ser på egen EULA? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg skal reformulere meg så det blir litt enklere å svare. Har du en troverdig kilde som ikke lever av å svare på vegne de som overser loven og kun ser på egen EULA? Overhodet ikke. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det var det jeg trodde. Espen Tøndel & Co i advokatfirmaet Simonsen er ikke akkurat de mest troverdige når det gjelder ærlige svar på slike spørsmål. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Dette faller mellom to stoler. Jeg ser personlig ingen grunn til å straffe folk for å laste ned kopier av et spill man allerede har en lisens til. Det blir for prinsipielt. I dag blir det mer og mer online kjøp av spill, og jeg synes man bør kunne ha tilgang til spilldataen på nettet, men at man likevel må ha en lisens for å kunne spille. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Lisensen er bundet opp mod mediet den ligger på. Om jeg kjøper CoD 5 på dvd så får jeg ikke lastet den ned på Steam, selv om jeg eier spillet på dvd. Hvis du kjøper CS4 online, så får du håpe at det følger med mulighet for å laste ned programmet på nytt, eller at lisensen gjelder på flere medium. Det er ikke alltid tilfelle. De som eier rettighetene til å selge produktet kan selv velge dette. men jeg som har kjøpt en fysisk cd med HL2 og installert dette, kan fint laste ned HL2 og medfølgende tilleggspakker fra steam og installere disse uten at det er et problem vel ikke rent praktisk iallefall. så alle er ikke enig i at det eslik det fungerer. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jo, det er slik det fungerer. Bare at Valve selv sier at lisensen du betaler for ved kjøp av dvd, også gjelder for Steam. Det er en bonus, ikke en rettighet du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå