Gå til innhold

Komplett 5.1 anlegg ca. 70000kr hjelp.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du går for dette anlegget, så gi en tilbakemelding om hvilke kabler du går for og ellers inntrykk av anlgget osv.....

Husk å IKKE skru på full guff med en gang....sakene skal spilles inn en god stund for beste lyd, og spesielt elementene i høytalerne skal bli myke i opphenget.

DETTE ER VELDIG VIKTIG.

Jeg er ltt sjalu nå :blush: men det blir noe liknende på meg også når loftsstua(60 kvm)blir ferdig en gang :thumbup:

Lenke til kommentar

Kom til å lure på en ting, høyttalerne må hvertfall i starten stå på et teppe (vegg til vegg teppe) men skal nok legge parkett en gang. Så vil spikes være noen vits for meg? Eller er det liten vits om høyttalerne står på et tynt teppe?

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Spikes anbefales på det ALLER STERKESTE.

Har spikes selvmmmmog parkett.

Det følger stort sett med(hvis det ikke er integrert i spiken) sånne brikker som spiken skal stå i:)

Poenget med spikes er jo å kople de bort fra underlaget, og forhindre at lydbølgene forblanter seg videre i gulvet.

Dette må til for at bassen skal bli ren og tight, ikke romlete,udefinert og pløsete :thumbup:

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg er sjokkert over at ikke SVS er blitt nevnt når det kommer til hva subwoofere angår. L-Sound.no selger disse og det er gang på gang blitt vist at SVS er noe av det beste man får tak i.

Lenke til kommentar

Rent generelt er det bortkastet å bruke spesielt mye penger på kabler. Høytaleret og rommet har mest å si, kjøp en forsterker som er kraftig nok til å drive høytalerene med grei margin og har de funksjonene du trenger. Husk at SUBen tar seg av de lavere frekvensene (en crossover på 80 hz er vel det vansligste). Derofr trenger man ikke alltid så enormt kraftig forsterker, og jeg vil også si stativhøytalere er en god løsning pga dette. Går det ann å få kjøpt tre like høyttalere forresten? Designen til de fleste senterhøyttalere er jo ganske ugunstig såvidt jeg kan forstå, jeg tror det hadde vært bedre med tre like høyttalere foran.

Prøv å få inn noen bassfeller i rommet om du har plass. Og sørg for å kjøre en slags korreksjon på de lave frekvensene etterpå, med bassfeller får du da en sånn noenlunde jevn respons i bassen. Lengre opp i frekvens hopper responsen enormt bare du flytter hodet noen cm.

AtW

Lenke til kommentar

SVS subb er helt klart et bedre alternativ enn xtz. Men de er en del dyrere også. Men litt mer musikalske. Men xtz'ene spiller veldig bra til prisen! Selv har jeg 12'ern, og har en kompis som har 10'ern. 10'ern blir ganske fort litt for liten på film, og spesielt hvis du har stor stue. Selv har jeg en liten stue, og 12ern funker fint der. Tuning/kalibrering og plassering har egentlig mer å si.

Jeg tror faktisk jeg ville kjøpt en xtz 12" med DSP enn en SVS uten dsp. Men det blir veldig sånn "på dagsformen" feeling, og hvor enkelt rommet er å forholde seg til.

Med begge portene lukket med skumproppene kan 12'ern virkelig virke thight, så da synes jeg at det er bedre å ha muligheten for dypere bass, enn en 10'er som gir seg. Selv har jeg den ene skumproppen ut for å få den ekstra sputt'n i dypbassområdet, og har heller delefilteret satt litt høyt ("ca kl. 10-11") da frontene klarer resten.

Før 12'ern ble innspilt kunne den virke litt upresis. Det tok opptil et par mnd. før jeg merket forskjell, men da ble det plutselig noe helt annet.

En svs pc13-ultra vil gi deg heeeftig dypbass og mye trøkk, men krever at du har fronter som kan sparke en del også hvis du vil ha "disco-plunk-ljud", eller skikkelig spark i mellomgølvet fra basstromma i tillegg.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Blu-ray spilleren du har valgt deg ut er bra, men den er veldig dyr. Formatet og spillerne er fortsatt under hurtig utvikling og det vil komme en rekke nye spillere i løpet av 2009. Forskjellen på en spiller til 2-3000kr og en til 10.000kr er ikke så store at de i mine øyne er verdt pengene. Ukomprimert lyd og bilde sendes til reciveren din, så det får ikke blitt enorme forskjeller avhengi av hvilken spiller du har. Hvis du ønsker og kutte ned budsjettet er en billigere blu-ray veien og gå.

Lenke til kommentar

Alt dette er jo vel og bra, men hvis dere hadde lest innleggene litt bedre, hadde dere sett at trådstarter IKKE er interessert i nett-handling.

Dere kan jo heller sette sammen et annet(ev. bedre) forslag til han, utfra de alternativene han da har i Trondheim, ikke sant? :yes:

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar
Alt dette er jo vel og bra, men hvis dere hadde lest innleggene litt bedre, hadde dere sett at trådstarter IKKE er interessert i nett-handling.

Dere kan jo heller sette sammen et annet(ev. bedre) forslag til han, utfra de alternativene han da har i Trondheim, ikke sant? :yes:

Det er rett som du sier, skal ikke handle på nett. Men har dere noen bedre forsalg så kom gjerne med dem :)

Lenke til kommentar

Mitt forslag:

Front: Klipsch RF82

Center: Klipsch RC64

Surround: Klipsch RS52

Forforsterker: Yamaha RXV-1900 (Elkjøp fører også Yamaha).

Effektforsterkere: Parasound NC 2250 til front og NC 2125 til center.

Subwoofer: 1-2 Klipsch RW 12D

(Hadde heller gått for SVS men siden du ikke vil handle på nett.. men eg ser forsåvidt ingen grunn til å ikke handle en SVS fra Lsound med tanke på at de faktisk har 45 dagers full retur rett..)

Dette er ca det samme oppsettet som eg kjører bortsett fra noen små unntak. Eg har en XTZ sub, eg har ikke mer effekt på centeren og receiveren min er en modell eldre.

Yamahaen vil klare å drive dette oppsettet ganske greit men eg vil anbefale å skaffe en effektforsterker hvertfall til frontene. Eg har selv NC2250 som eg skaffet meg i helgen og merket stor forbedring. Diskanten roet seg ned og eg fikk mer trykk fra front. Har selv planer om å skaffe meg NC2125 til å drive centeren. Dette er ikke noe du absolutt MÅ ha, men eg anbefaler det. Og viss du først skal ha på frontene er det like greit å skaffe en til centeren så får du samme lydsignatur på hele frontrekken. Eg ser noen har nevnt Rotel, men det ville eg personlig ikke gått for. Eg lånte først med meg en Rotel hjem og ja det trykket bra, men det ble for lyst og spist i toppen i mine ører. Parasound og Yamaha er en veldig god match til Klipsch.

Angående Blu-ray bruker eg selv en Panasonic BD35 som leverer krystallklart bilde sammen med projektoren min. Så eg kan anbefale den.. Men så var det denne DVD opptakeren da. Der har eg ingen tips. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Husk å IKKE skru på full guff med en gang....sakene skal spilles inn en god stund for beste lyd, og spesielt elementene i høytalerne skal bli myke i opphenget.

DETTE ER VELDIG VIKTIG.

Hvor får du dette fra? Hvor har du egentlig kjøpt sub hen? Det må isåfall være rimelig kleine greier. Innspilling fungerer sånn at elementet\oppheng løsner etterhvert som du spiller mer og vil låte bedre etter en del timer med "innspilling"..

Sorry for å dra opp gammel tråd.

Klipsch er ikke feil! Du blir nok fornøyd uansett hva du går for\har gått for. De XTZ Walnut høyttalerne er så utrolig pene! De har ihvertfall en høy WAF faktor om noe av dette spiller inn ;)

Lenke til kommentar

DETTE ER VELDIG VIKTIG.

Hvor får du dette fra? Hvor har du egentlig kjøpt sub hen? Det må isåfall være rimelig kleine greier. Innspilling fungerer sånn at elementet\oppheng løsner etterhvert som du spiller mer og vil låte bedre etter en del timer med "innspilling"..

Etter 27 år med stereo opparbeider man seg ganske mye erfaring,ikke sant?

Utsagnet var ikke om sub, men anlegg og høyttalere generelt, og INGEN høyttalere eller komponenter har godt av å bli satt på "full guffe" rett ut av eska.

Nå gidder ikke jeg forklare deg dette da det er et ganske omfattende emne, men du klarer sikkert å finne ut av det selv, hvis du stikker nesa de litt dypere i emnet stereo/elektronikk, enn å gå på Elkjøp og spørre om råd.

Fidelity.no er en plass å starte lærekurven f.eks.

Lenke til kommentar

DETTE ER VELDIG VIKTIG.

Etter 27 år med stereo opparbeider man seg ganske mye erfaring,ikke sant?

Utsagnet var ikke om sub, men anlegg og høyttalere generelt, og INGEN høyttalere eller komponenter har godt av å bli satt på "full guffe" rett ut av eska.

Nå gidder ikke jeg forklare deg dette da det er et ganske omfattende emne, men du klarer sikkert å finne ut av det selv, hvis du stikker nesa de litt dypere i emnet stereo/elektronikk, enn å gå på Elkjøp og spørre om råd.

Fidelity.no er en plass å starte lærekurven f.eks.

Filedelity-no ser ikke ut tl å være noen nettside av den typen lenger? Ellers er jeg ikke helt ikekr på om dere er uenige her. Spørs litt hva du mener med "spilles inn en god stund", høyttalere endrer vel lyden litt (forhåpentligvis bare litt) noen timer etter de begynenr å spilles, men mener du det er noe behov for å spille inn nevneverdig lenger enn det?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
(...) men mener du det er noe behov for å spille inn nevneverdig lenger enn det?

Et par hundre timer er å foretrekke før du vet at alt er som det skal. ;)

Lenke til kommentar

Joda...var bare nettopp våkna og ble litt pissed på måten å skrive innlegget på :thumbdown:

Sorry....skulle være hifisentralen.no

Med lenge mener jeg minimum 50-100 timer.

Dette har med bevegeligheten i selve opphenget på elementet å gjøre, samt mekanikken rundt magnet mm.

Jo større element/membran, jo lenger innspillingstid (veldig forenklet)

Når det gjelder komponenter, så trenger f.eks. bl.a kondensatorer litt tid på å "gå seg til"

Det er mange måter å lage disse på, men alle skal føre strøm gjennom seg.

Dette blir veldig forenklet, men som sagt...det er et stort emne.

Seek & You shall find....google

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...