Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

operasjon mot søvnapne

Gjest Guest_annonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_annonym_*

var hos legen idag som fortalte meg at eg kansje hadde en søvnsykdom kalt " søvnapne"

han sa at eg enten kunne opperere eller beggyne og sove med surfstoff maske.

vil helst opperere . men hvordan fåregår en sån operasjon?

og er den veldig dyr?

legen sa han ikke viste så mye om dette. og måtte undersøke det til imorgen.

men er litt nervøs og vil ha svar idag !

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Hei

Jeg har og fått samme beskjed av legen, og har søkt en del rundt på nettet.

Kanskje har du som meg har gått rundt i halvsøvne med dårlig hukommelse og konsentrasjonsvansker i et par år?

Det som er mest sannsynlig er at de gjør en søvnundersøkelse på deg, og så får de kartlagt hvilke(n) type® søvnapne du har.

Søvnapne kan deles inn i både obstruktiv og sentral, og om man har en mer kompleks søvnapne-situasjon kan man ha en blanding av disse. Det som kan gjøre søvnapne farlig (selvsagt avhengig av hvor alvorlige søvnapne du har) er at man får pustestopp mens man sover, noe som påfører kroppen (spesiellt hjertet) en del belastning. På sikt kan man (vil man?) altså gå på seg hjertefeil.

Obstruktive søvnapne er den delen som det kan opereres for. Det er rett og slett deler av luftveiene som blokkerer inntaket av luft mens man sover. Ifølge legen min kunne det sammenlignes med en snorkeopreasjon; man fjerner noe vev ett eller annet sted i luftveiene. Men legen mente også at en slik operasjon ikke var effektiv på sikt, og at man etter 5 år kunne være tilbake der man startet igjen.

Sentrale søvnapne er ikke fullt så enkle å bli kvitt, de er en følge av at hjernen ikke sender de signalene den skal når kroppens egen oksygenmåler faller under et visst nivå, slik at kroppen ikke forsøker å puste før den må.

Begge disse typene kan kureres med bruk av en maskin som hjelper deg å puste (CPAP eller BIPAP). Det er ikke snakk om noen "iron lung" greie, det er en liten sak, ser ut som en slags klokkeradio og en maske. Maskinen bråker omtrent som pumpa til en gullfiskbolle.

Jeg har testet ut en sånn maskin i en 4-5 mnd nå og kan si rett ut at jeg hater den intenst. Det tar tid å bli vant til, den vekker meg en del, og jeg kan ikke si at jeg føler den gjør underverker. Dette er bare min opplevelse av det, jeg har lest mange suksesshistorier på forum hvor folk blir som nye mennesker etter bare noen dager med CPAP.

Men om den kan bidra til at jeg ikke faller om med hjertestans en gang i 50-årene så er det verdt det.

Har ikke funnet noen norske forum som omhandler søvnapne, men det er et amerikansk et som er ganske bra her: http://www.apneasupport.org/index.php

Bare vær obs på at en del av de folkene der ser ut til å være glad i å være syke, så ikke la deg bli dratt ned...

forresten:

Husk at jeg ikke er lege, og at det jeg skriver her hovedsaklig er basert på mine egne opplevelser og det jeg har funnet på internett, som kan avvike veldig både fra sannheten og fra andres opplevelser av søvnapne.

-BB

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...