Gå til innhold

hvordan lære mer om filosofi?

Anbefalte innlegg

hallo,

jeg vil lære litt mer om filosofi, men merker at det kan være litt vanskelig av og til å forstå diverse konsepter, begreper og tankemåter. har nylig lånt arthur schopenhauers "verden som vilje og forestilling" på biblioteket da jeg hørte dette var en klassiker innen filosofi. dog jeg skjønner noe av innholdet, så føler jeg at det blir en litt ufullstendig fortåelse. jeg tror jeg trenger å lære litt mer om hvordan å sette seg inn i den filosofiske tankegangen. har "thus spoke zarathustra" på lydbok også, men føler ikke at den er så grei å forstå heller.

SÅ, er det noen her som har greie på filosofi, og kanskje kan gi meg en liten nybegynner innføring i det og/eller henvise meg til noen fine nettsider som gir en grei innføring?

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du liker Schopenhauer (min favoritt) så finnes det en veldig god bok på norsk som heter "Schopenhauer" av Gunnar Fredriksson, den er veldig lettlest og forklarer samtidig en hel del av Schopenhauers filosofi. Fredriksson ser ut til å være enig i Schopenhauer i at man skal si kompliserte ting på en enkel måte og ikke omvendt. Ellers så er de fleste store filosofiske verk på engelsk eller orginalspråkene ellers, og har fått intrykket av at de stort sett er veldig tungleste. Så hadde også vært takknemmelig for mer info om filosofisk litteratur på norsk. Kanskje det har kommet flere oversettelser de siste årene?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Går det ann å ta ex.phil uten å ha almenfag. Just for fun, liksom?

ingen krav for å ta ex.phil enten man som student blir tvunget eller om en hvilken som helst annen ønsker å avlegge den eksamen av fri vilje.

greit å ha den ferdig i tilfelle man siden begynner et studie hvor den eksamen er påkrevd. så bare å søke seg opp det;)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Går det ann å ta ex.phil uten å ha almenfag. Just for fun, liksom?

ingen krav for å ta ex.phil enten man som student blir tvunget eller om en hvilken som helst annen ønsker å avlegge den eksamen av fri vilje.

greit å ha den ferdig i tilfelle man siden begynner et studie hvor den eksamen er påkrevd. så bare å søke seg opp det;)

Kult, takk.

Lenke til kommentar

Anbefaler Simon Blackburn's "think". Aner ikke om du kan få den på norsk, men filosofi er generellt lettere å diskutere på engelsk da du har flere sentrale begrep som er mer utdypt på engelsk enn norsk, feks, faith og belief, som begger oversetter til tro på norsk og right\wrong som oversetter til galt rett og sant usannt. Det gjør bare ting enklere. Ikke sjeldent har jeg diskutert filosofi på norsk for så å sette over på engelsk for lettere kommunikasjon.

Ellers har du sofies verden og ex. phil som allerede nevnt, og "reason & responsibility" som er hovedboka for filosofistudiet i storbritania.

Om du ikke gidder å lese så mye (filosofi er tungt stoff og mye og lese, bortsett fra think) så kan du se på "the matrix" (eneren er best). Det var min innføring til filosofi ;) Om du kjøper \låner\ laster ned ekstramaterialet diskuterer dem filosofien rundt filmen i ca. 5 timer. Overraskende filosofisk film den der faktisk :)

Så du nevnte innføring for nybegynnere, kort og enkelt, i førstepost så må bare nevne "think" en gang til ;) Han går innom de fleste emnene på en kort og konsis måte.

Anyways, det viktigste når du studerer filosofi er ikke å lese mye, men å tenke mye mens du leser. Der har du nøkkelen til forståelse...

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar

Sofies Verden av Jostein Gaarder er etter min mening ikke dum. Den kan være litt tung til tider, men den gav meg en ganske god innføring i filosofi. Det som er så greit med den synes jeg, er at en lærer gjennom en historie - noe som kan gjøre det lettere å forstå.

Lenke til kommentar

anbefaler det egentlig disse bøkene, dog så er det lærebøker for vidregående men her lærer du om platon, aristoteles osv...

som en ekstra bonus foretar bøkene seg for tidslinjen slik at du lærer om tiden de var i, hva som var vanlig på denne tiden, filosofiske tanker og betydningen av filosofien

ellers er det bare å google å finne noen filosofer og lese deres verk som eks; Karl Marx

Lenke til kommentar

har den ene boka der ;) går historie og filosofi på VG2. synes dog det er vanskelig å skjønne mange av de filosofiske påstandene og argumentene... eller så er læreren min dårlig til å forklare, eller så er det jeg som er dum.

har vel egentlig lært ganske mye på egenhånd om de forskjellige filosofene, deres synspunkter etc., men synes fremdeles det er litt vrient å fatte innholdet i "verden som vilje og forestilling" av arthur schopenhauer. kanskje jeg må ta meg litt bedre tid når jeg leser...

uansett, takker for alle råd og anbefalinger.

Lenke til kommentar

En ting til, en kan prøve å forstå filosofene ved å se tiden de levde i, men synes slikt er kjedelig. Utfordringen ligger i å integrere tankene i din egen virklighet, altså at de betyr noe for deg i hverdagen.

Edit: ..og så er det ikke så dumt å innse ens begrensninger og i tillegg ha viljen til å gjøre noe med det :thumbup:

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...