Gå til innhold

Kunst å smøre på kjølepasta?

A-Dawg

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt ny prosessor. En singel core pentium m770. Kjøpte med arctic silver 5 kjølepasta. Så veiledning på arcticsilver.com og der hadde de på svært lite samtidig som de brukte et barberblad for å skrape av og jevne ut pastaen. Jeg smurte på en go del og fordelte det utover kjærnen.

Kan for mye pasta føre til at cpu'en kjøler dårligere? Er det sånn at jo mindre pasta jo bedre kjøling? Eller er ikke dette så nøye?

Leste at det kan ta opp mot 200 timer før man kan nytte full effekt av pastaen.

Lurer også på hva slags kjerne som er på bildet med spørsmålstegn.

post-108120-1234997471_thumb.jpg

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pasta skal være fyllmasse mellom kjøler og kjerne der de ikke får kontakt for å overføre varmen.

Dvs det skal ikke være "noe pasta" på de høyeste punktene og mer i "dalene"

Selv pleier jeg å ta på 5mm på kjernen og skrape hardt med et gammelt visakort så det blir helt flatt 0.01mm pasta over det hele så setter jeg ned kjøleren og tar den av igjen og ser du hele avtrykket på kjøleren da er det nok pasta.

Ser du bare halve avtrykket osv ta på litt mer der det ikke vises.

Formye pasta så blir det dårligere kontakt med kjøleren.

Det er ofte et problem med fabrikkmonterte kjølere.

Lenke til kommentar

Personlig så gjør jeg følgende:

Kjølepasta skal påføres så tynt som mulig - meningen med kjølepastaen er å fortrenge luften i porer, striper samt kompensere for at kjøleren evt. ikke har en 100% plan overflate.

Ved å fortrenge luften med kjølepasta som i tillegg også har varmeledende egenskaper skal vi altså dermed kunne øke varmeoverføring fra prosessor til kjøler.

Kjølepastaen er "bare" en bedre varmetransportør enn luft - et berg av kjølepasta med en kjøler balanserende på toppen nytter selvsagt ikke!

Kjølepastaer som er vanskelige å påføre fordi de har en tykk konsistens kan du prøve å varme opp. Det er også de som sverger til å bruke lighterbensin og enda aceton som de blander med varmepastaen siden begge fordamper lett. Denne metoden er selvsagt svært farlig - og dette må i alle tilfelle aldri gjøres innendørs. Ei heller vites om dette kan ha negativ innvirkning på pastaen.

Undertegnede bruker en gummikork som dekkes med GladPack plast - deretter trykker/vrir jeg kjølepastaen mot prosessorkjernen ; er overflaten på kjøleren grov gjøres det samme der også.

Lenke til kommentar
Varme skjermkort bader ofte i pasta, vaske bort alt, ta på nytt og lite og vips 10C bedre.

Registrer før og etter temp, er flatene skjeve og du fjerner formye kan temp øke.

Skal man merke effekt med en gang da ? Bør ikke pastaen "stivne" noen timer først.. Står at man kan forvente maks effekt etter cirka 200timer ifølge arcticsilver.com. Og jeg forventer at temperaturen vil senke seg kanskje 2 til 5 grader maks. 10C var da veldig :p

Lenke til kommentar
Lurer også på hva slags kjerne som er på bildet med spørsmålstegn.

Northbridge :hmm:

Viste ikke hva northbridge var før nå. Takker.

Min laptop ligger på rundt 54 grader. Vifta starter på 55 og kjøler ned cpu til 49 grader. Og så bygger varmen seg opp igjen til 55 og sånn går det. Merker ikke noe til at temperaturen med arctic silver virker enda. Samme grader som før.

Det var ei lita pute på kjøleren over northbridge. Skal man ta av denne og smøre pasta på denne også? Blir northbridgen noe særlig varm?

Lenke til kommentar

Er det en svart stiv pute så er den i veien for varmegangen, mer effektivt med bare kjølepasta. På mine ThinkPader så fjernet jeg alt slikt og påførte pasta, resulterte i at viftene ikke slo inn så ofte.

Edit: Dog bør en sjekke om det går først som War nevner, men med litt justeringer så kan avstanden minskes.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
Ikke smør på pasta om det er en pad der, da blir det et stort gap om du ikke får kjøleren nermere.

NB blir neppe varm om du ikke klokker.

Det er en pad der ja. Fjerner jeg den tror jeg ikke kjøleren får kontakt med northbridge kjernen. Skal se om det er mulig å justere.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...