Gå til innhold

Skjermkort med frie linux-drivere tilgjengelig

kjetikj

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å oppgradere mitt aldrende desktop-system, og nå har jeg veldig lyst til å bli helgen i emacs-kirken :innocent: igjen... Dvs. satse på noe som gjør at jeg kan kjøre bare frie drivere. Har hatt litt blanda erfaringer med nvidia-drivere, det er bra ytelse men mye annet suger. Og nå driver jo ATI og releaser mye dokumentasjon, så det høres jo bra ut.

Veldig mye av det jeg driver med er bare vanlig desktop-bruk, der det viktigste er å ikke overanstrenge øynene. Dette er handlevogna så langt men mye der kan endre seg. Hovedsaker er at kortet skal kunne drive to 2048x1152-skjermer.

Jeg gamer utrolig lite, men jeg har fusket litt med videoredigering, og før eller siden blir det nok HD-redigering. Dessuten ser ut til at jeg kommer til å leke litt med OpenGL 3D-programmering. Forøvrig er det viktig at grafikken i KDE4 funker bra, det sies at det er problematisk med nVidia-driverne nå. Dessuten bør det være bra RandR-støtte.

Det trenger ikke nødvendigvis være slik at driverne må støtte disse bruksområdene akkurat nå, men det må være slik at GPUen vil klare det, og en bra sannsynlighet for driverne vil støtte det i nokså nær framtid. Hvilken GPU bør jeg da satse på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...