Gå til innhold

Problem med raid. Asus formula hovudkort

knegg

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har 2 harddiska på 1 terrabyte kvar som skal settast opp i RAID 1

Eg følger hovudkort manualen for å lage til eit opsett under oppstarten (Ctrl+I) under booting. Gjere alt rett der og skal starte opp windows, då loade windows skjermen ca 5-7 sekund før pc'n reboota i ein loop.

Før man kan sette opp RAID må man sette "configure sata as - raid" i bios.

Link for hovudkorte om nokon lurte..

Korleis fiksa man ditte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassiskt RAID problem!

Om du ikke har en separat kontroller så må du nok reinstallere Windows ja.

Hva er det som er problemet? Vell, straks du slår ICH10R over i RAID modus så må Windows ha en RAID driver, og denne driveren må være der enten under install eller om du hadde flyttet disken på en separat kontroller.

Det spiller INGEN rolle om Windows disken er med i RAIDet eller ikke så lenge den står på samme kontroller som du har slått over i RAID modus.

Linux derimot gir seg blanke i om du har i RAID modus eller ei drivermessig til sammenligning.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, det spiller INGEN rolle om Windows disken skal være med i RAIDet eller EI bare den sitter på samme KONTROLLER.

Og du har kun 6x SATA porter og ALLE går til ICH10R kontrolleren din, og denne står i RAID modus, og da MÅ WINDOWS HA RAID DRIVER.

Det er ingen om og men med Windows på dette feltet, RAID driver eller blåskjerm.

Det du kan prøve er å se om du får det hele til kjøre om du kobler Windows disken på de GRÅ portene, siden disse ser ut til å være en separat kontroller, og om denne står i IDE modus i BIOS så skal det gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...