MrL Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Det er noe jeg ikke helt har skjønt/fått med meg med fartsgrensene. Når det er skilt med fartsgrenser med kryssover, er det alltid slik at man alltid går opp til nærmeste generelle grense, dvs: 30,40 skilt med kryss over = 50 50, 60, 70 med kryss over = 80 Bare greit å skjønne dette, alltid usikker når jeg kjører forbi et sånt skilt om hva fartsgrensa er Endret 18. februar 2009 av MrLG Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Ikke gi med skylden hvis du får bot, men jeg var nettopp på kurs og som jeg husker er det som du sier Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du har forstått dette riktig. Skal bemerkes at dette bør sitte spikret før man har lov til å ferdes alene på vei. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Okei bra, da vet jeg endelig det Lenke til kommentar
echo-bravo Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det finnes flere steder hvor overstreket 40 og tolgomed overstreket 30-sone blir 80, så det er ikke ALLTID slik at overstreket 40 er 50. Hvis du er utenfor bebygd område, er det 80, og ikke 50 ved overstreking. Jeg er dog enig i at dette er litt i gråsonen, men det er slik det er. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det finnes flere steder hvor overstreket 40 og tolgomed overstreket 30-sone blir 80, så det er ikke ALLTID slik at overstreket 40 er 50. Hvis du er utenfor bebygd område, er det 80, og ikke 50 ved overstreking. Jeg er dog enig i at dette er litt i gråsonen, men det er slik det er. Hvor? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er norge det eneste landet som har skilt som viser hvilken fartsgrense det IKKE er lenger? Hvorfor ikke bare ett 50 skilt i stedenfor et IKKE 30 skilt? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Kan det være fordi de opphever fartsgrensen fra to veier? Altså ifra ett kryss eller t-kryss. Der begge veiene har forskjellig hastighet?= Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 For å slippe å sette opp et nytt fartsgrenseskilt etter hvert kryss. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Latskap med andre ord... Er det bare norge som har slikt? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Nei andre land har også slike generelle farstgrenser som gjeld om ikkje anna er sakt. Dette fordi det ikkje skal være nødvendig å ha folk til å sette opp detaljert skilting overalt. Den generelle regelen er at om det ikkje står noke anna så er det 80 sone, untaket er tettbyggde områder der det er 50 sone. Men i tettbyggde strøk er dette ofte skilta i tillegg. Eit godt eksempel på at slutt på 30 sone går over i 80 sone er når du kjøyrer ut av eit byggefelt og inn på ein hovedveg. Endret 19. februar 2009 av The Avatar Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Eit godt eksempel på at slutt på 30 sone går over i 80 sone er når du kjøyrer ut av eit byggefelt og inn på ein hovedveg. Ja, men da vil det i så fall stå skiltet 80 km/h, ikke oppheving av 30 km/h. Men er det virkelig så mange byggefelter som ligger klint opp til en landevei med 80 km/h? Vanligvis har man vel en liten buffer? Eller? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ikkje i bygdene. Der er det forholdsvis vanlig med vegar utan skilta fartsgrense (80km/t) der du svinger av og rett inn i ei 30 sone til eit byggefelt. Når du kjøyrer ut av byggefeltet er det skilta med slutt på 30 sone på baksida av 30 sone skiltet. Skilt med 80 sone finn du berre når fartsgrensa på samme vegstrekning blir endra. Lenke til kommentar
echo-bravo Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 tor_erik: Det finnes en vei i Vestby-området hvor overstreket 40 blir 80, dette vet jeg fordi når man kjører fra motsatt retning noen kilometer lenger fram, er det 60 sone, så overstreket, dvs 80, og så blir det 40. Hvis man da snur seg rundt og ser baksiden av skiltet, står det 40 overstreket. Et annet eksempel er opp mot Tryvann fra Holmenkollen (husker ikke helt dette da, men sist gang jeg kjørte den veien for et år siden var det slik), der er det 60 fra Holmenkollen, overstreket 60 litt lenger oppe i veien ca ved Frognerseteren, man kommer så ut i en x-kryss, følger man veien kommer man opp til Tryvann. Men tar man til venstre, kjører man mot Soria Moria, og der blir det 30-sone. Igjen, hvis man kommer motsatt vei, står det overstreket 30-sone. Så jo, det er steder hvor 30 og 40 blir 80. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Det er noe jeg ikke helt har skjønt/fått med meg med fartsgrensene. Når det er skilt med fartsgrenser med kryssover, er det alltid slik at man alltid går opp til nærmeste generelle grense, dvs: 30,40 skilt med kryss over = 50 50, 60, 70 med kryss over = 80 Bare greit å skjønne dette, alltid usikker når jeg kjører forbi et sånt skilt om hva fartsgrensa er Det er vranglære, bare glem hele den reglen der. Streken betyr bare at fartsgrensa som er skiltet opphører og de vanlige fartsgrensene trer i kraft. Det betyr at tettbebygd strøk = 50 og ellers er det 80. Disse fartsgrensene må du kunne uansett og lære deg å bedømme når det er 50 og når det er 80. Mange veier som ikke er skiltet. Du har forstått dette riktig. Skal bemerkes at dette bør sitte spikret før man har lov til å ferdes alene på vei. Hvis det skulle vært et krav, tror jeg det er mange som skulle ha levert inn førerkortet sitt. For å ta et godt eksempel så vil jeg nevne Elstrøm brua i Skien før de bygde kryssene om til rundkjøring. Da var grensene som følger: Fra byen så var det 50 km/ t, fra gulset så var det 60 km/t mens videre over Elstrømbrua og retning moflata var det ikke skiltet. For å si det slik da, det hendte ikke ofte at biler la seg i 50 km/t. Fartsgrensen var den gangen selvfølgelig 80 km/t siden det ikke var snakk om tettbygd strøk. Etter at de bygde rundkjøring ble farta senket og det er i dag 70 km/t. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Da jeg ikke aner hvordan forholdene er på disse stedene, kan jeg vel ikke annet enn å ta det til etterretning... Jeg lærte dog en gang i tiden at reglene var som de er beskrevet i første port. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Kan en og samme strekning merket med grå skilt, veksle mellom 50 og 80 alt etter som om det er en husklynge der, eller ikke? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kan en og samme strekning merket med grå skilt, veksle mellom 50 og 80 alt etter som om det er en husklynge der, eller ikke? I teorien ja, man eg tviler på at det finnest vegar som går fra landevei til veg i tettbyggd strøk utan at det er skilta. I tettbyggde strøk er det aller meste stort sett skilta, men det kan sjølvsagt hende at skiltet er midlertidig tildekkt eller fjerna (på grunn av snø eller ulykke som har skada skltet). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Da jeg ikke aner hvordan forholdene er på disse stedene, kan jeg vel ikke annet enn å ta det til etterretning... Jeg lærte dog en gang i tiden at reglene var som de er beskrevet i første port. Den generelle fartgrensen har aldri vært avhengig av hvilken sone du kommer fra. Enten er en strekning skiltet med en spesifikk fartsgrense, eller så gjelder den generelle. Denne er, som flere beskriver, 50 eller 80, avhengig av om det er bebyggelse eller ikke. Noen ganger synes jeg det kan være vanskelig å vurdere om det er for bebygget til å være 80, og skal være 50.... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Den generelle fartgrensen har aldri vært avhengig av hvilken sone du kommer fra. Enten er en strekning skiltet med en spesifikk fartsgrense, eller så gjelder den generelle. Denne er, som flere beskriver, 50 eller 80, avhengig av om det er bebyggelse eller ikke. Noen ganger synes jeg det kan være vanskelig å vurdere om det er for bebygget til å være 80, og skal være 50.... Det høres rart ut at reglene kan være så vage, men jeg skal ikke nekte for at det er slik. Noen som har en forskrift å linke til angående dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå