lazyman Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nå har AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8 kommet i hus, og nå lurer jeg på om det finnes et tjenelig stativ for makrofotografering ute i naturen. Jeg ønsker meg et stativ som er lite (fraktes inni, ikke utenpå fotosekken), lett og helst ikke for kostbart. Det må kunne bære kamera/objektiv som veier ca. 1,5 kg og være egnet for kameraposisjoner helt ned mot bakkenivå. Jeg har et Velbon Sherpa 600R som jo kan komme temmelig langt ned ved å snu midtsøylen, men dette blir for stort å dra med seg på fjelltur. Ertepose er en mulighet, men ikke alltid egnet, f. eks. ved opptak i/ved en maurtue eller en trenger å posisjonere kamera noe høyere. Håper dette gir et greit bilde av hva jeg er ute etter. Jeg vet ikke om det finnes produkter som dette, men om det gjør det så håper noen kan gi meg et tips. -Lazy Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan vurdere en Gorillapod SLR-ZOOM Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan vurdere en Gorillapod SLR-ZOOM Mulig dette kan være en løsning, ja. Har aldri brukt Gorillapod, synes de ser så vaklete ut. Ser det er oppgitt stor bæreevne, så jeg tar muligens feil her. Men helst hadde jeg tenkt noe som også kan komme litt opp i høyden, altså noe mer i retning av et tradisjonelt stativ, men ikke nødvendigvis "ståhøyde". Det er ikke så mye trær eller annet å feste en gorillapod i på fjellet. -Lazy Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hadde omtrent samme spørsmål for noen uker siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1069596 Behovet mitt var det samme som ditt at jeg ønsket noe lite og lett som jeg kunne putte i kofferten på reise eller i sekken på en fjelltur. Var mest innstilt på et Benro stativ egentlig, men syntes dette ble litt i overkant i pris. Det jeg endte opp med som en nødløsning siden jeg trengte et lite stativ litt kjapt var en Gorillapod Focus (egentlig litt flau over å innrømme det...) Må faktisk også innrømme at jeg har vært positivt overrasket over dette. Det er relativt stødig og fungerer egentlig helt greit med tanke på at alternativet ville vært å ikke ha med seg et stativ. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan vurdere en Gorillapod SLR-ZOOM er ikke denne bedre eller er den lik den du linka til http://www.joby.com/products/gorillapod/focus/ Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Viste ikke om den nye modellen Focus. Den tåler opp til 5kg, SLR-zoom tåler 3kg. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Takk for svar, folkens. BarneyGumble: Har sett på tråden du linka til, mange gode forslag der, men finner ingen som er korte nok sammenslått. Må ned mot 30cm for å få plass i sekken. Foreløpig ser det ut som en Gorillapod er den eneste løsningen, og da har vel modellen som tåler 3 kg mer enn nok kapasitet til mitt bruk. Velbonstativet var nær, men litt for stort. Mulig jeg får revurdere sekkløsningen og bære stativet på utsiden. Går i tenkeboksen.... -Lazy Oppdatering: Kikket litt mer hos Velbon og fant Ultra Maxi-M. Tror den vil funke, kommer lavt ned og går trolig akkurat i sekken. Sikkert litt spinkel, men oppgis å tåle 2 kg. Endret 18. februar 2009 av lazyman Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Oppdatering: Kikket litt mer hos Velbon og fant Ultra Maxi-M. Tror den vil funke, kommer lavt ned og går trolig akkurat i sekken. Sikkert litt spinkel, men oppgis å tåle 2 kg. Bare et lite tips - kikk på stativet først. Jeg syntes det ble for spinkelt, men det kan jo være ok. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Et flott alternativ er å lage sin egen rispose. Gir svært god støtte på forskjellige underlag og det er enkelt å få kamera litt høyere vha steiner under. Endret 21. februar 2009 av telealf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå