GIsken Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Heisann! Jeg har i de siste dager sett litt rundt etter deler til en ny pc, - prøvd å sette meg inn i hvilke deler og platform som er mest riktig for meg, men jeg klarer neppe dette alene. Derfor påkaller jeg hjelp fra dere her på forumet, å håper dere kan hjelpe meg. Jeg er en ivrig PC bruker, å ønsker meg en kjapp sak, som driver de nyeste spill, samt er rask og stabil ved tyngre arbeidsoppgaver, selv om pcen sansyligvis blir brukt mest til film i full HD. Jeg har ikke ett satt budsjett, men regner med å få en brukbar PC til rund 10-14 tusen. Det er jo selfølgelig greit å ha mulighet til å oppgradere pcen på et senere tidspunkt, men ikke det aller viktigste, da det sansynligvis vil være helt andre standarder ute å går når dette blir aktuelt, jeg vil ganske enkelt ha så mye ytelse per krone som mulig. Jeg er ingen overklokker, men jeg liker og tukle litt med FSB'n å liker å ha muligheter. Sjerm skal være inkludert i prisen. DVDRW,64bit OS, tastatur og mus det har jeg. jeg har leket meg litt med forskjellige handle kurver, og har satt sammen noen forskjellige oppsett, jeg håper dere kan ta en titt på disse og komme med innspill, tips til forandring osv... (håper også dere kan begrunne hvorfor dere ville valgt den ene plattformen over den andre) PS: Systemet skal oppgraderes med SSD ved en senere annledning. AMD AM3 system: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93471 AMD AM2+/AM3 system: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93426 Intel 775 system: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93445 Intel i7 system: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93493 Det begynner begynner å bli en stund siden sist jeg bestilte deler, så det kan hende at jeg er helt på jorde:) Jeg er også meget usikker på sjermvalgene jeg har gjort i handlekurvene over, håper dere kan hjelpe meg her også Samsung SyncMaster 2493HM Nec AccuSync LCD24WMCX Takk for all Hjelp! Endret 18. februar 2009 av erikgiske Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 For film i full HD er alle forslagene virkelig solid overkill. Til det kan man gjerne kutte budsjettet ned nesten til det halve. Så da er det interessante i forhold til anbefaling av hva som er best en nærmere spesifikasjon av resten av bruken. Først når det gjelder spill. De fleste spill begrenses av GPU, dvs. skjermkort. Nå er ikke akkurat GTX 295 særlig begrensende, men det er relativt få spill som virkelig trenger kraften i dette skjermkortet. Så spiller man spill som ikke utnytter dette virkelig, ville jeg heller gått for kort til et par tusen mindre. Om 1 år eller 2 selges vel skjermkort med samme ytelse som GTX 295 til under halve prisen. Men sjekk gjerne Xbit Labs, Anandtech, TechReport. Nexus m.flere på di spilla du ønsker å kjøre. Noen spill utnytter også flere enn 2 kjerner godt, GTA4 er vel det mest typiske. Andre gir minst like god ytelse på en Core 2 Duo. Så til annen bruk. Nå er det faktisk lite av det de fleste av oss driver på med som kan kalles tyngre arbeidsoppgaver i forhold til en nyere PC. Nettleser, kontorprogrammer, normal bildebehandling, msn osv tar akkurat enorme ressurser, og kjører faktisk raskt på en PC til 5 - 6 000 kr (eks skjerm), når man har et godt oppsett og brukbart med minne. Hva som ikke går så raskt, er tyngre bildebehandling (f.eks Photoshop med store filer, mange lag og flittig bruk av filtere), videoredigering og rendering. Å konvertere noen GB med film i HD format til FLV er typisk noe som krever bøtter av CPU-kraft. Samme gjelder tunge modeller i beregningsprogrammer, men da snakker vi tunge. Igjen er tester hos de samme pluss her på hardware.no et greit utgangspunkt. Men for å hjelpe deg litt mer på vei. Er spill det som er tyngst av det som skal kjøres, så er sokkel 775 oppsettet trolig det som gir mest for pengene, er videoredigering og virkelig tung bruk av CPU-krevende applikasjoner noe som gjøres en del er i7 et mer aktuelt alternativ. AM2+/AM3 er noe mitt i mellom, og ville vært mitt valg ved blandet bruk. Ellers er det veldig lurt å sammeligne med så like komponenter som mulig. Det er for eks tull å kjøpe en 3x2 GiB til AM3, der kan du like gjerne kjøpe 4 eller 8 GiB av billigste DDR3. AM3 har nemlig ikke noe effekt av trichannel. Akkurat i dag er det faktisk ingen vits pris/ytelse å kjøpe rent AM3 kort og DDR3 heller i forhold til AM"+ og DDR2. Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Hei, og takk for svar! Nå blir sansynligvis ikke spill det tyngste jeg kjører da jeg driver med både fotoredigering, og 3d modelering. Jeg må inrømme at jeg sikler litt på en av AMD plattformene, da jeg er vandt med dem. men jeg har hørt at du må oppdatere bios for at et AM2+ HK takler en AM3 CPU, hvordan kan dette gjennomføres uten at jeg har en AM2+ å boote opp med? Ellers så har jeg jo et ønske om at PCen skal sparke litt fra seg også om et par år, sånn som min AMD 64 3500+ har gjort, selv om den er langt på overtid nå! Ellers så er jeg veldig uklar på spesifike modeller av hovedkort, minne, og hardisk. Sjermkort er jo og somsagt viktig, der hadde jeg tenkt å kjøre litt overkill, kanskje ikke en GTX 295, men muligens en GTX 285, eller et radeon 4870x2, men jeg er åpen for forslag. Når det kommer til spill er det først og fremst Empire Totalwar som skal kjøres på PCen, og det skal helst nytes i 1920x1200 oppløsning med alle innstillinger på fult, om dette er mulig. /erik Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg har nå bestemt meg for å gå for AM2+ systemet med AM3 prosessor. Og bestiller dette før mandag. Jeg er forøvrig usikker på Hovedkortet, Jeg kommer sansynligvis til og hobby klokke litt, men ingenting ekstremt. Jeg har sett på dette HKet: Asus M4A79 Deluxe På Netshop står det at dette er et AM2+/AM3 HK, på prisguiden derimot, står det at det er et AM3 HK med DDR2 støtte, stemmer dette, trodde AM3 HK kun hadde DDR3 støtte? I såfall, vill dette være et godt valg av HK? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 forslag til mer bang for buckHei, takk for pm. Oppsettet ditt er bra, ytelsese messig. Men dersom du ser på mest bang for buck kan vi gjøre litt forandringer, dette for å få enda bedre ytelse for samme sum. Punkt 1 - Du skal ha en skjerm med 1920x1200 i oppløsning , her drar en nytte av å ha 1 gb minne pr gpu. Punkt 2 - Kabinettet er godt, men dette generere ikke ytelse til systemet. Her kan vi spare litt å fortsatt ha et godt oppsett. Punkt 3 - Siden du ikke tenker vidre mye på oppgraderinger, så bruker du my på hk. Vi kan kutte litt her og fortsatt ha like god ytelse. Ved å gjøre disse kutt får en rom for et 4870x2 , Forslag til mer bang for buck Nå er dette ikke noe jeg ville hadd selv, dette da jeg hater pc støy. Ikke noe er mer irriterende fr meg en viftestøy fra en pc. Men om du velger å beholde kabinettet du har valgt, kutt litt ned på hk, gå for 4850x2 med 2 gb minne. Legger gjerne til et altarnativ som jeg selv ville hadd, her tar jeg meget hensyn til å holde maskinen stille. Og du kan gjerne kjøre inn et tilsvarende 4850 1 gb passivt kort for bedre grafikkytelse i spill. Spiller du fps games gjør ssd disken en god jobb for å sikre jevn spilleflyt. Viftesyring og lavt rutall på flere vifter holder støyen i sjakk. stille gamer og filmrigg Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Hei Osse, og tusen hjertelig takk for hjelpen! Dine forslag er meget bra. Kabinettet er byttet ut med Antec threehundred, siden dette tydligvis er et bra kabinett, som i tillegg er billigere en det førstevalget, og ser flott og stilrent ut. Jeg er fortsatt litt i tvil når det gjelder grafikkløsning; 4870x2 er et bra kort, sikkert mye bedre en det jeg egentlig trenger, og det liker jeg:) Men, jeg har også kikket på et GTX 285 kort, dette er et billigere enkel GPU kort, som yter ganske så godt ifølge tester o.l. Jeg er har absolutt ingen ønsker om å kjøre crossfire eller SLI(SLI er helt utelukket da HK ikke støtter dette) Vill GTX 285 passe dårligere enn 4870x2 i det oppsatte systemet, i og med at HK er laget for ATI CF løsninger? Og Osse, du som vet som mye om masse - har du noen ideer til skjerm, i 3000+- kroners klassen ? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) For å si det slik. dersom ikke har noen intensjoner om å benytte cf ellr sli, så kane vi gjererne spare litt på hk. 285 vs 4870x2, her viser vel tester at 285 er hakke vassere i de fleste spill. Bakdelen vil være at det ikke er full støtte for AOD, silk at klokking ikke blir fult så enkelt. Personlig ser jg på AODsom n av de store fortrinn for en ikke nerd å hente maksimal ytelse ut av maskinen. Dersom du ikke har planer om noen form for klokking, ja så kaster vi rett og slett penger ut av vinduet med å bruke såpass mye på hk, bruk AOD, bruk det for hva det er verdt, særskilt med en ekstreme grafikkløsning 4870x2 er, her bør du lage deg profilr som sørger for at viftebruk begrenses når du ser på film og bare surfer, pc støy er noe mainskit. Skjerm, jeg er erlig talt ikke noen skjermekspert, men et lite søk på spes i priguiden hjelper på vei, les så tester av disse, finn ut hviklen som passer for ditt bruk. Til omkring kr 3000,- er det denne skjermen som har de beste spesifkasjoner. Men det bør også leses tester av uhildede personer, tekniske spes er ikke alt. Her har du et søk i prisguiden på skjermer med gode spes prisguiden søk skjermer Endret 23. februar 2009 av Osse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå