Gå til innhold

Budsjett på 10.000,- kva skal eg velge?

Anbefalte innlegg

Har ein litt meir radikal tanke som går ut på å kjøpe eit d40 kit.

Jeg har ikke noe fasitsvar på hva du skal kjøpe, men for å lære mer og bli kjent med speilrefleks vil et Nikon D40, D60 eller Canon 1000D fungere akkurat like bra som D90 eller 40D. De billigste modellene har riktignok ett kontrollhjul mindre så det er litt mer kronglete å stille på både tid og blender samtidig i manuell modus, men det er stort sett helt andre egenskaper du betaler for på de dyrere modellene.

Så har du spesielle interesser som krever flere bilder per sekund, veldig rask autofokus eller bedre byggekvaitet så kjøp gjerne en litt dyrere modell. Du bør også tenke litt på brennviddeområde du trenger. Tamron 17-50 F2.8 er jo mer lyssterk enn en vanlig normalzoom, og gir kanksje også noe bedre bildekvalitet (avhengig av hva du sammenligner med), men du får ikke bildestabilisator og 17-50 er et ganske snevert zoomområde. Skulle jeg hatt kun et objektiv ville jeg startet med for eksempel Nikons 16-85 VR, Nikon 18-105 VR eller Canon 17-85 IS. Eventuelt med en 35mm/50mm/85mm F1.8/2.0 i tillegg for å kunne eksperimentere med liten dybdeskarpeht.

Et annet spørsmål er om ikke Pentax KM, K200D eller Sony A-200 er vel så bra alternativ. Da vil du kunne bruke Tamronen alle snakker om og likevel få stabilisering, og det samme gjelder objektiv som Pentax 17-70 F4.0, Sigma 17-70 F2.8-4.5 og mange andre objektiv som ikke finnes i stabilsierte versjoner.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe... skal ikkje mykje til før ein vert usikker...

Har ein litt meir radikal tanke som går ut på å kjøpe eit d40 kit. Ser at ein kan få dei for under 2000kr brukt. Ideen er dermed at eg har 8000kr igjen for å kjøpe ekstra objektiv/utstyr med. Lurer rett og slett på om dette kanskje kan være like lurt. Eit d90 med 17-50 gir jo ikkje så veldig mange muligheter.

Tenker då ha og bruke kit-objektivet og kanskje kjøpe to "meget" gode objektiv som eg kan ta med meg vidare til neste kamerahus om eit år eller to... d90 og d300 vil jo bli billige då og fleire modellar er sikkert også tilgjengelige. Har vel funnet ut at eg har lyst på både supertele, macro og vidvinkel... :dribble: ...men ser vel for meg at supertele bli minst brukt så kanskje ein god vidvinkel og ein god macro...

Skal du kjøpe med tamronen til D40 må du huske å kjøpe versjonen med fokusmotor.

Liker denne ideen veldig godt. Uansett hva du kjøper - om det er et godt hus, eller gode objektiver - vil du ønske deg det andre. Sånn sett er det smart og satse på objektiv først. En av grunnene til at D40en har vært på markedet så lenge, er at Nikon her har laget en optimal sensor ift. megapiksler og bildekvalitet (med bl.a. støy).

Ved å velge denne løsningen - forutsatt at du venter med å handle inn "alt" av blits og objektiver - finner du kanskje ut av hva du ønsker å rette fokuset ditt mot med foto som hobby og har dermed økonomi til å gjennomføre det umiddelbart.

D40 byr på de fleste mulighetene et speilrefleks kan tilby. Det er mer begrensende med lyssvake objektiver i forhold etter min mening.

Du sjekker sikkert priser brukt å nytt oftere enn meg, men du får i hvertfall D40 nytt for 2 695,-, eller 2 795,- med 18-55mm II!

På bruktmarkedet finnes samme kit til ca 2 000,- eller 1 700,- u/objektiv, men med uorig. batterigrep (Tror også Stavanger Foto tilbyr 30 dagers returrett).

Lenke til kommentar
Litt merkelig at ingen har nevnt Sigma 18-50mm f/2,8...

Ja, vi har lett for å glemme den. Er nok fordi den er litt dyrere. Ytelsen er det ikke noe å si på.

Poenget mitt er at den dagen jeg oppgraderer så har jeg en glimrende objektiv park klar..

Et godt poeng.

Tom

Lenke til kommentar

Litt sånn på siden:

Jeg synes det er spesielt at så mange anbefaler å gå for løsninger uten stabilisering. Å si at noe er unødvendig fordi man klarte seg uten før minner meg bare om da enkelte argumenterte _mot_ mobiltelefoner for noen år siden. Man klarte seg jo med telegram, hjulvisp, hest, kjerre og en meisel og litt stein dersom noe skulle avbildes.

Greit nok at det går an å komme seg rundt kamerabevegelser ved å bruke monopod, ta sin tid og øve teknikk osv., men det er ikke alltid det er anledning til å ha med seg, fikle med, eller tenke på sånt, og selv om man gjør det er stabilisering en fordel.

Stabiliserte 10000-kroners lyssterk normalzoom-løsninger for meg hadde vært:

K20d + Tamron 17-50 eller Sigma 18-50

K-m + Pentax 16-50 (får kitzoom til overs, til turbruk kanskje?)

A700 + Tamron 17-50 eller Sigma 18-50

E-520 + Olympus 14-54 eller Sigma 18-50 + 25/.2.8 eller FL36R

E-520 + Olympus 12-60

Kanskje et brukt Canon xx0D eller x0D og 17-55?

Nikon synes jeg melder seg helt ut her. Deres normalzoom koster 10000,-, og da finnes det ikke stabilisering noe sted. Jeg har ikke fulgt så godt med, men de har vel fremdeles ingen form for støvreduksjon heller? Til D700 kan man bruke 24-120, men jeg får inntrykk av at den ikke er så vel ansett i Nikon-kretser.

Uansett synes jeg det viktigste å tenke på når man kjøper kamera og ikke kan garantere overfor seg selv at man bare skal ha det første objektivet man kjøper er at man kjøper seg inn i et kamerasystem. Hvilke andre objektiver kommer man til å trenge, hva er tilgjengelig, og hva koster det? Jeg satte opp et regneark, og det gjorde sakene veldig klare for meg.

Lenke til kommentar

Nikon D90 med 16-85mm f3.5-5.6 er jo også en flott pakke å starte med.

Dette objektivet er riktig nok ikke noe mer lyssterkt enn allskens kit-objektiv, men virker å være vesentlig bedre optisk. Samtidig får du faktisk såpass med vidvinkel at det muligens vil eliminere behovet for en dedikert vidvinkelzoom. 16mm på Nikons 1.5-crop skulle vel tilsvare det 24mm gir på fullformat.

Dette kan jo være et alternativ til Tamron 17-50mm f2.8, som er å finne på mitt 450D 90% av tiden.

Må si at det jeg kanskje savner mest i Canons (og tredjepartsprodusentenes) objektivutvalg er et objektiv som tilsvarer Nikon 16-85mm.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hehe... skal ikkje mykje til før ein vert usikker...

Har ein litt meir radikal tanke som går ut på å kjøpe eit d40 kit. Ser at ein kan få dei for under 2000kr brukt. Ideen er dermed at eg har 8000kr igjen for å kjøpe ekstra objektiv/utstyr med. Lurer rett og slett på om dette kanskje kan være like lurt. Eit d90 med 17-50 gir jo ikkje så veldig mange muligheter.

Tenker då ha og bruke kit-objektivet og kanskje kjøpe to "meget" gode objektiv som eg kan ta med meg vidare til neste kamerahus om eit år eller to... d90 og d300 vil jo bli billige då og fleire modellar er sikkert også tilgjengelige. Har vel funnet ut at eg har lyst på både supertele, macro og vidvinkel... :dribble: ...men ser vel for meg at supertele bli minst brukt så kanskje ein god vidvinkel og ein god macro...

Lurer forresten på ein ting... er det noko tommerregelfinger som angir ca. avstand ein er frå motivet ved gitte brennvidder? F.eks. Kor lang vekker er ein dersom ein fyller heile bilde med eit motiv ved ei brennvidde på f.eks. 100mm (nikon crop (1.6?))

Gå i butikken og bli litt sikrere. Skal du gå for et billig hus og masse optikk eller et dyrere hus og mindre optikk. Dersom det er aktuelt å kjøpe brukt ville jeg sett på følgende modeller:

Canon 350D/ 400D

Pentax K100D

Konica-Minolta 5D/7D

Nikon D50/D70

I tillegg til aktuelle "billig" modeller som fortsatt finnes på markedet. KM 5D/ 7D og Nikon D70 er modeller som ligger i klassen over "nybegynner" modellene, slik at de vil ha flere direkte kanpper. Alle modellene benytter samme brikke som Nikon D40 bortsett fra Canon. Selv hadde jeg svært stor glede av KM 5D i sin tid. Og er du heldig å finne et slikt vil du ha at kamera som er godt spesifisert og mulighet til å vokse meg. Kejtil-H benytter fortsatt KM 7D. 7D er en virkelig legende i Minolta kretser. Finner du et pent eksemplar til 2000,- er det bare til å slå til.

Gode plasser å lete etter brukt er Ebay, finn eller foto.no

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Har bestemt meg... går for eit D40.

Er i forhandlingar om eit brukt nå og trur eg kjem greit i frå det økonomisk. Lite brukt og fint, med 18-55kit til ein plass mellom 1000-1500kr.

Har dessutan minnekort og stativ frå før. Stativet er av typen superlett og kanskje litt mindre stabilt... med dei fordeler og ulemper det medfører. Uansett så er greit nok, og fint med tanke på å finne ut kva eg faktisk krever av eit stativ.

Situasjonen er dermed at eg har rundt 8500kr igjen å bruke på objektiv og anna utstyr eg treng. Blitz? Filter? (evnt. Bag/Ryggsekk).

Veit ikkje heilt om eg skal ta det her eller lage ein ny tråd på objektiv forumet... men tar det her føreløbig og så får heller moderator gi beskjed dersom eg skal starte ny tråd.

Planen min er vel å kjøpe objektiv (helst brukte) som er "meget" gode og som held mål når eg etterkvart oppgraderer kamerahus. Tenker vel då at neste kamerahus vert ein av toppmodellane i DX format, dvs. tilsvarande av d90/d300 nå.

Usikker på kva eg eigentlig har bruk for men ser for meg at det vil bli mest bilder av lanskap og natur, både på dag og kveld/natt. I tillegg så blir det jo alltid litt bilder av folk/portrett, men det er vel ikkje motiv så fristar meg sånn veldig... Meir digg med makro bilder, vidvinkel bilder frå f.eks. bakkenivå, dyre/fugle foto, osv. Digger effekten ved mindre dybdeskarphet slik at ein kan skilje motivet meir frå bakgrunn...

Tenker vel at for 7-8000kr så bør eg kunne få i alle fall 2 objektiv av høg kvalitet (kjøpt brukte). Er 18-55'en grei? Altså, eg vil jo få meir muligheter ved å kjøpe to objektiv som dekker andre brennvidder/formål, enn ved å bytte ut 18-55'en med eit objektiv og så kjøpe eit anna objektiv i tillegg...

Nokon som har tankar om gode objektiv eg bør kikka etter på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar
Har bestemt meg... går for eit D40.

Er i forhandlingar om eit brukt nå og trur eg kjem greit i frå det økonomisk. Lite brukt og fint, med 18-55kit til ein plass mellom 1000-1500kr.

Har dessutan minnekort og stativ frå før. Stativet er av typen superlett og kanskje litt mindre stabilt... med dei fordeler og ulemper det medfører. Uansett så er greit nok, og fint med tanke på å finne ut kva eg faktisk krever av eit stativ.

Situasjonen er dermed at eg har rundt 8500kr igjen å bruke på objektiv og anna utstyr eg treng. Blitz? Filter? (evnt. Bag/Ryggsekk).

Veit ikkje heilt om eg skal ta det her eller lage ein ny tråd på objektiv forumet... men tar det her føreløbig og så får heller moderator gi beskjed dersom eg skal starte ny tråd.

Planen min er vel å kjøpe objektiv (helst brukte) som er "meget" gode og som held mål når eg etterkvart oppgraderer kamerahus. Tenker vel då at neste kamerahus vert ein av toppmodellane i DX format, dvs. tilsvarande av d90/d300 nå.

Usikker på kva eg eigentlig har bruk for men ser for meg at det vil bli mest bilder av lanskap og natur, både på dag og kveld/natt. I tillegg så blir det jo alltid litt bilder av folk/portrett, men det er vel ikkje motiv så fristar meg sånn veldig... Meir digg med makro bilder, vidvinkel bilder frå f.eks. bakkenivå, dyre/fugle foto, osv. Digger effekten ved mindre dybdeskarphet slik at ein kan skilje motivet meir frå bakgrunn...

Tenker vel at for 7-8000kr så bør eg kunne få i alle fall 2 objektiv av høg kvalitet (kjøpt brukte). Er 18-55'en grei? Altså, eg vil jo få meir muligheter ved å kjøpe to objektiv som dekker andre brennvidder/formål, enn ved å bytte ut 18-55'en med eit objektiv og så kjøpe eit anna objektiv i tillegg...

Du er klar over at du må ha objektiver med autofokusmotor innebygget hvis du går for D40, siden den hverken har autofokusmotor eller stabilisering ? Hvis du ønsker autofokus da......

Lenke til kommentar
Du er klar over at du må ha objektiver med autofokusmotor innebygget hvis du går for D40, siden den hverken har autofokusmotor eller stabilisering ? Hvis du ønsker autofokus da......
Er uansett et lite problem, forøvrig...

Tenkte pris og utvalgsmessig, det begrenser jo hva du kan skaffe deg, med mindre du vil bruke manuell fokus.

Og for en som vil kjøpe billige og brukt, så vil jeg ikke si det er ett lite problem.......

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hva du kommer til å fotografere, det...

AF-S 80-200/2.8 er bra i teleenden, 12-24/4 i vidvinkelenden. Som normalzoom er 17-55/2.8 kongen på haugen på cropformat. I mars kommer 35/1.8 på markedet som en lyssterk normal.

Jeg foreslår at du utstyrer deg med en SB-800 blits og en solblender til 18-55'en, og så bruker du noen måneder på å finne ut hva du savner mest.

Lenke til kommentar
Tenkte pris og utvalgsmessig, det begrenser jo hva du kan skaffe deg, med mindre du vil bruke manuell fokus.

Og for en som vil kjøpe billige og brukt, så vil jeg ikke si det er ett lite problem.......

Det begrenser selvfølgelig noe - men nei - det er ikke reelt sett et problem.
Lenke til kommentar

På bakgrunn av disse tankene synes jeg Nikon 12-24/4 høres ut som et meget bra valg. Det er fint mulig å fremskaffe strøkne eksemplarer av dette for 5000 kr på bruktmarkedet (har gjort det selv).

Ellers ville jeg beholdt kit-objektivet som normal-zoom foreløpig. Selv om det er et skikkelig plastikkrør, er det et av de bedre plastikkrørene på markedet - optisk sett.

Som objektiv nr. to (hvis det haster å bli kvitt hele budsjettet) ville jeg sett på et objektiv som kan brukes som makro/portrett/semi-tele). Her er som tidligere nevnt Tamron 90 mm et bra og billig alternativ som koster 3000 kr nytt. Hvis du kjøper brukt må du passe på at du får et eksemplar med fokusmotor, men disse har ikke vært på markedet så lenge så det er ikke sikkert det blir så lett å finne. Et annet alternativ er Nikon 105/2.8 VR, men da må du opp i 4000-4500 brukt.

Lenke til kommentar

Nikon 12-24/4 er sikkert ikkje dum. Ken Rockwell anbefaler derimot Tokina 11-16... men denne er ikkje å finne på bruktmarkedet. Prisen på ein ny Tokina er det samme som du anslår brukt Nikon 12-25, nemlig 5000. Er det kanskje like lurt å kjøpe Tokina'en?

Er Sigma 10-20mm vidvinkelen betraktelig dårligare enn desse to?

Kva blitz bør eg gå for... SB-400 eller SB-600? Har forstått at eg ikkje kan fjernstyra SB-600 med d40 og SB-600 er jo også ein god del større enn SB-400. Men SB-600 er vel kanskje ein blitz som er god nok til eit bedre kamerahus ved ein seinare anledning?

Lurte forresten på ein SC-28 forlengerkabel til blitz... er den å oppdrive på bruktmarkedet til tider? Koster jo ein del ny...

Lenke til kommentar

Sigmaen vil også fungere fint på D40. Den er ikke på noen som helst måte dårlig, men er mer en "ekstrem" og kompromissløs vidvinkel. 12-24mm gir såpass til spenn at man godt kan bruke den som walkaround - jeg har gjort det mye.

Sigmaen er mer plaget med mørke hjørner enn konkurransen. Nikkoren er en "gullring", med alt hva det innebærer av byggekvalitet mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...