SSSø Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Har ikke d200 ganske dårlig batterikapasitet? Har ingen erfaring selv, men har hørt at den er plagsomt dårlig. Selv om d200 er fra en klasse over d90, så er vel d200 ikke helt nytt lenger. Lenke til kommentar
cookie007 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg syns et entrylevel kamera er litt greit i begynnelsen. Du trenger ikke velge det letteste, kanskje D90. Jeg er ganske nybegynner jeg også, har 450D. Merker det er utrolig vanskelig å sette seg inn i lukkertid, blender iso osv, så jeg tror faktisk det kan bli litt overkill med d200. Du har ikke bruk for det enda, du kan komme langt med D90, og heller oppgradere senere når du trenger det. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Er ikke enig i at det er utrolig vanskelig å sette seg inn i. Jeg vil påstå at å forstå forholdet mellom lukkertid, blender og ISO er fototeknikkens ABC. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hva skal du bruke kamera til? Lenke til kommentar
NewShuttle Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Hovedgrunnen til at eg ikkje vil ha entry-level er jo nettopp at eg vil lære meg fototeknikk med lukkertid, blender og ISO etc. Med eit entry-level kamera der alle disse instillingane ligg gjøymt i menyane så blir ting veldig tungvindt og lett for ikkje å bli brukt. Er jo ikkje så vanskelig å forstå desse begrepa teoretisk. Handlar jo stort sett om kor mykje og kor lenge lyset slepper inn på bildebrikken. Er jo ganske enkle samenhenger så eg er ikkje i tvil om at eg skal klare å lære meg dette også i praksis... tar sikkert litt tid men når dette sitter så tipper eg også at ein vil få ein del igjen for det i bedre bilder... Lenke til kommentar
cookie007 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Det er jo ikke utrolig vanskelig, men det krever litt. Syns jeg. Det er jo ikke bare til å trykke på knappen Med et D90 har du de innstillingene du trenger godt tilgjengelig, blir ikke så mye leting i menyen der! Så jeg tror absolutt d90 er et fin fint kamera for deg EDIT: lukkertid, blender og iso er lett tilgjengelig selv på entrylevel kameraer. Er vel andre, mer avanserte innstillinger som du på inn på menyen for. Disse tre er jo, som d0ppler sa Fotoens ABC, så de er lett tilgjengelig på eks. 450D en min ;D Endret 19. februar 2009 av cookie007 Lenke til kommentar
NewShuttle Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Hva skal du bruke kamera til? fotografere... Lenke til kommentar
NewShuttle Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Men tilbake til saken... det går vel sannsynligvis mot eit d90. Nokon som har input til ideen om å kjøpe 18-105kit til 8000? Bør jo være muligt å få selge objektivet til over 1100,- når det koster 2200,- nytt.. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Bildestabilisering har du nytte av til stillestående objekter i dårlig lys. Utenom det har det ikke noen videre effekt enn å bruke batteri. - Joda, man skal ikke overdrive nytten, men selv dette er jo noe man kan få bruk for. Så om det ellers ikke er store forskjeller, kan det vel være et ikke helt uvesentlig poeng å ha stabiliseringen i huset. Og ang. Tomsis poeng med brennvidder, så gjelder jo dette når man skal ha en telelinse også. Det blir litt dyrere å ha en stabilisator for hvert objektiv. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Men tilbake til saken... det går vel sannsynligvis mot eit d90. Nokon som har input til ideen om å kjøpe 18-105kit til 8000? Bør jo være muligt å få selge objektivet til over 1100,- når det koster 2200,- nytt.. Jeg tipper du får solgt det glatt for 1500 kroner. Du får et fint kamera med D90, og 17-50 2.8 tamronen er super-duper, dog jeg har kun førstehåndserfaring med det objektivet på en Canon 400D. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Utfra hva jeg leser ser det ut til at du har ambisjoner utover å ha et avansert pek-og-klikk kamera. Da er det riktig å minst gå for D90, du kan sikkert ha mange grunner for at du ser ut til å lande på dette. Men før du bestemmer deg ville jeg ha tatt en tur i butikken og kjent på de forskjellige kandidatene. Utfra dine ambisjoner ville jeg seriøst ha kikket nærmere på klassen over. Pentax K20D Sony A700 Canon 40D har ikke liveview og video, men dette er funksjoner som normalt sett selger grupper med andre intensjoner dine, og jeg vil tro at dette da ikke har hatt betydning for ditt valg. Derofr ville jeg tatt turen til nærmeste velassosierte fotobutikk og prøvd kameraene i neven. Både A700 og 40D får til pt til 6000,- hos Japan Photo. Kombinert med et Tamron 17-50 2,8 til 3500,- samme sted er dette på papiret en bedre kombo enn D90, og når prisen er lavere enn D90 med samme objektiv, vet jeg hva jeg ville gått for. Du kan sammenligne A700 omtrent slik D90: De har samme sensor og etter at Sony lanserte FW v4 er støybehandlingen i A700 på samme nivå som D300/D90. (Forøverig går det rykter om at Sony skal lansere FW v5 med muligheter til å justere frontfokus og bakfokus selv i kameraet.) Fordeler for A700 Noe bedre bygget, med vær og støvpakninger Enda flere knapper og direkte kontroller. Lavere pris Tilgang til markedets beste(?) manual kombinert med fotobok (se eksempelsider) Innebygd bildestabilisator Fordeler for D90 Liveview/ video Større system Noe lavere vekt og mindre. Dersom 40D faller mer i smak enn A700 har den noen av de samme fordelene, men mangler bildestabilisator. Det samme gjelder Pentax K20D som koster en 1000-lapp mer. Det er godt mulig at D90 er det riktige kamera etter at du har vært i butikken og prøvd, men på papiret mener jeg at andre kandidater bør stå foran. Endret 20. februar 2009 av kimare Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hva er det som gjør at Canon 40D er i klassen over D90? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hva er det som gjør at Canon 40D er i klassen over D90? Jeg vil si at byggekvaliteten er en viktig grunn. Autofokus systemet og bilder per sekund er vel også noe bedre. Tom Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Men igjen så knuser D90 40D med tanke på ytelse på høy ISO, som ihvertfall for meg er langt mer vesentlig enn om kameraet tåler høljeregn. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Knuser er et veldig sterkt ord, som jeg ikke synes passer i denne sammenheng. Fra dpreviews anmeldelse av D300(har samme sensor som D90) sammenlignet med 40D, A700 og E-3. Husk at Sony har oppgradert støyallogoritmen for A700 etter denne testen. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 I følge Toralf Sandåker har ikke D300 og A700 samme sensor. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) ...og D90 har ikke nøyaktig samme sensor som D300. De har litt ulike egenskaper ifht. dynamikk og støy. Forøvrig er jeg enig i at det er drøyt å si at D90knuser konkurransen på høy ISO, men rasende god er den. Jeg syns forøvrig ikke man kan si at 40D er en hel klasse over D90 - Canon og Nikon har alltid vært nøye med ikke å ha direkte konkurrerende modeller. Jeg gir 40D en halv klasse for metallramme (ikke undervurder kunststoffet i D90). Om AF er så mye bedre stiller jeg meg tvilende til. Edit: forøvrig bør ikke batterikapasiteten til D200 være noen dealbreaker. Den holder finfint til 3-400 bilder i løpet av en dag. Den største svakheten med D200 er dens heller begredelige egenskaper over 1000 iso. Endret 20. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
NewShuttle Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Hehe... skal ikkje mykje til før ein vert usikker... Har ein litt meir radikal tanke som går ut på å kjøpe eit d40 kit. Ser at ein kan få dei for under 2000kr brukt. Ideen er dermed at eg har 8000kr igjen for å kjøpe ekstra objektiv/utstyr med. Lurer rett og slett på om dette kanskje kan være like lurt. Eit d90 med 17-50 gir jo ikkje så veldig mange muligheter. Tenker då ha og bruke kit-objektivet og kanskje kjøpe to "meget" gode objektiv som eg kan ta med meg vidare til neste kamerahus om eit år eller to... d90 og d300 vil jo bli billige då og fleire modellar er sikkert også tilgjengelige. Har vel funnet ut at eg har lyst på både supertele, macro og vidvinkel... ...men ser vel for meg at supertele bli minst brukt så kanskje ein god vidvinkel og ein god macro... Lurer forresten på ein ting... er det noko tommerregelfinger som angir ca. avstand ein er frå motivet ved gitte brennvidder? F.eks. Kor lang vekker er ein dersom ein fyller heile bilde med eit motiv ved ei brennvidde på f.eks. 100mm (nikon crop (1.6?)) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Har ein litt meir radikal tanke som går ut på å kjøpe eit d40 kit. Ser at ein kan få dei for under 2000kr brukt. Ideen er dermed at eg har 8000kr igjen for å kjøpe ekstra objektiv/utstyr med. Lurer rett og slett på om dette kanskje kan være like lurt. Eit d90 med 17-50 gir jo ikkje så veldig mange muligheter. For å være helt ærlig, så tror jeg at man kan ta 95% av de gode bildene man tar med et vilkårlig kamerahus og en Tamron 17-50mm f/2.8 Så da er det like greit å kjøpe en D40 + Tamron'en og bruke resten av pengene på en reise til et kult sted. Tom Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Litt merkelig at ingen har nevnt Sigma 18-50mm f/2,8... Jeg var i samme situasjon som deg for ca 1 år siden. Jeg valgte billigste modell på markedet. Nemlig Nikon D40. Jeg valgte D40 pga at det var billig og et enkelt kamera å lære seg med lukker og blender.. På D40 er lukker og blender grafisk fremstilt på LCD skjerm. Når jeg etterhvert fant ut at dette med speilrefleks var noe for meg så har jeg suplert med: Sigma 18-50mm f/2,8. Sigma 50-150mm f/2,8. SB-600 (blitz) Nå står oppdatering av hus får døra.. Valget blir å stå mellom D90 og D300. Poenget mitt er at den dagen jeg oppgraderer så har jeg en glimrende objektiv park klar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå