Gå til innhold

Hvilken øvelse er optimal for å forbrenne (mage-)fett?

Anbefalte innlegg

Hei, nettopp startet på helsestudio.

Jeg er ikke veldig interessert i å bygge stor kropp, men jeg vil i form og "se bra ut naken". Jeg er ikke på noen måte feit, men har litt ølmage.

Hvis alternativene er som følger:

Løpe eller gå - tredemølle

Sykle - ergometer

Ro - roapparat

Svømme - (er basseng tilknyttet)

Hvilken av disse, eller hvilken kombinasjon, vil være aller mest effektiv for å fjerne mage raskt, og hvilke positive andre effekter har de forskjellige?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste for fjerne fett fra magen er kaloriunderskudd, og ikke hvilken øvelse du gjør. Med riktig kosthold som er høyt på proteiner og som inneholder færre kalorier enn kroppen bruker skal du kunne oppnå flatere mage. Styrketrening anbefales også, i og med at økt muskelmasse nesten alltid leder til lavere fettprosent når man er nybegynner ;) Ta en titt i Veiledning for nybegynnere i styrkeforumet for treningsprogram. RYP vil være et fint valg for deg, i og med at heftet forklarer styrketrening, kosthold og hvordan det kombineres med kardio på en forståelig måte.

Så, kombiner kosthold, kardio og styrke, så er du der til sommeren ;)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

RYP er et bra alternativ ja, som awkward sier. De har et eget program som heter "Ekstrem forbrenning", hvor da målet er å gå ned i vekt, men det er også mye styrkeøvelser, det er to grunner til dette. 1 er et man skal opprettholde muskelmassen selv om man slanker seg, og 2 er at styrketrening hjelper på slanking og øker forbrenning, som awkward også sier.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

-RYP? (jeg er ny på dette :p )

Rådene høres fine ut, og avskrives definitivt ikke! Men jeg er fortsatt nysgjerrig på hvilken av nevnte øvelser som gir mest effektiv forbrenning..? Jeg har inntrykk av at svømming er en veldig bra helkroppsøvelse, men det er ikke sikkert den forbrenner så mye?

Lenke til kommentar

Det finnes diverse oversikter over hvor mange kalorier de forskjellige øvelsene forbrenner hver time, så det er bare å google litt. Jeg mener å huske at jogging er den treningsmetoden som forbrenner flest kalorier sammenlignet med andre metoder.

Hvis du ønsker god kaloriforbrenning vil jeg anbefale interalløvelser i form av f.eks gerilja kardio eller 4X4 programmene. Poenget er ikke å forbrenne så mange kalorier der og da, men å øke kroppens forbrenning når du ikke trener.

Lenke til kommentar
Spørs helt hvor mye du gjør det..

Selvsagt. Tenkte med lik tidsbruk på de forskjellige, altså hvilken som er mest effektiv.

Thomas: Gerilja-kardio så jo veldig lovende ut ved første øyekast! Noen som kan forklare hv V02(-topp) er?

Lenke til kommentar

Kan anbefale (som andre også har nevnt) å følge et program. Dessuten er det viktig å huske på at det ikke er mulig å forbrenne fett fra magen uten å ta med resten. Myten om punktforbrenning er desverre seiglivet. Dvs. at det hjelper ikke å ta 50 situps hver morgen og tro at det skal skje noe. Selvfølgelig hjelper dette med tanke på at musklene blir mer synlige etterhvert, men for at de i det hele tatt skal synes må du begynne å løpe eller sykle eller hva det skal være. Dette er ofte referert til som kardio (forkortelse for kardiovaskulær trening som igjen er det samme som kondisjonstrening).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...