Gå til innhold

Bør 24t-klokka bli universell?

Anbefalte innlegg

Det å "ønske en klokke som ikke sier noe om tiden på døgnet" er ikke det samme som å ønske én felles tidssone for hele verden. Uansett hvordan du stokker om på ordene, blir det ikke det samme.

Vennligst heng med i svingene. Jeg ønsker ikke lenger én felles tidssone for hele verden.

Vi har byttet diskusjon nå[...]

Du valgte en ganske svett måte gjøre det på... Blir litt slitsomt å følge med når du plutselig gjør total omredigering av 1. post etter at diskusjonen har vart i ~150 innlegg.

Sorry. Vil du heller ha en ny tråd?

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dagens rundklokke sier ingenting om tiden på døgnet, bare at den er ENTEN 8 om morgenen, ELLER 8 på kvelden. Innfør 24t-klokka også analogt!

Unødvendig. Jeg vet godt om det er natt eller dag, selv om jeg skulle finne på å kjøpe meg en analog klokke. Du som ikke skjønner de 'gammeldagse' klokkene, får bare infinne deg med at du er pent nødt til å holde deg til de digitale. Så får de som lever og ånder for analoge 12 timers klokker ha lidenskapen sin i fred. Med dagens system får alle i pose og sekk. De som liker 12 timers runder, får kose seg med det; og de som ikke skjønner bæra av de klokkene kan likevel finne ut om det er på tide å gå på jobb eller på tide å legge seg ved å titte på sin digitale 24 timers klokke :D

Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk tenkt meg en slik klokke. Selv om digitalklokker funker bra da. Disuterte det med dama en dag at det hadde vært bra med en lik klokke, ho mente selvfølgelig det bare var tull. Men bare et par dager senere kom vi i en situasjon hvor hun så på klokken sin og visste ikke om det var på dagen eller på natta (vi var på ferie og hadde rar døgnrytme..). Ho ble ganske målløs når jeg nevnte klokkeideen min :)

Lenke til kommentar
Du mener det ikke er fremskritt fordi effektivisering bør begrenses?

Fint med en poll, ja.

Absolutt ikke. Men det er ikke sikkert det blir så effektivt. Mange som er vant med å se på klokka og vite hvor mye den er noen tideler av et sekund senere. Man trenger ikke visere med forskjellig lengde, eller tall/merker som avmerker de forskjellige tallene.

Jeg kan se på klokka nå, og vet at den er kvart på 11, eller kvart på 23 som du kanskje ville sagt.

Så, hvor effektivt hadde det vært om alle skulle gå rundt å måtte se 2 ganger på klokka, fordi de ikke var vant til det å se det som var der?

Hva tror du effektiviseringen av å bytte om gass- og bremsepedal hadde vært hvis du fant det til å være mye mer effektivt? Plutselig skal alle bilførere lære seg noe helt nytt. Det hadde blitt kaos! Nå er det litt satt på spissen, men ideen min er at det er ikke alltid effektivt å bytte til et mer effektivt system hvis det innebærer at mange ville hatt problemer med å rette seg til det nye. Kanskje det mest effektive er å la det være som det har vært i flere hundre år... Og det er jo ikke akkurat som om det har ført til så veldig mange store problemer antar jeg.

Etablert 6-timers klokke: http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_six-hour_clock

Endret av jale
Lenke til kommentar

Hvis det er forvirring om klokken er 3 om dagen eller natten, så er det jo bare å se ut av vinduet, er det mørkt så er det 3 om natten, er det lyst så er det 3 om dagen, med unntak om du bor svært langt nord eller syd på kloden, så det er jo bare disse som ville ha behov for et 24timers armbåndsur.. Eller bare et digitalt da, for å ikke gjøre det vanskelig..

Lurer forresten på hvor mye det vil koste å få kjøpt/lagd en analog 24timers klokke..

Lenke til kommentar
Lurer forresten på hvor mye det vil koste å få kjøpt/lagd en analog 24timers klokke..

Det finnes allerede, men om du vil ha det i form av et armbåndsur må du nok lete litt utenom de vanlige kanalene (les: urmakeren). Grunnen til at ikke flere produserer slike ur er nok rett og slett at ikke fungerer særlig bra. En slik klokke vil ha mer skriblerier på urskiven, noe som ikke ser særlig fint ut, og det er ikke like lett å lese av tiden raskt.

Lenke til kommentar

Hvis du mener at hvis alle skal lære seg noe nytt samtidig er vi fucked, burde vi virkelig være bekymret for klimaet :D

men du buskemann, evolusjonen er ikke sluttet, vi bare utvikler oss til å bli late, ettersom vi ikke lenger vet hva arbeid er, feit blir vi og, stygge blir vi ettersom damer fucker den naturlige prosessen med å finne en rett make til å føre arteb videre med bak en maske av 1 kg ren pudder.

Vi blir en rase, psykisk nedbrutt, av all reklame, frykt og stress.

Jeg tror det at fordelingen av ressurser er dette årtusenets kamp, den neste vil være kampen om hvordan vi mennesker skal utvikle oss, enten ender vi opp til slutt som maskinen, eller vi kan bli som engler med vinger, begge deler tar bare tid å utvikle. :p

Lenke til kommentar
det er ikke like lett å lese av tiden raskt.

Endelig et argument!

buskemann, evolusjonen er ikke sluttet, vi bare utvikler oss til å bli late, ettersom vi ikke lenger vet hva arbeid er, feit blir vi og, stygge blir vi ettersom damer fucker den naturlige prosessen med å finne en rett make til å føre arteb videre med bak en maske av 1 kg ren pudder.

Vi blir en rase, psykisk nedbrutt, av all reklame, frykt og stress.

Jeg tror det at fordelingen av ressurser er dette årtusenets kamp, den neste vil være kampen om hvordan vi mennesker skal utvikle oss, enten ender vi opp til slutt som maskinen, eller vi kan bli som engler med vinger, begge deler tar bare tid å utvikle. :p

Det er en annen diskusjon. Er gjerne med på den, men start en ny tråd.

Edit: Dere vant diskusjonen, gratulerer! 12t-klokka bør beholdes for lesbarhetens skyld.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...