Latias Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Blir det ikke litt dritt når man skal finne ut når sola går opp/ned i forskjellige land? Sola går opp i Norge kl. 00, i Australia kl. 10 og i USA kl. 18. Hvem faen skal gå rundt og huske dette? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Klokka har ingen sammenheng med når sola går opp. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Tull, jeg forstår det, og jeg innrømmer at det funker sånn passe greit. Det jeg vil ha, er 24t-klokke som gjør én og bare én omdreining i døgnet. Det du vil ha er en universel klokke, noe som er meningsløst. Du sier det vil gjøre det enklere, siden man kan hele tiden kan operere med ett og samme klokkeslett uavhengig av hvor man befinner seg, men siden man i praksis fortsatt vil ha tidssoner vil det ikke kunne føre til annet enn mer forvirring, da problemene med å bevege seg, eller bare kommunisere, på tvers av tidssoner fortsatt vil være de sammen, men ditt system vil i tillegg gjøre det umulig å finne ut hva klokken faktisk er (les: Når på døgnet det er.) Det er bare en fordel med dette fatalt idiotiske system, og det er at du slipper å bruke ti sekunder på å stille klokken din før du går av et fly. Endret 18. februar 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Latias Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Klokka har ingen sammenheng med når sola går opp. Så du mener at sola går opp samtidig over hele verden hvis alle er i samme tidssone? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Det du vil ha er en universel klokke, noe som er meningsløst. Du sier det vil gjøre det enklere, siden man kan hele tiden kan operere med ett og samme klokkeslett uavhengig av hvor man befinner seg, men siden man i praksis fortsatt vil ha tidssoner vil det ikke kunne føre til annet enn mer forvirring, da problemene med å bevege seg, eller bare kommunisere, på tvers av tidssoner fortsatt vil være de sammen, men ditt system vil i tillegg gjøre det umulig å finne ut hva klokken faktisk er (les: Når på døgnet det er.) Det er bare en fordel med dette fatalt idiotiske system, og det er at du slipper å bruke ti sekunder på å stille klokken din før du går av et fly. Tull, jeg ønsker ikke at alle land skal forholde seg til denne tiden på et nasjonalt plan, men jeg vil at det skal være tiden man forholder seg til når man kommuniserer på tvers av landegrensene. Akkurat som engelsk er et verdensspråk, mens du bør snakke tysk om du bor i Tyskland. På flybilletter o.l. bør de alltid stå GMT-tid. Klokka har ingen sammenheng med når sola går opp. Så du mener at sola går opp samtidig over hele verden hvis alle er i samme tidssone? Så du mener at tida har stått stille i månedsvis nå i Nord-Norge? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 noen som sagt at vi skal kvitte oss med en form for klokke Rampage? Hvor har jeg sagt det? Dere skal kvitte dere med hele funksjonen til klokka. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Tull, jeg ønsker ikke at alle land skal forholde seg til denne tiden på et nasjonalt plan, men jeg vil at det skal være tiden man forholder seg til når man kommuniserer på tvers av landegrensene. Akkurat som engelsk er et verdensspråk, mens du bør snakke tysk om du bor i Tyskland. På flybilletter o.l. bør de alltid stå GMT-tid. Aha, du har moderert deg, altså. Fint at du er på rett vei. Men på hvilken måte er det enklere å innføre en helt ny klokke enn å memorisere noen tidssoner? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Enkel løsning på problemet ditt: Bruk to minutter på å finne ut hvilken tidssone du lander i, før du drar. Enda enklere: Bruk null minutter, fordi du vet hva klokka er uansett. Du lander i Tokyo klokken 17:00. I dag bruker du 2 min på å finne ut når det er i norsk tid. Med felles klokke må du bruke 2 min på å finne ut om det er kveld, moren eller natt klokken 17 i Tokyo. Dermed hjelper det ingen ting. Er dog enig i at man burde kutte ut AM/PM og innføre 24 timer overalt.. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Men på hvilken måte er det enklere å innføre en helt ny klokke enn å memorisere noen tidssoner? Enklere å kommunisere på tvers av landegrensene. Se for deg at du er i et nettmøte med en fra Californnia, en fra Surinam, en fra Liberia, en fra Hellas, en fra Iran, en fra Burma, en fra Japan og en fra Tuvalu. Da er det en fordel å ha én tid å forholde seg til. Er dog enig i at man burde kutte ut AM/PM og innføre 24 timer overalt.. Takk! Og innføre én runde i døgnet? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Enklere å kommunisere på tvers av landegrensene. Se for deg at du er i et nettmøte med en fra Californnia, en fra Surinam, en fra Liberia, en fra Hellas, en fra Iran, en fra Burma, en fra Japan og en fra Tuvalu. Da er det en fordel å ha én tid å forholde seg til. For hva? Om det snakk om tidsfrister og slikt vil det jo bli intet annet enn plagsomt. Sjefen sparer kanskje noen sekunder på å si "1700" istedet for å tilpasse til hver enkelt avdeling, men det forandrer ikke måten det blir operert på og det gjør ingenting mer effektivt. Arbeidstiden vil fortsatt være fastsatt etter lokal tid. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Universal-klokke (Coordinated Universal Time) finnes allerede. Det heter Zulu-tid. Brukes som regel av militære og andre steder for å unngå misforståelse. Men zulu brukes som regel sammen med vanlig tid, pga. det mange før her har sagt; holde orden på når på dagen det er. Da sier det sitt at zulu(UTC) alene funker dårlig som en allmenntid. Konklusjon: Dårlig forslag! EDIT: litt bedre formulert. Endret 19. februar 2009 av HoLy_CoW Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Så hver gang man refererer til et tidspunkt, skal man oversette til 12 tidssoner? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Så hver gang man refererer til et tidspunkt, skal man oversette til 12 tidssoner? Nei, det er ikke verre enn at er man i Frankrike så sier man "1500 UTC+1". Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Så hver gang man refererer til et tidspunkt, skal man oversette til 12 tidssoner? Eller bare si 2130 GMT/UTC. Problemer oppstår eventuelt ved sommertid og lignende, men med alle de tekniske dippedutter vi har rundt oss til enhver tid så burde det ikke være noe problem. Selv har jeg tre tidssoner på min mobil og like mange i Dashboard i OS X. Det er langt enklere å vite når på døgnet det er i San Francisco om jeg vet hva klokken er der enn om klokken er det samme over alt og jeg må ha et skjema som viser når folk står opp, legger seg og arbeider ... For eksempel, om jeg skal ringe noen i Minneapolis så er det langt enklere å finne ut hva klokken er der også eventuelt vente litt før jeg ringer enn å måtte finne ut om det er morgen, formiddag, ettermiddag, kveld eller natt i Minneapolis klokken 1700. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Hvorfor ikke bare si 1400 UTC? Jeg mener i hvert fall at et klokkeslett alltid skal etterfølges a UTC/(UTC +/- X) når det ikke er åpenbart hvilken sone man refererer til. Endret 19. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Husk nå på, at engelskmenn og amerikanere på død og liv skal tviholde på disse teite målene sine. Fot, tomm(l)er, yards, pund, stones, og så videre. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ja, for du har jo aldri tviholdt på det du regner som norskt? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Nå er det virkelig forskjell på kultur og vitenskap/kunnskap. Er det virkelig en så stor del av kulturen å måle ting i fot i forhold til i meter, desimeter eller lignende? Det er ikke mye kulturelt viktig enn f.eks. den tyske marken som de brukte før euroen kom. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Dette er absolutt noe FN burde komme med en resolusjon om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå