Gå til innhold

Bør 24t-klokka bli universell?

Anbefalte innlegg

Som sagt ørten ganger nå, du vet hva klokken er men den gir ingen mening i forhold til den fysiske tiden på døgnet.

Forskjellen på deg og meg, er at du mener klokkeslettet bør referere til solas posisjon på himmelen, mens jeg mener den bør referere til jordas posisjon i forhold til sola. Siden jorda går i bane rundt sola, og ikke omvendt, synes jeg det nye systemet virker mest fornuftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da må man faktisk pugge hvordan døgnet ligger i forhold til klokken i samtlige land? Slik at når man dumper ned ett sted må man faktisk vite akkurat det samme som idag, bare på en langt mer tungvindt måte. Faktisk vil det bli forferdelige misforståelser pga. at tidsaspektet er så ute og kjøre.

Det er faktisk ingen fordeler med det nye systemet. Annet at du kan hevde at klokka er det samme til enhver tid, men det gir deg ingen praktiske fordeler whatsoever.

Lenke til kommentar
Bullshit! Hva vet du om jordas posisjon i forhold til sola om du sier det er vår og klokka er fire? Med dagens system: Ikke en dritt, med mindre du vet hvor personen som sier dette befinner seg. Med det nye systemet: Alt.

Og jeg er fortsatt spent på hvordan du foreslår at folk skal kunne benytte samme tidssone og samtidig følge døgnet.

Legge seg tidligere eller seinere.

:!:

Ja der ga du meg en latter om ikke annet. Du mener altså klokka ikke forholder seg til jordens rotasjon? Det er jo bare rett og slett fantastisk.

Våren beskriver tiden da det blir varmere i den tidssonen du befinner deg i. Med det nye tidsystemet ditt så vil årstider ikke ha noen betyning iforhold til den reelle årstiden som tidsonen befinner seg i, og de vil da miste sin betydning. Og klokka 4 sier at det er på slutten av natten og solen står snart opp og det er snart en ny dag. Med det nye udugelige systemet så vil klokka 4 ikke gi deg noen informasjon med mindre du er kjent med den lokale tidsberegningen i forhold til døgnet. Altså ikke universellt.

Og at folk skal legge seg tidligere eller seinere er jo det samme som å si at folk skal vende om på urinstinktene sine. At folk i deler av verden skal være våken når det er mørkt og sove når det er lyst.

Lenke til kommentar
jeg er ikke uhøflig, jeg påpeker bare åpenbar fakta.

Så det kan ikke være uhøflig å påpeke fakta? Ser du en stygg dame på gata, går du ikke bort og forteller henne det. Det er uhøflig, selv om det er et faktum du påpeker. Men nok OT.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Sant nok, dette er en av få fordeler med dagens system. Jeg mener imidlertid at fordelene med det nye systemet veier tyngre. Dessuten: Kommer du til et nytt land midt på natta, finner du neppe noen som kan fortelle deg hva klokka er.

Kan du nevne en av disse store fordelene da? Sålangt har jeg ikke sett deg nevne noen.

Jo, det går fint. I Peru betyr kl 15 middag. I Russland betyr det midnatt. Funker bra.

Takk!

Da har ikke klokkeslettene noen sammenheng med tiden på døgnet. Innser du virkelig ikke at dette er mer forvirrende enn dagens reelle system?

Lenke til kommentar
For folk som reiser og kommuniserer internasjonalt, vil det bli enklere.

Tull, det er jo akkurat for de det vil bli håpløst mye vanskeligere. Hva er poenget med å vite hva klokka er når den ikke gir deg informasjon om hvilken tid på døgnet det er?

Hva er poenget med å vite når du skal lande, når du ikke vet hvor lenge det er til?

Kjipt å sitte på flyet og ha billetten i fanget og vite at du skal lande kl 23, men ikke vite hvor lenge det er til?

Dagen skal vel fortsatt starte når sola går opp og slutte når sola går ned eller?

Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Forskjellen på deg og meg, er at du mener klokkeslettet bør referere til solas posisjon på himmelen, mens jeg mener den bør referere til jordas posisjon i forhold til sola. Siden jorda går i bane rundt sola, og ikke omvendt, synes jeg det nye systemet virker mest fornuftig.

Forskjellen på deg og meg er at jeg tenker over hva jeg skriver mens du bare kaster ut motstridende svada.

Gir meg her nå, ser ikke ut som det er mulig og snakke fornuft til deg. Ha en hyggelig og meningsløs diskusjon videre. :)

Lenke til kommentar

Hiver meg inn i denne debatten, (muligens litt sent men..)

Å ha samme tidssone over hele verden er i utgangspunktet en ganske så god idè, den er jo gjenstand for utallige missforståelser og mye forvirring. '

Jeg ser for meg at problemet er at samme tidssone faktisk vil skape mer forvirring, tenker du deg litt om er jeg sikker på at du kommer til samme konklusjon.

Lenke til kommentar
Det vil jo ikke bli enklere for de som kommuniserer internasjonalt. Det vil jo fortsatt være natt når du ringer til en annen side av jorden når det er dag for deg. Det vil ta like lang tid for deg å finne ut hva klokken er i USA med dagens system som det vil ta for å finne ut om det er natt eller dag i USA når du skal ringe dit.

Greit nok, men for enhetens skyld mener jeg vi bør ha samme tid over hele verden. Forskjellig periode, men samme tid.

Så da må man faktisk pugge hvordan døgnet ligger i forhold til klokken i samtlige land? Slik at når man dumper ned ett sted må man faktisk vite akkurat det samme som idag, bare på en langt mer tungvindt måte. Faktisk vil det bli forferdelige misforståelser pga. at tidsaspektet er så ute og kjøre.

Hvor ofte dumper du tilfeldigvis ned i et nytt land?

Sett at du snakker med noen på Skype. Er det ikke bedre å avtale å snakkes kl 17, enn å avtale å snakkes om to timer og trettisju minutter?

Lenke til kommentar

ser fortsatt ikke problemet med å lage en ny klokke, ingen som sier at det må være 24t i 1 døgn,

og den luringen som skrev at dette vil forandre på urinstingtene våres..

det er ikke snakk om at folk SKAL være våkne kl.14.00 uansett hvor på kloden du ær, du har missforstått.. du skal sove når det er mørkt, er ikke klokka som bestemmer når du skal sove..

Lenke til kommentar
Bullshit! Hva vet du om jordas posisjon i forhold til sola om du sier det er vår og klokka er fire? Med dagens system: Ikke en dritt, med mindre du vet hvor personen som sier dette befinner seg. Med det nye systemet: Alt.

Og jeg er fortsatt spent på hvordan du foreslår at folk skal kunne benytte samme tidssone og samtidig følge døgnet.

Legge seg tidligere eller seinere.

:!:

Ja der ga du meg en latter om ikke annet. Du mener altså klokka ikke forholder seg til jordens rotasjon?

Klokka forholder seg ikke til jordas rotasjon på en annen måte enn at det går 24 timer på en rotasjon. Den sier ingenting om jordas posisjon.

Lenke til kommentar
Enkel løsning på problemet ditt: Bruk to minutter på å finne ut hvilken tidssone du lander i, før du drar.

Enda enklere: Bruk null minutter, fordi du vet hva klokka er uansett.

Enda bedre: Hør på hva piloten sier når du lander da de alltid opplyser om hva klokka er om du har kryssa en tidssone. Eller se på en av de mange klokkene som er på flyplassen du har landa på. ;)

Lenke til kommentar
Med det nye udugelige systemet så vil klokka 4 Og at folk skal legge seg tidligere eller seinere er jo det samme som å si at folk skal vende om på urinstinktene sine. At folk i deler av verden skal være våken når det er mørkt og sove når det er lyst.

Nei, nei, nei, du misforstår. Hvis vi stiller klokka seks timer fram i Norge, vil du jo legge deg seinere automatisk!

Lenke til kommentar
Dessuten: Kommer du til et nytt land midt på natta, finner du neppe noen som kan fortelle deg hva klokka er.

Det avhenger vel litt av hvor på kloden du ender opp med systemet ditt vel? Midt på natta (etter din egen regning klokken 02.00) vil jo være midt på dagen enkelte steder. Og derfor plenty folk som kan fortelle deg hva klokka er.

Lenke til kommentar

Med det nye tidssystemet vil enhver overlevende i ødemarken med et armbåndsur være hjelpesløs når det gjelder å stake ut kompasskursen i forhold til solen. Det nye universalsystemet vil følgelig føre til en drøss unødvendige dødsfall.

Jeg stemmer for å beholde dagens system.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med lik tidssone når folk sover på samme tiden av døgnet uansett? Hvis folk skal fortsatt legge seg til den tiden på døgnet de er vant til, så blir det ingen fordel å ha samme tid når døgnrytmen i forhold til klokken er annerledes fra land til land.

Lenke til kommentar
Hiver meg inn i denne debatten, (muligens litt sent men..)

Bedre sent enn aldri.

Å ha samme tidssone over hele verden er i utgangspunktet en ganske så god idè

Takk!

Jeg ser for meg at problemet er at samme tidssone faktisk vil skape mer forvirring, tenker du deg litt om er jeg sikker på at du kommer til samme konklusjon.

Tror du kan ha rett. Du vant diskusjonen, gratulerer!

Men jeg mener fortsatt at klokka kun bør gjøre én rotasjon i døgnet, og at vi ikke bør referere til kl 18 som kl seks. DET skaper forvirring.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...