Gå til innhold

Bør 24t-klokka bli universell?

Anbefalte innlegg

Enda enklere: Bruk null minutter, fordi du vet hva klokka er uansett.

Ja, du vet hva klokka er men du vet ikke hva det betyr. "Joda her er klokka 13, men hvorfor er alle butikkene stengt og himmelen så mørk?"

Selvfølgelig skal klokkeslettet ha sammenheng med tiden på døgnet! Men det er klokkeslettet som skal være universelt. Finland gikk inn i år 2000 før Norge. Makes sense?

Hvordan kan alle være i samme tidssone og samtidig følge døgnet? Du vet at det ikke er natt og dag samtidig på hele kloden? Eller mener du at deler av verden skal bryte med urinstinktene og heller bli nattedyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved å fjerne klokkenslettenes relasjon til soloppgang og solnedgang vil man fjerne en stor porsjon av klokkens betydning og vil ikke føre til noe annet enn forvirring.

Skulle noen fortelle deg at klokken var 14.00 i New York akkurat nå så ville det ikke si deg noe som helst om hvilken tid på døgnet det faktisk var der, om det var natt eller dag, kveld eller morgen.

Hvordan det kan føre til enighet om hva klokka er forstår jeg ikke, for over landegrensene og tidsonene så vil klokken miste sin betydning. Og når det gjelder enklere kommunikasjon så har du tydeligvis ikke brukt mange kalorier på og tenke over de enorme utfordringene dette vil ført til iforhold til kommunikasjon over landegrensene.

tull vanesak.

Skulle noen fortelle deg at klokken var 14.00 i New York akkurat nå så ville det ikke si deg noe som helst om hvilken tid på døgnet det faktisk var der, om det var natt eller dag, kveld eller morgen.

Hvordan det kan føre til enighet om hva klokka er forstår jeg ikke

de ville ikke engang behøvd å fortelle meg det, fordi jeg ville visst klokkeslettet der!

Lenke til kommentar

Hvordan det kan føre til enighet om hva klokka er forstår jeg ikke

de ville ikke engang behøvd å fortelle meg det, fordi jeg ville visst klokkeslettet der!

Klokkeslettet ja, men ikke tiden på døgnet. Bryr det deg ikke om det er natt eller dag?

Lenke til kommentar
tull vanesak.

Vanesak? Du mener altså at vi skal lære oss på rams hvor mange timer forskjell det i praksis er over hele kloden i forhold til der vi er nå. Og kalkulere dette for å finne ut hvilken tid på døgnet det tilsvarer iforhold til vår lokasjon. Er ikke det enda mer tungvint enn å forholde seg til at land x ligger 7 timer bak land y?

Du mistet tydeligvis poenget mitt.. Ja du vet hva klokka viser, om den er 7, 17 eller 22. Men du vet ikke hva det betyr. Klokkeslettet vil ikke kunne fortelle deg om det er morgen, ettermiddag eller kveld.

Din uvitenhet overrasker meg..

Endret av phax
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at datoen bør skifte midt på natten, klokken 24 i følge dagens system, ikke på forskjellige tidspunkt bestemt etter hvor i verden du befinner deg. På samme måte er det høst når bladene faller ned, og vinter når det er snø. Tar du poenget?

Hvorfor? Er det ikke bedre om det er samme tid over hele verden? Og når ble det midt på natten kl 24? Det kalles midnatt, men det er ikke midt på natten. Midt på natten vil jeg si er kl 2.

- Hei, god søndag!

- Hei, god mandag!

Gir denne samtalen mening? Det hele er jo latterlig.

Årstidene burde skifte på samme måte.

- Hei, god sommer!

- God vinter!

Lol.

Lenke til kommentar
Finland gikk inn i år 2000 før Norge. Makes sense?

Hva så? La dem da... Skal vi begynne å grine fordi de fikk gå inn i år 2000 først?

Du misforstår poenget. Poenget er at det er ulogisk og vanskelig å forholde seg til når et land befinner seg foran oss i tid. Klokka, datoer og årstall refererer nemlig til TID!

Lenke til kommentar
tiden er ikke den samme, og vil aldri være den samme, rundt omkring på jorden. Jeg trodde dette var selvforklarende i og med at det er natt her i Norge mens det er dag andre steder?

Du snakker ikke om tid, men om periode. Tiden er den samme (sånn ca) overalt, men periodene varierer.

Lenke til kommentar
Du misforstår poenget. Poenget er at det er ulogisk og vanskelig å forholde seg til når et land befinner seg foran oss i tid. Klokka, datoer og årstall refererer nemlig til TID!

Jeg vil da påstå at det er du som missforstår poengene her.. Og klokka forholder seg til jordens dreining om sin egen akse. Ditt forslag vil fjerne denne relasjonen.

Og jeg er fortsatt spent på hvordan du foreslår at folk skal kunne benytte samme tidssone og samtidig følge døgnet.

Jeg misstenker at du ikke er helt inneforstått med en del elementære kunnskap rundt dette emnet.

Lenke til kommentar
"Joda her er klokka 13, men hvorfor er alle butikkene stengt og himmelen så mørk?"

Hvordan kan alle være i samme tidssone og samtidig følge døgnet? Du vet at det ikke er natt og dag samtidig på hele kloden? Eller mener du at deler av verden skal bryte med urinstinktene og heller bli nattedyr?

Fordi det er på andre siden av jorda. Du SER at det er mørkt. Du ser IKKE at klokka er fire.

Les tråden. Dette er useriøst. Du er vel ikke en slave for klokka, er du? Vil det bli fysisk umulig å stå opp kl 3?

Lenke til kommentar
Du mener altså at vi skal lære oss på rams hvor mange timer forskjell det i praksis er over hele kloden i forhold til der vi er nå.

Ja du vet hva klokka viser, om den er 7, 17 eller 22. Men du vet ikke hva det betyr. Klokkeslettet vil ikke kunne fortelle deg om det er morgen, ettermiddag eller kveld.

Din uvitenhet overrasker meg..

Hvorfor mener du at man må pugge mer med det nye systemet enn med dagens system?

Du vet i det minste klokkeslettet. Med dagens system vet du ikke en dritt.

Jeg driter i hva som overrasker deg. Skal du være uhøflig, så stikk til en annen tråd.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Fordi det er på andre siden av jorda. Du SER at det er mørkt. Du ser IKKE at klokka er fire.

Nettopp. La oss si at du har reist til et annet land og til det som nå er en annen tidssone, du ser at det er natt mens klokka viser et tidspunkt som for deg er kjent som dagtid. Klokka vil da ikke kunne gi deg noen iformasjon om hvilken tid på døgnet det faktisk er. Er det tidlig på kvelden eller midt på natta? Det kan du nå kun finne ut ved å regne ut den fysiske tidsforskjellen mellom hjemlandet ditt og det landet du besøker.

Les tråden. Dette er useriøst. Du er vel ikke en slave for klokka, er du? Vil det bli fysisk umulig å stå opp kl 3?

Anbefaler at du selv leser hva du skriver:

"Selvfølgelig skal klokkeslettet ha sammenheng med tiden på døgnet! Men det er klokkeslettet som skal være universelt."

Dette er motstridende og umulig å gjennomføre. Klokkeslettet kan ikke ha en sammenheng med tiden på døgnet og samtidig være universal. Når det er morgen og klokka viser 8 her i norge så vil det være mørkt andre deler av verdenen. Derfor vil klokkeslettet ikke ha en sammenheng med døgnet i de delene av verden.

Fantastisk imponerende at du ikke klarer å innse det.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du at man må pugge mer med det nye systemet enn med dagens system?

Du vet i det minste klokkeslettet. Med dagens system vet du ikke en dritt.

Jeg driter i hva som overrasker deg. Skal du være uhøflig, så stikk til en annen tråd.

Som sagt ørten ganger nå, du vet hva klokken er men den gir ingen mening i forhold til den fysiske tiden på døgnet.

Og jeg er ikke uhøflig, jeg påpeker bare åpenbar fakta.

Lenke til kommentar
Jo, og vil det ikke da gi mening at klokkeslettet ikke er det samme?

Det sier du bare fordi du er vant til at klokkeslettet representerer perioden på døgnet. Gammal vane vond å vende. Jeg mener på den annen side at klokkeslettet bør representere tid. Med det nye systemet vil dessuten klokkeslettet også representere tiden, men bare lokalt. Kl 2 vil f eks kunne bli synonymt med middag i Thailand. For de som ikke reiser, vil det ikke få noen konsekvenser, annet enn litt uvant klokkeslett de første dagene. For folk som reiser og kommuniserer internasjonalt, vil det bli enklere.

Lenke til kommentar
For folk som reiser og kommuniserer internasjonalt, vil det bli enklere.

Tull, det er jo akkurat for de det vil bli håpløst mye vanskeligere. Hva er poenget med å vite hva klokka er når den ikke gir deg informasjon om hvilken tid på døgnet det er?

Dagen skal vel fortsatt starte når sola går opp og slutte når sola går ned eller?

Lenke til kommentar
klokka forholder seg til jordens dreining om sin egen akse. Ditt forslag vil fjerne denne relasjonen.

Bullshit! Hva vet du om jordas posisjon i forhold til sola om du sier det er vår og klokka er fire? Med dagens system: Ikke en dritt, med mindre du vet hvor personen som sier dette befinner seg. Med det nye systemet: Alt.

Og jeg er fortsatt spent på hvordan du foreslår at folk skal kunne benytte samme tidssone og samtidig følge døgnet.

Legge seg tidligere eller seinere.

Lenke til kommentar

Det vil jo ikke bli enklere for de som kommuniserer internasjonalt. Det vil jo fortsatt være natt når du ringer til en annen side av jorden når det er dag for deg. Det vil ta like lang tid for deg å finne ut hva klokken er i USA med dagens system som det vil ta for å finne ut om det er natt eller dag i USA når du skal ringe dit.

Endret av Semic
Lenke til kommentar
La oss si at du har reist til et annet land og til det som nå er en annen tidssone, du ser at det er natt mens klokka viser et tidspunkt som for deg er kjent som dagtid. Klokka vil da ikke kunne gi deg noen iformasjon om hvilken tid på døgnet det faktisk er. Er det tidlig på kvelden eller midt på natta?

Sant nok, dette er en av få fordeler med dagens system. Jeg mener imidlertid at fordelene med det nye systemet veier tyngre. Dessuten: Kommer du til et nytt land midt på natta, finner du neppe noen som kan fortelle deg hva klokka er.

Dette er motstridende og umulig å gjennomføre. Klokkeslettet kan ikke ha en sammenheng med tiden på døgnet og samtidig være universal.

Jo, det går fint. I Peru betyr kl 15 middag. I Russland betyr det midnatt. Funker bra.

Takk!

Lenke til kommentar

Jeg gir opp. Du viser ikke interesse til å diskutere dette på en annen måte enn å nekte å ta til deg det vi sier, akkurat som min søster, og jeg vil ikke lenger bruke tid på barnslige kverulanter uten evne til å se en sak fra flere sider.

Lykke til med det nye tidssystemet ditt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...