thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor forandre noe som allerede fungerer helt greit? At noe fungerer greit, er ikke et argument for å ikke forbedre det. Det var et spørsmål - ikke et argument. Det var definitivt et argument. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor skal vi kaste et utmerket system som allerede fungerer perfekt? ? Har ikke sagt at vi bør det. Hvilke muligheter ser du med en ny klokke? Enighet om hva klokka er, enklere kommunikasjon. Vi kan ikke akkurat gi døgnet flere timer, uten å forandre på alt. Gi døgnet flere timer? Lol. Hvor i alle dager ser du at jeg foreslår det? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Å ha samme tidstone for klokke er ikke utenkelig, det finnes faktisk allerede og kalle UTC. Men det er en vane å ha høylys dag rundt klokken 12 i verden. Tør påstå at hvis man skal endre noe med hvordan vi regner tid tid i dag hadde jeg heller satset på et døgn med 10 timer, 100 min i en time og 100 sek i et minutt (sekund blir ca like lenge som nå). Både å ha forskjellige tidstoner og ha en klokke som bruker 24 timer på en gang rundt er bare vanesaker, men det funker til sitt formål og derfor har det ikke blitt gjort noe med (enda). Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor skal vi kaste et utmerket system som allerede fungerer perfekt? ? Har ikke sagt at vi bør det. Du har heller ikke sagt hvorfor. Hvilke muligheter ser du med en ny klokke? Enighet om hva klokka er, enklere kommunikasjon. Enighet har vi allerede. Midt på natten bytter vi dato, og ettersom det ikke er midnatt samtidig over hele verden, har vi forskjellige tidssoner. Vi har også UTC og GMT, hvis du har hørt om det. Jeg vil påstå disse tidsstandardene fungerer utmerket fra før. Det vi kunne gjøre, er å gå over til én tidsstandard, men fortsatt beholde de lokale tidssonene. Vi kan ikke akkurat gi døgnet flere timer, uten å forandre på alt. Gi døgnet flere timer? Lol. Hvor i alle dager ser du at jeg foreslår det? Når skal du forstå at ikke alt vi sier er ment som et direkte sitat fra dine poster? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Tør påstå at hvis man skal endre noe med hvordan vi regner tid tid i dag hadde jeg heller satset på et døgn med 10 timer, 100 min i en time og 100 sek i et minutt (sekund blir ca like lenge som nå). Både å ha forskjellige tidstoner og ha en klokke som bruker 24 timer på en gang rundt er bare vanesaker, men det funker til sitt formål og derfor har det ikke blitt gjort noe med (enda). Tja, jeg mener i hvert fall at klokka kun bør ta én runde i døgnet. En klokke bør se slik ut: [image]http://staticfree.info/projects/24h_clock/24h_clock_v2.1.png[/image] Hvilke fordeler ser du med 10 timer i stedet for 24? 100 minutter på én time vil du ikke få til uten å endre varigheten til et sekund. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor gjøre alt så komplisert? La det være som det er i dag. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan godt si at det er latterlig å legge seg kl 16, men det er bare en vanesak. Hadde du dratt til en annen planet som var bebodd av intelligente aliens, ville de mest sannsynlig ikke hatt samme system som oss. Men la meg vri på spørsmålet: Hvor LATTERLIG er det ikke at klokka ikke er det samme i hele verden? Hvor LATTERLIG er det ikke at det ikke er samme dag og dato i hele verden? At det er dag ett sted og natt et annet sted, er en selvfølge, men dette betyr ikke at India er foran oss i tid!! Men klokken 24:00 vil/kan da bli midt på dagen? Ser du ikke problemet med det? Tror du hele Norge vil gå til sengs midt på dagen, da? Lol. Folk kan tenke. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 At klokkeslettet er forskjellig rundt om i verden er ikke latterlig i det hele tatt. Klokkeslettet skal følge døgnet på en logisk måte. Tid er allerede kunstig nok, så vi trenger ikke gjøre systemet totalt ulogisk og meningsløst. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Men klokken 24:00 vil/kan da bli midt på dagen? Ser du ikke problemet med det? Tror du hele Norge vil gå til sengs midt på dagen, da? Lol. Folk kan tenke. Hva er da poenget med klokkeslett hvis man forskjellige ting utifra hvor i verden du er? Midt på natten blir klokken 15 (etter dagens system) i Norge, men klokken 23 et annet sted. Hvor er logikken i det? Skal vi handle utifra døgnets tider, og ikke klokken? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor gjøre alt så komplisert? La det være som det er i dag. Det er i dag det er komplisert. 24 tidssoner, forskjellig dato over hele verden, vet aldri hva klokka er når du lander. Det er toazty og jeg som vil ha et enkelt system! Én tidssone, samme dato over hele verden og full kontroll på alt. Lenke til kommentar
TobbeOo Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Skjønner ikke helt hvorfor krangle om dette.. Er litt uenig i dette.. Blir vanskelig, klokka er for eks 02:00, det er lyst ute, jeg vil ringe til en dude i utlandet, der er det også 02:00, det er det mørkt, sover folk da? Wtf? Virket ikke så rart når jeg begynte og skrive innlegget, men nå skjønner jeg hvorfor diskutere dette.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvorfor gjøre alt så komplisert? La det være som det er i dag. Det er i dag det er komplisert. 24 tidssoner, forskjellig dato over hele verden, vet aldri hva klokka er når du lander. Enkel løsning på problemet ditt: Bruk to minutter på å finne ut hvilken tidssone du lander i, før du drar. Det er toazty og jeg som vil ha et enkelt system! Én tidssone, samme dato over hele verden og full kontroll på alt. Du vil, med andre ord, separere klokken fra døgnet? Klokkeslettet skal ikke lenger ha sammenheng med tiden på døgnet? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Klokkeslettet skal følge døgnet på en logisk måte. Er det mer logisk å stå opp kl 7 enn kl 2? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Må da være mye enklere å bare ha en tidssone ja.... er vel ikke noe problem å skifte dato på dagtid? Du får vel sove selv om du stiller klokka noen timer frem? På denne måten ville det vært mye enklere å reise rundt i verden og holde kontakt med venner utenlands. Tenk hvor enkelt det hadde vært å dra på handelsreise da! Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Enkel løsning på problemet ditt: Bruk to minutter på å finne ut hvilken tidssone du lander i, før du drar. Enda enklere: Bruk null minutter, fordi du vet hva klokka er uansett. Du vil, med andre ord, separere klokken fra døgnet? Klokkeslettet skal ikke lenger ha sammenheng med tiden på døgnet? Selvfølgelig skal klokkeslettet ha sammenheng med tiden på døgnet! Men det er klokkeslettet som skal være universelt. Finland gikk inn i år 2000 før Norge. Makes sense? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Enighet om hva klokka er, enklere kommunikasjon. Dette er jo det stikk motsatte av hva man ville oppnådd med å ha samme tidssone over hele verden. Folk vil likevel stå opp når det blir lyst og legge seg når det blir mørkt. Ved å fjerne klokkenslettenes relasjon til soloppgang og solnedgang vil man fjerne en stor porsjon av klokkens betydning og vil ikke føre til noe annet enn forvirring. Skulle noen fortelle deg at klokken var 14.00 i New York akkurat nå så ville det ikke si deg noe som helst om hvilken tid på døgnet det faktisk var der, om det var natt eller dag, kveld eller morgen. Hvordan det kan føre til enighet om hva klokka er forstår jeg ikke, for over landegrensene og tidsonene så vil klokken miste sin betydning. Og når det gjelder enklere kommunikasjon så har du tydeligvis ikke brukt mange kalorier på og tenke over de enorme utfordringene dette vil ført til iforhold til kommunikasjon over landegrensene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Klokkeslettet skal følge døgnet på en logisk måte. Er det mer logisk å stå opp kl 7 enn kl 2? Du kan stå opp når du vil for min del. Husk at noen steder i verden vil man da stå opp klokken 14, i stedet for klokken 7 som man gjør nå. Det jeg mente var at datoen bør skifte midt på natten, klokken 24 i følge dagens system, ikke på forskjellige tidspunkt bestemt etter hvor i verden du befinner deg. På samme måte er det høst når bladene faller ned, og vinter når det er snø. Tar du poenget? Vi kan forandre klokken, men ikke tiden. Med dagens system følger klokken tiden på en noenlunde logisk måte, på samme måte som årstidene følger året på en logisk måte. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Finland gikk inn i år 2000 før Norge. Makes sense? Hva så? La dem da... Skal vi begynne å grine fordi de fikk gå inn i år 2000 først? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Selvfølgelig skal klokkeslettet ha sammenheng med tiden på døgnet! Men det er klokkeslettet som skal være universelt. Finland gikk inn i år 2000 før Norge. Makes sense? Ja! Det gir mening! Jorden roterer rundt sin egen akse, samtidig som den roterer rundt solen. Ergo, tiden er ikke den samme, og vil aldri være den samme, rundt omkring på jorden. Jeg trodde dette var selvforklarende i og med at det er natt her i Norge mens det er dag andre steder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå