Gå til innhold

Objektivet mitt "vandrer" (sitter ikke helt fast på kamera)

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg kjøpte et brukt nikkor 70-200 f2.8 i januar og den fungerer egentligt veldig bra.

Problemet er at den ikke sitter helt fast på kamera mitt (nikon D300). "Vandringen" er ikke mer enn ca 1mm eller mindre, men det er nokk til at bildet forandres seg når jeg har objektivet festet på stativ.

Noen andre som sliter med dette? Går det ann å få fikse dette?

Selvsagt er det noe jeg klarer og leve med og det går ikke utover bildekvaliteten. Alikevell er det er litt irriterende (spesielt med tanke på horisont/ ungå skjeve bilder)

Edit:

Fikk filma det:

Se filmen hos Youtube

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte et brukt nikkor 70-200 f2.8 i januar og den fungerer egentligt veldig bra.

Problemet er at den ikke sitter helt fast på kamera mitt (nikon D300). "Vandringen" er ikke mer enn ca 1mm eller mindre, men det er nokk til at bildet forandres seg når jeg har objektivet festet på stativ.

Noen andre som sliter med dette? Går det ann å få fikse dette?

Selvsagt er det noe jeg klarer og leve med og det går ikke utover bildekvaliteten. Alikevell er det er litt irriterende (spesielt med tanke på horisont/ ungå skjeve bilder)

70-200mm f/2.8 er et relativt tungt og langt objektiv. Det er helt naturlig med litt "vandring" i feste mellom kamerahus og objektiv, og ikke noe du bør bekymre deg for så lenge kamerahus har kontakt (elektronisk). Kos deg med et fantastisk objektiv :)

NB! skulle du oppleve "dødt batteri" syndromet på din D300 med dette objektivet så henger det sammen med at enkelte av de tidlige batchene hadde dårlig jordingskontakt. Ta objektivet til et Nikon Serviceverksted og de fikser det på 5 min for noen 100-lapper (eller garanti). Grunnen til at jeg nevner det er at dette oppstår hyppigst på nettopp D300.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Tror 1mm er en overdrivelse - men noe vandring om du tar tak i objektivet og holder fast kamerahus og vrir vil skje. Jo mer objektiv er tatt av/på til mer vandring vil oppstå. Skal MYE vandring til før dette blir et problem. Mitt D300 holdt objektiver helt fast også i begynnelsen, men har noe vandring nå (ikke mye).

Edit:

70-200mm er relativt stort/tung, og dette medfører ofte litt "mishandling" når det settes på. For større objektiv enn 70-200 bør man snu om på operasjonen og montere kamera på objektiv ikke omvendt :) Prøver man å montere 300mm f/2.8 eller 200-400mm f/4.0 på kamera så "rævkjører" man festet på kamera.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for svar :) Som sakt er det noe jeg klarer å leve med. Jeg må bare være litt ops på vandringen når jeg skal ta bilde (for å få et "vannrett" bilde)

La til en video i orginalposten om hvor mye vandring det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bare det objektivet ja. Prøvde den på søsteren min sin d40 med samme utslag. Det kan virke som det er litt slitasje i "låsehullet" Hvis ikke må det være selve gjengene problemet ligger i.

Det er sikkert muligt å bytte ut den bakerste delen(gjengene etc) men det blir neppe billigt.

Forige bruker kjøpte objektivet i 2004 (vist jeg ikke husker feil)Han var naturfotograf, så han hadde sikkert fått brukt det endel.

et veldig dårlig bilde av låsehullet :

post-47543-1234992791_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...