Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg "hekta" på stress..

Melisma

Anbefalte innlegg

Eh.. Høres kanskje teit ut, men jeg er "avhengig" av stressfølelsen! Det og ha dårlig tid, alltid ligge etter skjema.. Det er jo ikke positivt i seg selv, det er utrolig slitsomt, men en liten faen i meg har det kjempegøy når jeg er stressa! Nesten så jeg drøyer med vilje kun for og få adrenalinrushet..

Hvis jeg f.eks er ute i god tid til et møte etc. Ja da føler jeg at det er noe som mangler :p Finner ikke roa på en måte.. Da savner jeg det "kaoset" inni meg.. :ermm:

Forøvrig kan jeg nevne at jeg f.eks. sjeldent klarer og sitte helt stille, det er noe i meg som er veldig urolig, fysisk. Jeg klarer ikke sovne uten at bena mine rister f.eks, og heller ikke slappe av når jeg sitter uten at et eller to ben rister, når jeg er alene så blir det enda mer for da er det ikke så "stygt".. Selvom jeg prøver mitt beste og huske på og ikke gjøre det offentlig. Jeg slapper av best når jeg er i "bevegelse". Andre har sagt til meg at jeg er veldig urolig når jeg sover også, uten at jeg kan bekrefte dette, for jeg føler at jeg sover helt greit!

Med andre ord, stress er min verste fiende og min beste venn på en og samme tid.

Fler som har det slik, eller noen som har noen tips som kan hjelpe meg og bli kvitt denne trangen for stress?

Skulle kanskje posta som anonym, men what the hell...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener, og eg elsker den følelsen av at eg e sein:P

Når eg va yngre, når eg tok fergjo, så pleide eg å vente så lenge eg kunne til eg gjekk av for å få adrenalinkicket av å måtte springe for å rekke å komme meg av:P

Føles heilt deiligt

Lenke til kommentar

Høres ut som dere bruker stress som et stimuli, slik som andre bruker koffein og nikotin. Nå er jo vi mennesker skrudd sammen ganske forskjellig, så man skal jo aldri rette pekefingre i hytt og pine heller, men generelt kan dette suget etter stress være p.g.a feilernæring som gjør at kroppen sliter med å holde oppe energiproduksjonen med mindre man har høyt kortisolnivå (som er stresshormonet). Feilernæring kan også påvirke sentrale reguleringshormoner, så det kan kanskje være lurt å eksperimentere litt med kostholdet for å se om man kan stabilisere der.

Kroppen er designet for å være i stress i korte perioder og da yte maksimalt, men hvis basistilstanden blir stress så får de fleste etter en stund et problem. For å brenne stresshormoner så er det genialt å trene, da vil de fleste bli ganske rolige og harmoniske etterpå.

Lenke til kommentar

Det var derfor jeg skrev det med pekefingre. Jeg kommer bare med informasjon og meninger om emnet, så får folk vurdere om det har noe verdi og om de vil finne ut mer.

Litt stress er som sagt ofte sunt så lenge det ikke er kronisk, blir det kronisk over tid har det en veldig negativ effekt på helsa.

Lenke til kommentar

hehe, vel jeg kunne godt tenkt meg og få roet ned.. Liker ikke ha det slik, selvom det er en god pay-off.

vidor: Har du eller noen andre noen tips til spesielle matvarer som kan hjelpe med og dempe stress? Som f.eks fisk har visst en rolig effekt på folk..?

Føler meg tom for energi ganske ofte, men fortsatt er jeg rastløs.. Men trening høres logisk ut for og få opp energien og dempe rastløsheten ja :yes:

Håper jeg klarer og avvenne meg denne stress-avhengigheten, for jeg takler stress svært dårlig faktisk. Det er bare dette "rushet" som gir meg noe..

Noen som vet om noe jeg kan gjøre for og avvenne meg denne uvanen?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest føttenemine

Det med beina høres ut som "restless legs syndrome" En nevrologisk sykdom. Tror jeg har dette selv, men har ikke snakket med legen om det. Har i mange år trodd det bare var en uvane, men etter jeg leste om RLS, så lurer jeg på om det kan være det jeg har. Satt og ristet med høyrefoten ca 6 ganger i sekundet for litt siden. Om kvelden blir det værre. Ligger bortimot og vugger fram og tilbake. Har aldri sett på det som plagsomt, men hadde vært gøy og se om jeg sovnet fortere med behandling.

Les: Her, Her, og her

Jeg har og en slags trang til og måtte utsette ting til det siste så jeg må forte meg. Hater stress, så det er jo litt merkelig.. En prokrastinator er det vel.

Lenke til kommentar

Vel,

Hvis du er stressa har du ofte behov for ekstra B-vitaminer i tillegg til E-vitaminer (bredspektret). C-vitamin er også fornuftig å ta uansett (opptil 0,4 - 1 gram Ester C f.eks)

Omega-3 er veldig viktig å ta som tilskudd. Superba som er en ny serie anbefales her.

Nå vet jeg ikke helt hvordan blodsukkeret ditt er, og om du sliter med lavt blodsukker som ofte gjør folk stressa, men det du uansett kan teste er å spise mer lavglykemiske karbohydrater som grønnsaker, frukt, nøtter, bær i tillegg til fisk, fugl, kjøtt. Og evt prøve å kutte melk og gluten en periode.

Det er ikke alle som passer med denne typen kost, men det er et greit forsøk. Kutt for all del junkfood som pizza, burger og brus og pass på å drikke rundt 2-2,5 liter rent vann hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...