Gå til innhold

Program for å forbedre hurtigheten.

Anbefalte innlegg

Emnetittelen sier vel det meste. Trenger hjelp til å sette opp ett program for å forbedre hurtighet/akslerasjon/top-fart.

Har nettop begynt på ett studio nå, så har vel ganske ubegrenset med aparater.

Er forøvrig 1.85m, 74kg, 17år og har spilt fotball siden jeg kunne gå. Så egentlig er det litt fotballrelatert.

Takker for den hjelpen jeg får :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sier seg jo selv at du blir bedre på akselerasjon og toppfart ved å faktisk trene dette. Derfor må du ut og løpe. Ingen vei utenom.

Tre ganger i uka med denne typen trening er vel passe. Dette er faktisk noe det lignende jeg trener selv:

Mandag: Aksellerasjon: 10*30 meter. 100% fart. 3 min pause.

Onsdag: Toppfartstrening: 20 meter stigning (ganske rolig) etterfulgt av 40 meter i max fart. 7 serier, 5 min pause.

Lørdag: 6* 60 meter i 100 % fart. 6 min pause.

Selv trener jeg for 400 meter så jeg har 150 metere den ene dagen og 200-300metere på en annen dag. Ellers er dette ganske likt det jeg trener. Jeg har 10 års erfaring på området så jeg er ikke helt ute å kjøre.

Når det gjelder vektene hjelper også dette på. Du må trene med høy belastning og få reps. Her kan du kjøre knebøy, benkpress, millitærpress og markløft. Fordel dette på 2-3 økter i uka. Det er viktig å ta denne treningen på samme dag som løpetreningen da kroppen trenger restitusjon på hviledagene.

Utfør styrketreningen i etterkant av løpingen (fremdeles samme dag) så du har overskudd til det du faktisk skal bedre deg på. Samtidig utsetter du nervesystemet til den stimuli den har blitt vant til i løpeøkta.

Endret av spellbound
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...