Gå til innhold

Hva går det ann å bli innen data, å hvilken utdanning er det som trengs?

BullStrike

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 14 år gammel gutt som allerede har begynt å tenke på fremtiden. Jeg har alltid vært intrerisert av data, å lurer på hva det går ann å bli innen data, hvilken utdanning jeg må ta og ca. hvor mye årslønne er.

Sitter pris på alle svar :D

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks bli ingeniør innen IT. I Norge er NTNU (tidligere NTH), det største teknologiske universitetet. Hvis du går på data der (etter videregående) får du graden Master of Science.

Jeg selv jobber med GIS (geografiske informasjonssystemer), som er den delen av IT som dreier seg om kartrelaterte ting.

Du kan se på lønnsstatistikken for fagorganisasjonen Tekna her:

lønnsstatistikk

Aftenbjörn

Lenke til kommentar
Du kan f.eks bli ingeniør innen IT. I Norge er NTNU (tidligere NTH), det største teknologiske universitetet. Hvis du går på data der (etter videregående) får du graden Master of Science.

Jeg selv jobber med GIS (geografiske informasjonssystemer), som er den delen av IT som dreier seg om kartrelaterte ting.

Du kan se på lønnsstatistikken for fagorganisasjonen Tekna her:

lønnsstatistikk

Aftenbjörn

Ok... Men mye av det du sa der skjente jeg ikke mye av.. Hva betyr: NTNU, tidligere NTH oggeografiske informasjonssystemer. Hva mener du med det?

Nå føler jeg meg ganske dum her jeg sitter :blush:

Lenke til kommentar

Hvis allmennfag er en glemme-sak så kan du vel gjøre som meg; Gå elektro grunnkurs for så å gå data- og elektronikksystemer(toårig løp med elektronikk og matte/fysikk, eller ettårig løp med et år studiespesialiserende etterpå) så kan du gå som vi blir sagt hva vi vil etterpå, siden vi da får spesiell studiekompetanse.

Jeg har kun gått elektro og det toårige løpet og nå skal jeg se om jeg får meg lærlingplass og ta fagbrev ;)

Om du ta enten toårig løp eller ettårig + studiespesialiserende så er det mange muligheter innenfor data på gjøvik hvert fall vet jeg. Der du enten ta ingeniør grad, for så å ta master og til slutt til og med mastergrad(PhD). Eller Bacheolor innenfor noe med data ;)

Link til høgskolen i Gjøvik sin hjemmeside

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en 14 år gammel gutt som allerede har begynt å tenke på fremtiden. Jeg har alltid vært intrerisert av data, å lurer på hva det går ann å bli innen data, hvilken utdanning jeg må ta og ca. hvor mye årslønne er.

Jeg er ganske sikker på at du vokser fra deg denne "lyst å jobbe med data" feberen i løpet av noen år.

Jeg har tenkt på sånn elektro greie.... Men hva har det med pc'er å gjøre? Får du fikse på pc'er?

Ta elektro på vgs, så får du nok en jobb på Elkjøp der du kan "fikse masse PC'er".

Å "fikse en PC" er analogt til å skifte dekk på en bil mtp vanskelighet. Tar du en master i elektroingeniør e.l. kan du kanskje få være med å designe dem.

Endret av TorgeirS
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du vokser fra deg denne "lyst å jobbe med data" feberen i løpet av noen år.

Jeg har tenkt på sånn elektro greie.... Men hva har det med pc'er å gjøre? Får du fikse på pc'er?

Ta elektro på vgs, så får du nok en jobb på Elkjøp der du kan "fikse masse PC'er".

Å "fikse en PC" er analogt til å skifte dekk på en bil mtp vanskelighet. Tar du en master i elektroingeniør e.l. kan du kanskje få være med å designe dem.

Med hvilken kunnskap sier du at han kommer til å vokse fra seg "denne lyst til å jobbe med data feberen" i løpet av noen år?

Og hva får deg til å tro at en med elektro fra VGS for jobb på Elkjøp for å "fikse masse PC'er"?

Er du synsk og har mere erfaring enn alle andre her?

Endret av Jørgen Pedersen
Lenke til kommentar

Programmeringjobber krever som regel bachelor eller master grad, som igjen krever 3 eller 5 år med høyere utdannelse etter videregående. Man kan selvsagt lære seg å programmere på egenhånd, men da er det vanskeligere å få seg jobb fordi de med den høyeste utdannelsen som regel blir foretrukket. Også de med bachelor merker at de med mastergrad blir foretrukket, osv.

Velger du yrkesfaglig/fagbrev kan du nok greit få deg en drift/support/teknikker stilling. Men også her vil man merke at de med høyere utdannelse har noen fordeler. Men du kan alltids jobbe deg opp erfaring, ta sertifikater eller studere videre.

Det er ikke uvanlig å være skoletrøtt, men tenk litt på hva du har lyst å bli eller jobbe med, så blir det sikkert lettere å velge linje for videregående. Er man i tvil, så er allmenn det beste valget.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Programmeringjobber krever som regel bachelor eller master grad, som igjen krever 3 eller 5 år med høyere utdannelse etter videregående. Man kan selvsagt lære seg å programmere på egenhånd, men da er det vanskeligere å få seg jobb fordi de med den høyeste utdannelsen som regel blir foretrukket. Også de med bachelor merker at de med mastergrad blir foretrukket, osv.

Velger du yrkesfaglig/fagbrev kan du nok greit få deg en drift/support/teknikker stilling. Men også her vil man merke at de med høyere utdannelse har noen fordeler. Men du kan alltids jobbe deg opp erfaring, ta sertifikater eller studere videre.

Det er ikke uvanlig å være skoletrøtt, men tenk litt på hva du har lyst å bli eller jobbe med, så blir det sikkert lettere å velge linje for videregående. Er man i tvil, så er allmenn det beste valget.

Jeg hadde tenkt på å få fag-brev i elektro.. Men går det ann å ta en pause før men tar en master grad?

Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt på å få fag-brev i elektro.. Men går det ann å ta en pause før men tar en master grad?

Joda, mange tar universitet/høgskoleutdannelse sent og får seg bachelor/mastergrad når de tredve. Som regel må man minst ha generell studiekompetanse for å komme inn på høyere utdannelse, så det kan være lurt å ta påbygning på videregående selv om du tar fagbrev. Man er ikke nødt å ta påbygning, men det gjør det lettere senere om man skal studere videre.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...