Mischief Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Hei Jeg lurer på jeg om det er normalt å være sulten hele tia.. Jeg har ikke tid til å spise frokost om morgenen, men så fort jeg kommer på jobb spiser jeg noe mat (regnes vel som frokost da). I løpet av hele arbeidstiden spiser jeg ett eller annet, frukt, grovt fiber knekkebrød, nøtter og drikker vann. Men føler meg aldri mett, og magen forsetter å skrike etter mat. Jeg tror jeg har høy forbrenning, selvom jeg ikke har sjekka det noe sted, men det passer liksom med oppførselen til magen. Etter jobb drar jeg hjem, og lager meg middag (rundt kl 6). Som f.eks i går lagde jeg meg en pose toro tomatsuppe, med makaroni. (11L vann) Og spiste hele alene.. Så gikk det ca 1 1/2 time så var jeg sulten igjen.. Sånn rumle og skrike etter mat sulten.. Skjønner ikke noe jeg.. Jeg er tynn, så man kan jo ikke akkurat se at jeg spiser så mye som jeg gjør heller.. noen eks på det jeg kan spise. - En hel boks spagetti ala capri alene - En hel grandis/big one alene - En pose tomatsuppe. alene - 400g kjøttdeilg med saus og en neve spagetti. alene (de fleste av disse rettene er beregna på 2-3 pers) Og etter jeg har spist detta blir jeg vanligvis sulten igjen etter ca 2timer :/ Bare noen eksempler detta da, for å gi en ide Håper noen kan gi meg noen tips på hva jeg kan gjøre/spise for å slutte å være sulten konstant. Endret 18. februar 2009 av Mischief Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 noen eks på det jeg kan spise.- En hel boks spagetti ala capri alene - En hel grandis/big one alene - En pose tomatsuppe. alene - 400g kjøttdeilg med saus og en neve spagetti. alene (de fleste av disse rettene er beregna på 2-3 pers) Og etter jeg har spist detta blir jeg vanligvis sulten igjen etter ca 2timer :/ Dette er, bortsett fra pizza'en og kjøttdeigen, mat for småfugler. Det som står på pakningene er bare å ignorere, for det er totalt virkelighetsfjernt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvis du har høy forbrenning som du er inne på kan du forsøke å spise mer lavglykemiske karbohydrater, unngå sukker og fint mel etc og få i deg mer protein og sunt fett. Soya vil også roe ned en løpsk metabolisme, men ikke overdriv inntaket av det. Ting du kan teste er Fisk, kjøtt, kylling, egg, grønnsaker, bønner, villris, nøtter og bær. Nå er du jo rundt 20 år så du er enda ikke helt ferdig med utviklingsperioden din heller og det kan jo ha litt å si, men generelt er det forskjell på metabolismen til folk. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Jeg har ikke tid til å spise frokost om morgenen, men så fort jeg kommer på jobb spiser jeg noe mat (regnes vel som frokost da). I løpet av hele arbeidstiden spiser jeg ett eller annet, frukt, grovt fiber knekkebrød, nøtter og drikker vann. Men føler meg aldri mett, og magen forsetter å skrike etter mat. Det du spiser i løpet av arbeidsdagen høres absolut ikke usunt ut Jeg tror jeg har høy forbrenning, selvom jeg ikke har sjekka det noe sted, men det passer liksom med oppførselen til magen. Etter jobb drar jeg hjem, og lager meg middag (rundt kl 6). Som f.eks i går lagde jeg meg en pose toro tomatsuppe, med makaroni. (11L vann) Og spiste hele alene.. Så gikk det ca 1 1/2 time så var jeg sulten igjen.. Sånn rumle og skrike etter mat sulten.. Skjønner ikke noe jeg.. Jeg er tynn, så man kan jo ikke akkurat se at jeg spiser så mye som jeg gjør heller.. noen eks på det jeg kan spise. - En hel boks spagetti ala capri alene - En hel grandis/big one alene - En pose tomatsuppe. alene - 400g kjøttdeilg med saus og en neve spagetti. alene (de fleste av disse rettene er beregna på 2-3 pers) Og etter jeg har spist detta blir jeg vanligvis sulten igjen etter ca 2timer :/ Bare noen eksempler detta da, for å gi en ide Om du har høy naturlig forbrenning er det fortsatt viktig å ha et sunt kosthold og noe mosjon. De med høy forbrenneing som bryr seg lite om hva de spiser og mosjon har en veldig høy risikofaktor for å pådra seg diverse helseproblemer. De rettene du nevner er ikke blandt de mest mettende, eller de beste for et sunt og variert kosthold. Pizza inneholder en del raske koarbohydrater som gir mye energi og metthetsfølelse med en gang du har spist, men varer ikke så lenge. Håper noen kan gi meg noen tips på hva jeg kan gjøre/spise for å slutte å være sulten konstant. Du kan prøve å spise mat som gir en høyere metthetsfølelse, og drikke mye vann. Fullkorn i form av havregryn og melk (dette kan søtes til med bær og frukter om man ønsker det). og rugbrød kombinert med vann gir en god metthetsfølelse. Spise matvarer med mindre tilsatt sukker, om du får lyst på noe søtt spis heller frukt (blandt annet banan skal ha en god metthetsfølelse), og bortsett fra frukt/bær/etc prøv å holde deg til de trege karbohydratene. Av de forskjellige fett-typene bør du holde deg unna den mettede typen. prøv og få i deg mer av de en- og fler-umettede typene, blandt annet de marine omega-3 fettsyrene som man finner i fisk skal være veldig gunstige for kroppen. Når det gjelder kaloriinntaket i en vare, desto mindre kaloriinntak det er i en vare, desto mer kan du spise denne varen og magesekken blir fylt opp og gir en god metthetsfølelse. Matvarer som kommer under her er kanskje først og fremst grønnsaker. Kostfiber er ufordøyelige plantedeler som kan ese noe i tarmen og skape en god metthetsfølelse. Proteiner er også det næringsstoffet som metter mest per kalori. Metthetsfølelsen vil nok også kanskje være størst om du klarer å tilfredssstille kroppen med alle de tre viktige næringskildene (fett, proteiner og karbohydrater). Endret 18. februar 2009 av tamarin Lenke til kommentar
TaEnBolle Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Kan hende du har sur magesyre, noe som får magen til å svi, slik at det kjennes ut som du er sulten. Du kan gå til legen å få resept på syredempende piller. Eller du kan gå på apotek å kjøpe en slags veske som du drikker, som normaliserer syrebalansen i magen. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg er sulten hele tiden jeg og...hvis du er i puberteten er dette helt normalt. "Vokseperiode". Jeg kan spise 2 grandiser uten å være mett, liksom. Men det går opp og ned, noen ganger holder det med 2 brødskiver om dagen, andre blir jeg ikke mett før 10-15. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå