Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med å starte en Toyota Corolla 89- modell


ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei der!

 

Jeg låner en gammel Toyota for tiden og hadde et merkelig problem da jeg skulle starte den opp i dag. Den tok tenning og startet på første forsøk, men ble umulig å starte igjen etter at jeg klarte å kvele den i utkjørselen. Jeg forsøkte flere ganger uten hell. I noen tilfeller startet motoren såvidt, men stoppet omtrent umiddelbart til tross for at jeg ga gass (gassen ga som dere sikkert skjønner ingen effekt).

 

Etter mange forsøk fikk jeg endelig start og det med et skikkelig smell fra potta.

 

Bilen har gått som ei kule i hele dag og startet ved alle forsøk. Til vanlig er det en bil som vi har hatt svært lite problemer med.

 

Far har vært borti lignende problem for noen uker tilbake. Samme situasjon.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei der!

 

Jeg låner en gammel Toyota for tiden og hadde et merkelig problem da jeg skulle starte den opp i dag. Den tok tenning og startet på første forsøk, men ble umulig å starte igjen etter at jeg klarte å kvele den i utkjørselen. Jeg forsøkte flere ganger uten hell. I noen tilfeller startet motoren såvidt, men stoppet omtrent umiddelbart til tross for at jeg ga gass (gassen ga som dere sikkert skjønner ingen effekt).

 

Etter mange forsøk fikk jeg endelig start og det med et skikkelig smell fra potta.

 

Bilen har gått som ei kule i hele dag og startet ved alle forsøk. Til vanlig er det en bil som vi har hatt svært lite problemer med.

 

Far har vært borti lignende problem for noen uker tilbake. Samme situasjon.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

 

Siden det er en såpass gammel bil, så kan sikkert endel tilskrives slitasje generelt. Dvs slitasje på bensindyser, etc etc. Det kan selvsagt være feil, men det kan og være at den begynner å bli så slitt at den er følsom for temperatur, drivstoffkvalitet, fukt, etc.

Japanske biler fra 80-tallet er ofte ganske komplekse i oppbyggingen av forgasser / innsprøytning / tenning, og kan nok finne på å enten virke eller ikke virke i det hele tatt.

 

Mine råd:

#1: Kjøp en flaske med TriPak bensinbooster på Clas Ohlson. Dette er et vidundermiddel som rengjør brennstoffsystemet, og ikke minst er det en svært effektiv kondensfjerner. Den gjør bare godt for bilen, og selv om du normalt bare skal ha en liten skvett i en hel tank, så kjør gjerne 3-5-dobbel dose de første 2-3 tankene.

Denne vil ta seg av problemer som kan skyldes dårlig brennstoff / skitt i systemet.

#2: Funker det ikke med #1, ta deg en tur til et verksted som kan akkurat din bil. Ikke gå til et generelt ikkemerkeverksted, her bør du gå rett til de som kan akkurat din bil. Timeprisen er endel høyere, men de kan faktisk finne feilen, uten å bytte "halve bilen" av ren gjetting.

#3: Punktene ovenfor forutsetter at bilen ellers har fått et minimum av service. Har den ikke det, så vet du hva du har å gjøre... :-)

Lenke til kommentar

For å få start på en bil med forgassermotor fra 80 tallet så må autochoken aktiveres før du prøver å starte bilen, gjøres ikke dette så får du problemer med å starte motoren eller så starter den ikke i det hele tatt.

 

Hvordan bruke Automatchoke:

 

1. Ned til 10- grader: Trykk gasspedalen forsiktig i bunn gang start så motoren.

 

2. Under 10- grader: Trykk pedalen forsiktig i bunnn 2 ganger å vri om nøkkelen.

 

 

Folk er så "bortskjemt" med innsprøytningsmotorer i dag at et er langt fra alle som er klar over

at de må gjøre dette med forgassermotorer.

 

 

NB! Har bilen derimot innsprøytnings motor så skal der ikke gjøres noe spessielt før du vrir om nøkkelen.

Lenke til kommentar
Hei der!

 

Jeg låner en gammel Toyota for tiden og hadde et merkelig problem da jeg skulle starte den opp i dag. Den tok tenning og startet på første forsøk, men ble umulig å starte igjen etter at jeg klarte å kvele den i utkjørselen. Jeg forsøkte flere ganger uten hell. I noen tilfeller startet motoren såvidt, men stoppet omtrent umiddelbart til tross for at jeg ga gass (gassen ga som dere sikkert skjønner ingen effekt).

 

Etter mange forsøk fikk jeg endelig start og det med et skikkelig smell fra potta.

 

Bilen har gått som ei kule i hele dag og startet ved alle forsøk. Til vanlig er det en bil som vi har hatt svært lite problemer med.

 

Far har vært borti lignende problem for noen uker tilbake. Samme situasjon.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

 

Siden det er en såpass gammel bil, så kan sikkert endel tilskrives slitasje generelt. Dvs slitasje på bensindyser, etc etc. Det kan selvsagt være feil, men det kan og være at den begynner å bli så slitt at den er følsom for temperatur, drivstoffkvalitet, fukt, etc.

Japanske biler fra 80-tallet er ofte ganske komplekse i oppbyggingen av forgasser / innsprøytning / tenning, og kan nok finne på å enten virke eller ikke virke i det hele tatt.

 

Mine råd:

#1: Kjøp en flaske med TriPak bensinbooster på Clas Ohlson. Dette er et vidundermiddel som rengjør brennstoffsystemet, og ikke minst er det en svært effektiv kondensfjerner. Den gjør bare godt for bilen, og selv om du normalt bare skal ha en liten skvett i en hel tank, så kjør gjerne 3-5-dobbel dose de første 2-3 tankene.

Denne vil ta seg av problemer som kan skyldes dårlig brennstoff / skitt i systemet.

#2: Funker det ikke med #1, ta deg en tur til et verksted som kan akkurat din bil. Ikke gå til et generelt ikkemerkeverksted, her bør du gå rett til de som kan akkurat din bil. Timeprisen er endel høyere, men de kan faktisk finne feilen, uten å bytte "halve bilen" av ren gjetting.

#3: Punktene ovenfor forutsetter at bilen ellers har fått et minimum av service. Har den ikke det, så vet du hva du har å gjøre... :-)

 

Hei og takk for utfyllende svar!

 

Skal forsøke å bruke bensinbooster som du snakker om.

 

Bilen er forøvrig EU- godkjent og går som ei kule, sett bort fra dette startproblemet en sjelden gang. Må prøve å presse noen år til ut av den, før huggeren blir vurdert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...