Gå til innhold

Nordea Bank, nytt kredittkort VISA ugyldig legitmasjon.

-Léon-

Anbefalte innlegg

Bare til å flytte posten hvis jeg har skrevet på feilt forum.

Skriver for en venninne av meg som har kommet i en litt uheldig situasjon.

For en stund siden så byttet hun navn og ville deretter ha nytt bankkort, når hun kom til banken og viste sitt gamle begynte de å tvile litt på at det virkelig var henne. Ut ifra bildet på korte men valgte tilslutt å tro henne, etter en stund så fikk hun et nytt kort men fikk vite at det ikke var et gyldig legitimasjon pga de trengte et gyldig pass for å bekrefte at hun er den hun er...

Men hvordan skal hun få pass hvis hennes bankkort ikke kan bruker som gyldig legitimasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det kommer til at foreldrene skal bekrefte så er det litt vrient siden hun har et annet etternavn og har en totalt annen dialekt.

Trenger heller ikke være foreldrene, bare "en myndig, norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet" (sakset fra www.politi.no -jeg trenger nytt pass)

edit: Og denne myndige norske personen trenger da selvsagt ikke å ha samme etternavn eller dialekt som ho... ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Når det kommer til at foreldrene skal bekrefte så er det litt vrient siden hun har et annet etternavn og har en totalt annen dialekt.

Trenger heller ikke være foreldrene, bare "en myndig, norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet" (sakset fra www.politi.no -jeg trenger nytt pass)

edit: Og denne myndige norske personen trenger da selvsagt ikke å ha samme etternavn eller dialekt som ho... ;)

Åh, viste ikke det.

Så det betyr at jeg kan bekrefte hennes identitet? Må jeg ha evt pass med meg eller holder det med førerkort/bankkort?

Lenke til kommentar
Har hun ikke dokumenter som bekrefter navneskiftet? Det er jo latterlig hvis man faktisk må dokumentere seg..

Åja? Så i en gitt situasjon skal Kari Olsen kunne ta ut penger fra Kari Jensens konto fordi hun påstår hun har byttet navn, uten å kunne bevise noen ting som helst? Det eneste man trenger å pugge er fødselsnummer og en smule info om personalia. Man får selvfølgelig en bekreftelse.

Det er vel like latterlig at banken ikke krevde dokumentasjon hvis du om to år blir trukket alt du har på kontoen din. Da regner jeg med at du er rimelig kjapt ute for å fortelle om at rutinene i dagens banker er skandaløse; Hvem som helst kan jo ta ut penger fra hvilken som helst konto. Det min venn, det er latterlig det.

Det er uansett ingen skandale. Dette er registrert i folkeregisteret (og da vet hun hvor hun skal henvende seg, hvis ikke har hun FAEN ikke bytta navn) og man kan fortsatt få en kopi der. De søker henne opp på personnummer.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...