Augneblink Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hei, eg ser etter eit mellomformatsystem der eg kan montere normalobjektiv (ca 50mm i 35mm-tankegang) som har god lysstyrke for å isolere subjektet. Så langt har eg sett meg ut Mamiya M645 med 80mm f/1.9 eller Pentax 6x7 med 105mm f/2.4 (desse vil grunna ulik filmstorleik gi cirka samme skarphetsområde). Mitt spørsmål, kor finn eg desse til ein lavast mogleg pris? Og, finnast det andre alternativ som eg burde ha sjekka ut? Mvh, Arild -- http://arild.paraply.org Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg har den førstnevnte kombinasjonen. $70 Mamiya M645 med insert (ebay.com, pent eksemplar) $105 Waistlevel finder (EX, keh.com) $109 Mamiya 80 F1.9 (BGN, men er strøkent, keh.com) $284 totalt, med datidens dollarkurs, frakt og moms kom det på ca 2500 kr. For komplett kamera med verdens mest lyssterke mellomformatobjektiv. Du kan være heldig å plukke opp et rimelig Mamiyasett på finn/foto.no, men har aldri sett dette objektivet til salgs i Norge. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Ikke lås deg til et par objektiver bare pga de har litt bedre lysstyrke. En 75-80mm f/2.8 gir fortsatt temmelig så minimal dybedeskarphet for f.eks portretter, et par eksempler: Bronica Etrs med 75mm f/2.8 på største blender: Samme kamera og blenderåpning: Lenke til kommentar
Augneblink Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Ikke lås deg til et par objektiver bare pga de har litt bedre lysstyrke. En 75-80mm f/2.8 gir fortsatt temmelig så minimal dybedeskarphet for f.eks portretter, et par eksempler: Takkar for innspel (og bileta var fine!). Eg vil vel tru at det ikkje er så stor rift om filmbasert mellomformat for tida, då kan ein like greit gå etter litt gøy/eksotisk optikk. Til vanleg bruker eg eit Sigma 50/1.4 på 1.4 + 5D, og skulle gjerne kunne isolert motivet betre frå bakgrunnen (vil helst sleppe å gå meir mot tele, sjølv om eg òg brukar ein 85/1.8). Får sjekke ut KEH og ebay og sjå kva som skjer. Åja, holdt på å gløyme Graflex Norita 66 med 80mm f/2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå