Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilsetnings produkter til olje og bensin. Virker det?

eLang

Anbefalte innlegg

Var innom et verksted i dag tidlig med min gamle og slitne bil da jeg kom over en del tilsetningsprodukter for olje og bensin. Fant de på nett her.

Mitt spørsmål er om det har noen effekt, eller er det bare tull og bortkastet penger?..

Noen som har noen erfaringer med slikt produkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp deg èn liter med blinklys-olje, og fyll på - så kanskje det går fortere.

Det er nok mange som kunne trengt litt blinklys-olje ja...

Man kan jo spørre seg om, hvis slike produkter virker, hvorfor ikke bilprodusentene/motorprodusentene vet om dette og bruker dette eller anbefaler dette?

Var jo egentlig klar over at slike produkter var bare humbugg som jeg også var inne på

i trådstarten. Var bare litt nysgjerrig på hva folk her hadde å si om saken.

Lenke til kommentar

En del av produktene på markedet er bare humbug, men det blir feil å skjære alle over en kam uten å ha undersøkt skikkelig først. For eksempel Prolong er et profesjonelt produkt og blir brukt av profesjonelle aktører som Statoil og innen deler av transportnæringen. Produktene er testet av SINTEF og viser at de faktisk gjør det de sier de gjør. Heldigvis er produktene også tigjengelige for oss "vanlige" forbrukere :thumbup:

Har også blitt anbefalt Omega i forbindelse med vedlikehold, men kjenner best til Prolong. Her i Stavanger er i alle fall Prolong et kjent produkt da det de første årene ble produsert på lokalt på Vassøy.

Av gode historier om at Prolong Olje+ virker er den fra da en av de lokale ferjene mistet oljetrykket i motoren i 20 minutter. Dette ble oppdaget og man regnet med maskinen måtte overhales. Mekanikerene ble forundret over at ingen lagre var revet opp, selv om motoren hadde gått med belastning uten oljetrykk såpass lenge. Av tidligere erfaringer skulle lagre bli skadet og måtte skiftes før motoren kunne brukes videre. Dette var allerede i 1997-98 såvidt jeg husker.

Olja blir også brukt av motorbyggere og til museale formål, da det viser seg at slitasjen synker såpass mye at eldre og bevaringsverdige motorer kan brukes oftere med mindre risiko for slitasje. Kjent gjennom båtmiljøet og fartøyvern.

Selv bruker jeg Prolong på alle biler, og tidligere på båtene mine. Tomgangsurtallet har en tendens til å stige på grunn av mindre friksjon. Gjelder spesielt forgassermotorer som ikke har datastyrt motorstyrning som regulerer turtallet automatisk. Har ikke merket bedre akselerasjon, men merkbart redusert bensinforbruk ved samme kjøremønster, i alle fall på større motorer (V8 bensin). Bruker oljetilsetningen mest som en slags garanti i tilfelle jeg skulle glemme oljeskift eller motorene skulle bli utsatt for ekstra hard belastning. For ikke å glemme at motoren slites mindre, noe som igjen fører til mindre vedlikehold og penger ut vinduet :!:

Bare så det er sagt, jeg er ikke kjøpt og betalt av Prolong, men har bare formeninger om at slike produkter kan fungere. Det er selvfølgelig viktig å også være skeptisk. Hadde ikke turt å bruke tilsetninger ala "Racing2000XTturbo", "Widunder MAX POWER" og lignende før jeg hadde fått sett seriøse tester fra utenomstående.

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...