Gå til innhold

Ord- og begrepsforklaringer

Nesnitram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkel forklaring: En ensidig fremstilling av informasjon, ofte brukt i politiske og/eller religiøse spørsmål. Propaganda har til hensikt å få mennesker til å ta stilling til saker/spørsmål på en bestemt måte. Den egentlige betydningen av ordet er utbredelse/spredning, men ordet har fått en negativ ladning etter Nazismens og Kommunismens tid (hvor propagande ble flittig brukt)

Bare å slenge på mer om noen mener det mangler noe viktig :thumbup:

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Fallitt er et underlig ord. Jeg har alltid lurt på det. At noe gikk fallitt er å gå konkurs. Kan man si at "noe gikk fallit" i betydningen mislykkes, eller man i den sammenhengen bruke spille fallitt? For å gå fallitt eller erklære fallit er å være konkurs.

Hadde vært fint om noen hadde noen innspill om dette: Er det greit (og forståelig) å skrive "at noe gikk fallitt" i betydningen mislykkes?

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ideologi

Grunnleggende teorier og ideer om hvordan et samfunn bør styres. Et sammensatt tankesett av politiske eller filosofiske teorier.

Fascisme

En politisk ideologi. Kombeinerer tanker fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme. Begrepet ble først brukt som betegnelse på Benito Mussolinis ide om hvordan et samfunn bør styres, men har i senere tid blitt et generelt navn på en type totalitære politiske bevegelser, partier og ideologier. Det er likevel ingen enighet om hva det ligger i det å være fascist.

Nazisme

Opprinnelig forkortelse for "nasjonalsosialisme". En politisk ideologi som oppstod i Tyskland etter første verdenskrig, samtidig med fascismens fremvekst i Italia. Den er uløselig knyttet til sin formgiver og fører, Adolf Hitler.

Kom gjerne med inspill. Nazismen ble kopiert rett fra Wikipedia.

Prøvde å få med det viktigste. Man kan jo skrive en bok om alle punktene over :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Raddis... :hmm:

Gidder ikke slå det opp, da jeg mener å ha sett deg i kjøleseksjonen (hardware) av forumet.

Raddis er kort for Radiator når det kommer til vannkjøling av PC hvertfall ;)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Raddis... :hmm:

Gidder ikke slå det opp, da jeg mener å ha sett deg i kjøleseksjonen (hardware) av forumet.

Raddis er kort for Radiator når det kommer til vannkjøling av PC hvertfall ;)

OKi:) Mener jeg har hørt det i politisk sammenheng jeg:P men mulig jeg tar feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...