Nesnitram Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Her kan du stille spørsmål om ord, begrepsforklaringer samt definisjoner av alle mulige ord du skulle lure på. > Jeg begynner med ordet Propaganda. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Enkel forklaring: En ensidig fremstilling av informasjon, ofte brukt i politiske og/eller religiøse spørsmål. Propaganda har til hensikt å få mennesker til å ta stilling til saker/spørsmål på en bestemt måte. Den egentlige betydningen av ordet er utbredelse/spredning, men ordet har fått en negativ ladning etter Nazismens og Kommunismens tid (hvor propagande ble flittig brukt) Bare å slenge på mer om noen mener det mangler noe viktig Endret 18. februar 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Bare å slenge på mer om noen mener det mangler noe viktig Har ingenting å legge til, bra forklart Kommer ikkje på eit ord eg lurer på akkurat no, skal bruke denne tråden viss eg kjem på noko. Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Godt forklart ja! Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Fallitt er et underlig ord. Jeg har alltid lurt på det. At noe gikk fallitt er å gå konkurs. Kan man si at "noe gikk fallit" i betydningen mislykkes, eller må man i den sammenhengen bruke spille fallitt? For å gå fallitt eller erklære fallit er å være konkurs. Hadde vært fint om noen hadde noen innspill om dette: Er det greit (og forståelig) å skrive "at noe gikk fallitt" i betydningen mislykkes? Endret 26. februar 2009 av Ituca Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det må vel være greit det! Selv om det sikkert vil få enkelte til å klø seg i hodet, så tror jeg det vil være forståelig Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Hva er DOG en forkortelse for? Ser det stadig vekk på forumet. Lenke til kommentar
Manerasita Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det er ingen forkortelse. Ifølge ordboka: dog adv (lty, sm o s norr þó) 1 likevel glad og d- vemodig / like all slags mat, d- ikke lutefisk 2 ikke desto mindre, like fullt det var kanskje tilfeldig, men d- ... / det får d- være grenser Lenke til kommentar
muummi Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hva er en broiler? Har hørt utrykket i forskjellige sammenhenger, blandt annet i politisk sammenheng Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hva er en broiler? Har hørt utrykket i forskjellige sammenhenger, blandt annet i politisk sammenheng Er ein slags kylling i følge denne ordboka. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Gi oss en setning hvor det ordet blir brukt, du Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Trenger en god forklaring på disse begrepene; Ideologi Fascisme Nazisme Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Ideologi Grunnleggende teorier og ideer om hvordan et samfunn bør styres. Et sammensatt tankesett av politiske eller filosofiske teorier. Fascisme En politisk ideologi. Kombeinerer tanker fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme. Begrepet ble først brukt som betegnelse på Benito Mussolinis ide om hvordan et samfunn bør styres, men har i senere tid blitt et generelt navn på en type totalitære politiske bevegelser, partier og ideologier. Det er likevel ingen enighet om hva det ligger i det å være fascist. Nazisme Opprinnelig forkortelse for "nasjonalsosialisme". En politisk ideologi som oppstod i Tyskland etter første verdenskrig, samtidig med fascismens fremvekst i Italia. Den er uløselig knyttet til sin formgiver og fører, Adolf Hitler. Kom gjerne med inspill. Nazismen ble kopiert rett fra Wikipedia. Prøvde å få med det viktigste. Man kan jo skrive en bok om alle punktene over Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Raddis... Gidder ikke slå det opp, da jeg mener å ha sett deg i kjøleseksjonen (hardware) av forumet. Raddis er kort for Radiator når det kommer til vannkjøling av PC hvertfall Endret 7. april 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
muummi Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Raddis... Gidder ikke slå det opp, da jeg mener å ha sett deg i kjøleseksjonen (hardware) av forumet. Raddis er kort for Radiator når det kommer til vannkjøling av PC hvertfall OKi:) Mener jeg har hørt det i politisk sammenheng jeg:P men mulig jeg tar feil Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 En raddis, i politisk sammenheng, er en person med radikale venstreorienterte politiske synspunkter, f.eks. en kommunist. Tror jeg da, rett meg gjerne om jeg tar feil... Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Noe som er antikvert er gammelt og ikke lenger i bruk. Kommer av ordet antikk. Endret 8. april 2009 av Yohan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå