Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Visdommstann som presser på!

Sandsvei

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste månedene kjent smerter i form av "dunking" og "pressende" i den helt bakerste tannen. Jeg misstenker at dette er pga en visdomstann som kanskje vokser litt skjevt og treffer underdelen eller siden av den bakerste tannen. Dette har ført til små blødninger i ny og ned mellom den bakerste og nest bakerste. Jeg mener selv at jeg har et greit og godt tann hygeine. Innbiller meg selv at smerten blir dempet når jeg skyller munnen med munnskylle vann, men det kan være tilfeldig.

Vurderer å dra til tannlege, er 19 blir 20 år denne høsten. Bor i trondheim, så jeg lurer på om dere har noen tannlege klinikker og henvise meg til? Tannlegen jeg har besøkt fast er langt unna og der har jeg ikke vært siden jeg var 17 år.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom deg til tannlegen og bli kvitt tennene. Hvor du skal gå hen vet jeg ikke, for jeg bor ikke i området, men det kan vel ikke være så vanskelig å finne seg en tannklinikk? Tror det er riktig som w3p sier, at du får mer rabatt nå enn du vil gjøre senere.

Dessuten er det bedre å ta dem ut så fort som mulig enn å la tennene presse på de andre tennene og gjøre munnen din skjev eller lignende.

"Hvilke visdomstenner gir problemer:

Det er den første gruppe som gir problemer oftest, fordi munnhulebakteriene kan trenge ned langs kronen på den delvis frembrudte tannen og i dybden fremkalle en infeksjon (kalles for "perikoronitt"), som betyr betennelse omkring tannkronen."

Hvordan fjernes visdomstenner?

Der verserer mange fryktelige historier om fjerning av visdomstenner, men ikke alle er helt riktige.

Simpel tannuttrekning:

Visdomstenner kan i noen tilfeller fjernes ved en simpel tannuttrekning under lokalbedøvelse. Det vil sjelden gi problemer.

Mindre operasjon:

Ligger visdomstennene skjevt og/eller begravet i kjevebenet må de opereres ut. Det gjøres også i lokalbedøvelse. I mange tilfeller er det en god idé å gi noe smertestillende og antibiotika før operasjonen for å minske risikoen for smerter, hevelse og infeksjon etter inngrepet.

De fleste visdomstenner fjernes lettest ved at deles i mindre stykker med et bor. Når tannen er ute, "ryddes" det pent opp og hullet i slimhinnen lukkes igjen.

Etter operasjonen skal man regne med litt hevelse og ubehag i noen dager."

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/visdomstenner.php

Les resten av kilden for mer info.

Lenke til kommentar

Tenkte litt på dette selv. Jeg har nå bestilt time hos tannlegen den 3 mars. Skal høre med de da :) Kan komme med tilbakemelding om du ønsker det.

Også, dette står på siden til tannlegeklinikken jeg skal til:

"

Må det gjøre vondt hos tannlegen?

Ingen kan love deg smertefri behandling, men dagens midler og metoder for lokalbedøvelse gir svært effektiv smertekontroll. Det finnes dessverre situasjoner da 100% smertefrihet ikke kan oppnås, men det finnes veier rundt- i ekstreme tilfeller med full narkose."

Så kanskje, kanskje ikke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært til tannlege å tatt røntgen. Det viser seg at begge visdomstennene vokser feil og må opereres ut :( Det som skremte meg var ikke operasjonen, men kostnadene! De sa at det ville koste 2900 pr tann ETTER at de 1500 var trekt i fra som jeg skulle få på trygda. Hvordan skal jeg som student klare å betale dette? :S

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært til tannlege å tatt røntgen. Det viser seg at begge visdomstennene vokser feil og må opereres ut :( Det som skremte meg var ikke operasjonen, men kostnadene! De sa at det ville koste 2900 pr tann ETTER at de 1500 var trekt i fra som jeg skulle få på trygda. Hvordan skal jeg som student klare å betale dette? :S

Kan du ikke prøve å gjøre det selv?

Lenke til kommentar

Bare 2700 til SAMMEN?! Hva slags galskap av pris er det jeg får tilbudt da? Jeg har i tilegg snakket med en annen spesialist og han sier at det vil komme på mange mange tusen når jeg skal oppere to tenner. Er det dyrer fordi jeg velger spesielt fremfor vanlig tannlege kanskje? Er en kirug jeg skal til.

Lenke til kommentar

Jeg var hos oralkirurg, og det må du nok for slike operasjoner.

Sikker på at du ikke har misforstått? For alt jeg veit kan det jo hende de tar med den ene tanna «på kjøpet» (at det ikke koster noe særlig mer når utstyret er på plass og timen er bestilt).

Det kan jo være spesielle omstendigheter òg, at tennene ligger dypt i kjevebeinet eller noe slikt — folk er jo ikke like... :)

Lenke til kommentar

Haha! På torsdag var det vondt å ha mat og væske i munnen, men det gikk over ganske fort. Kjøpte Fjordland rømmegrøt for å spise noe mykt, men det hadde ikke så mye å si tror jeg, vondt var det uansett.

Første dagen blødde det også en del fra sårene (det er helt normalt).

I går var det om å gjøre å spise med venstre side av munnen, men i dag er det ganske OK. Fikk jo resept på 10 Ibuprofen 600mg + 20 Pinex Forte som tas regelmessig de første dagene. I tillegg må jeg gå på penicillinkur i 7 dager (3 piller hver dag), men det har jo ikke så mye med smertene å gjøre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...