Gå til innhold

BK: Innsidejobb og fisketørke (Nytt bilde!)

Larsenio

Anbefalte innlegg

Hoho for en tittel :cry:

Jaja, dette er et forsøk på å gå i huden på et motiv, prøvde å være kreativ å gjøre noe nytt i tillegg til de ordinære bildene jeg tok av fiskehjellene jeg terroriserte dere med her inne for noen dager siden.

Bildet er lett justert i Lightroom2, og speilvendt pga mer suggerende dybde iflg samboer.

Exif:

1/60 sekund lukker

f/9.5

ISO 400

Brennvidde 55mm

Edit, la til litt mer info og ny tittel

post-179066-1234959353_thumb.jpg

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske effektfullt. Men fisken henger så tett at det grenser til at man ikke ser "skogen for bare trær". Morsomt med bukfinnene som stikker rett ut som kniver på geledd, hadde det bare vært mulig å få disse enda mer på linje.

Det er nok mulig å eksperimentere enda mer med disse hjellene. Takknemlig motiv, med mange muligheter.

Lenke til kommentar

Savner noe som øyet trekkes mot, noe som skiller seg litt ut fra mengden. (Og da tenker jeg ikke på den grønne plankekanten)

Fine linjer innover i bildet, er nok enig i at speilvendingen var lurt i dette tilfellet.

Et motiv med mange muligheter dette. Dere nord-folk er helidge med både naturen, miljøet og lyset spør du meg.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer!

Er enig, det er litt ehh... mye fisk! Men får også mer og mer følelsen av at derehar rett angående at det mangler noe, et fokuspunkt i "enden" liksom.

Dette fikk meg da til å skjønne at croppinga jeg gjorde var noen ugjennomtenkt. Trodde det var smart og spennende å bare ha ene veggen i hjellen, for å skape et mer komprimert uttrykk. Så feil kan man ta :D

Men grunnet dette legger jeg nå ut et likt bilde, uten cropping og med litt annen fargejustering og oppskarping.

Trodde dette karet i enden var kun "i veien". Er det bedre med dette utsnittet?

Er enig med deg, Ageurk, vi har utrolig flott lys og spennende motiver her. I love it!

post-179066-1234985981_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja(mitt andre idag :grin: )

Det første bildet er litt uten holdepunkter,i det andre får man jo litt mer perspektiv.

Det jeg synes du skulle gjort,var å kline deg enda lenger inn tørrfisklukta,og tatt endel bilder med forskjellig fokus og DOF og forskjellige brennvidder.

Bildet sier jo at du vil fortelle en historie og sånn funker det,tittelen funker og:Her har du gjort en innsidejobb uten å flå andre.

OT: Du må gjerne sende litt tørrfisk sørover,særlig hvis du får tak i litt steinbit. :grin:

Lenke til kommentar

Hei Rodswinger!

Jeg skal ta meg en tur dit nå i ettermiddag, så får jeg se om jeg muligens får noen flere bilder som du beskriver.

Har desverre ikke kjennskap til noen som fisker steinbit her utenfor, fra mine dager som fisker husker jeg vi bare av og til fikk en og annen steinbit som vi da ikke leverte til bruket men tok med oss selv hjem :!:

Hører med til historien at det i disse nedgangstider er ukeskvoter for fiskerne ved dette fiskebruket. For første gang siden kvotesystemet ble innført får ikke fiskerne levere torsk hele uka.

Dette lammer mye av årsinntekt-grunnlaget for mange familier. Og mange (flere enn før) vurderer å gi f i hele fiskeriet og flytte sørover dit de som bestemmer sitter.

Det er et forferdelig yrke å være kystfisker, og denne tendensen har vart i mange tiår og er en av grunnene til at jeg valgte bort dette yrket og begynte å se meg om etter arbeif på land. Har vondt av å se på de som fortsatt er i yrket og sliter.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Ja nå har jeg vært på plass for å ta nye bilder av samme motivet, og denne gangen med rådene fra Rodswinger i minne, nemlig å gå nærmere inn mot fiskene og eksperimentere litt med DOF og brennvidde.

Her har jeg gått helt inn i veggen, satt på manuell fokus med manuelle fokuspunkt.

Satte på autoISO og konsentrerte meg om å få skarpest og smal DOF.

Noe jeg håper ikke ser helt for jævlig ut?

Brukte 28mm brennvidde på dette bildet, og en lukker på 1/350sekund.

post-179066-1235127496_thumb.jpg

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene!

Har forståelse for at det kanskje ble vanskelig å se noe annet enn kun den ene seien der, men likte bildet såpass at jeg fant ut at det var dette jeg ville legge ut nå.

Takk for gode ord, Rodswinger! Dine råd hjalp på motivasjonen for å gå tilbake til lokasjonen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...